الدزمبیل با چه خودروهایی هنوز در ایران تنفس می‌کند

درحالی‌که در عصر جدید هرروزه شاهد ورود خودروهای مدرن با تکنولوژی‌های فوق پیشرفته هستیم، یکی از جذاب‌ترین کارها برای بسیاری از افراد علاقه‌مند به ماشین، خرید خودروهای کلاسیک و شخصی‌سازی کردن یا تیونینگ کردن آن‌هاست. در این میان خودروهای کمپانی الدزمبیل یا اولدزمبیل که یکی از محبوب‌ترین خودروهای آمریکایی در دهه 80 و 90 میلادی بود، هنوز هم محبوبیت خود را در بین خودروهای کلاسیک حفظ کرده و توسط بسیاری از افراد تیونینگ یا شخصی‌سازی شده‌اند. الدزمبیل یکی از زیرمجموعه‌های بزرگ‌ترین خودروسازی آمریکا بلکه جهان یعنی جنرال موتورز بود. خودروهای تولیدی توسط این خودروسازی به‌گونه‌ای باکیفیت و قدرتمند بودند که هنوز هم کارایی بسیار خوبی را به افراد علاقه‌مند به خودروهای کلاسیک ارائه می‌دهند. به همین دلیل نیز خریدوفروش الدزمبیل در بازار ایران ادامه دارد.

در ایران فقط چند مدل از خودروهای کلاس سدان این کمپانی بزرگ موجود است که بیشتر آن ها نیز توسط دارندگان این خودروها دچار تغییر در اتاق و قسمت‎های فنی شده‎اند. در ادامه به بررسی دو مدل از الدزمبیل‎های جذاب موجود در ایران می‎پردازیم که هنوز هم برای کلاسیک‎دوستان ارزش خرید و نگهداری را دارند.

الدزمبیل کاتلاس سیرا

الدزمبیل کاتلاس سیرا در کلاس‌های مختلف سدان، کوپه و استیشن در سال‌های 1982 تا 1996  تولید می‌شد. خریدوفروش الدزمبیل کاتلاس سیرا در سال‌های حضور خود در بازار جهانی به‌قدری زیاد بود که هرساله عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کمپانی جنرال موتورز را دریافت می‌کرد. علاوه بر این به دلیل قیمت مناسبی که نسبت به عملکرد خود داشت، به خودروی خوش قیمت آمریکایی نیز معروف بود. به همین دلیل هم‌اکنون نیز این خودرو جزو بهترین خودروهای کلاسیک موجود در جهان محسوب می‌شود.

موتور الدزمبیل کاتلاس سیرا به‌صورت تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌شد. اما به دلیل وجود سرب در بنزین‌های مصرفی دهه 80 و 90 میلادی در خاورمیانه این موتورها اجازه استفاده از اکسیژن سنسور را نداشتند. دلیل این امر این بود که داخل اکسیژن سنسورها ذرات آزادی وجود داشت که در صورت مجاورت با سرب می‌سوختند. ازاین‌رو موتور انژکتوری این خودروها فاقد اکسیژن سنسور بودند، اما جنرال موتورز آمریکا باهوش‌تر از آن چیزی است که در تصور می‌گنجد. این کمپانی با پیش‌بینی ورود بنزین‌های بدون سرب به خاورمیانه جای نصب این قطعه را در این خودروها قرار داد تا صاحبان این خودروها در صورت نیاز آن را بر روی خودروها نصب کنند و از مصرف کمتر، استهلاک کمتر و شتاب بیشتر این خودرو لذت ببرند. با نصب این قطعه بر روی خودرو مصرف آن از 14 لیتر در شهر به 10 لیتر در شهر به ازای هر 100 کیلومتر می‌رسد. این رقم برای خودرویی کلاسیک و قدیمی بسیار قابل‌توجه و خوب است، زیرا در بین ماشین‌های موجود در بازار خودروهای کلاسیک اکثراً از بیشترین مصرف سوخت برخوردار هستند.

الدزمبیل کاتلاس سیرا از موتور V6   3.1لیتری در خاورمیانه بهره می‌برد. این موتور با گیربکس اتوماتیک 4 سرعته خود که یکی از اولین دنده اتوماتیک‌های جهان محسوب می‌شد، توانایی تولید162 اسب بخار نیرو را در 5200 دور داشت. گشتاور این موتور قدرتمند نیز به 251 نیوتون متر ور 4000 دور در دقیقه می‌رسید. شتاب آزمایش شده کاتلاس سیرا نشان می‌داد که این خودرو 0 تا 100 کیلومتر را در 10 ثانیه طی می‌کرد. گیربکس اتوماتیک این خودرو به‌قدری نرم و سریع بود که با خودروهای پژو 207 سال 2012 و یا پرشیا 405 نیز قابل‌مقایسه نیست. بنابراین خرید الدزمبیل کاتلاس سیرا انتظار شما را از یک خودروی کلاسیک فراتر می‌برد.

الدزمبیل ریجینسی

از این مدل تعداد محدودتری در ایران موجود است. الدزمبیل ریجینسی درواقع جانشینی برای الدزمبیل 98 بود. این خودرو از سال 1940 تا 1996 تولید می‌شد. در سال 1997 با توقف تولید مدل قبلی الدزمبیل ریجینسی وارد بازار شد. مدل‌های وجود در ایران معمولاً از موتورهای 403 با گیربکس 400 بهره می‌برند. هرچند ممکن است نمونه‌هایی از آن نیز دچار تغییر شده باشد، اما بازهم شتاب و عملکرد فوق‌العاده آن‌ها مانند سابق است. الدزمبیل از سال 1980 بر روی خودروهای خود امکاناتی مانند شیشه‌های برقی عقب و جلو، کولر و بخاری، گیربکس اتوماتیک، کیسه هوا، ترمز ضد قفلABS   و  قفل مرکزی را قرار می‌داد. به همین دلیل نیز این خودروها از زمان حضور خود بسیار پیشرفته‌تر و جلوتر بودند. می‌توان گفت یکی از دلایل بالا بودن فروش الدزمبیل در بازار جهانی نیز همین موضوع بوده است.

بسیاری از افراد مشهور آمریکا باوجود ارزان‌قیمت بودن الدزمبیل آن را به‌عنوان خودرو شخصی خود انتخاب می‌کردند، زیرا این خودروها ماندگاری بسیار بالایی دارند و اگر کمی با دقت از آن‌ها نگهداری شود تا سال‌های زیادی نیز به خوبی کار خواهند کرد. بنابراین خرید الدزمبیل به‌عنوان یک خودرو کلاسیک نه تنها شما را با خرج اضافه برای مصرف سوخت متحمل نمی‌کند، بلکه ارزش خرید و رسیدگی بالایی دارد. زیرا این خودروها در بازار خواهان زیادی دارند.

منبع : ویرلن

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH