اسپاتیفای و آمازون از آهنگ‌سازان شکایت نمی‌کنند

موزیسین‌ها، تهیه کنندگان و آهنگسازان، در حال صف‌آرایی در مقابل تصمیم اسپاتیفای و آمازون، برای «شکایت از آهنگسازان» بخاطر افزایش حق امتیاز آنان در قبال استریم آهنگ‌ها هستند. اما این خشم، ریشه در اطلاعات اشتباه دارد: اسپاتیفای و آمازون در واقع از آهنگسازان شکایت نمی‌کنند؛ طبق گزارش Variety، آن‌ها سعی دارند که در مقابل تصمیم سال گذشته هیئت حق امتیاز آمریکا (CRB)، درخواست تجدید نظر کنند. تصمیمی که بر مبنای آن، باید در طی 5 سال، نرخ پرداختی به آهنگسازان 44 درصد افزایش پیدا کند.

این حکم CRB که به سود انجمن ملی ناشران موسیقی (NMPA) و انجمن آهنگسازان نشویل بود، ژانویه سال گذشته صادر شد ولی تا ماه فوریه امسال منتشر نشده بود. بنابراین یک فرصت سی روزه برای کمپانی‌ها به وجود آمد تا درخواست تجدید نظر کنند. حالا هم اسپاتیفای، گوگل، پاندورا و آمازون، رسما این کار را انجام دادند.

در حالی که این چهار غول تکنولوژی تصمیم دارند با این حکم مقابله کنند، Apple Music تنها سرویس پخش موسیقی است که درخواست تجدید نظر نکرده است. در بیانیه‌ای که درباره این درخواست‌های تجدید نظر منتشر شده، رییس انجمن ملی ناشران موسیقی، دیوید ازرلایت، Apple Music را بخاطر «ادامه دوستی با آهنگسازان»، تحسین کرد و اسپاتیفای و آمازون را بخاطر «شکایت از آهنگسازان در یک تلاش خجالت‌آور برای کم کردن پرداختی‌هایشان به یک سوم» به باد انتقاد گرفت. به نظر می‌رسد که این بیانیه، آغازگر این اطلاعات اشتباه بوده است.

از آنجا که در این بیانیه اشاره‌ای به گوگل و پاندورا نمی‌شود، مشخص نیست که این بیانیه قبل از خبردار شدن ازرلایت از تصمیم گوگل و پاندورا برای درخواست تجدید نظر بوده است یا خیر. به هر حال سخنان ازرلایت باعث جلب حمایت از ناشران موسیقی شد و آتش خشم هنرمندان را در توییتر، در مقابل این دو کمپانی، شعله‌ور کرد.

هر چند خبر درخواست تجدید نظر خبر ناراحت‌کننده‌ای بود، اما موزیسین‌ها و آهنگسازان نباید زیاد نگران نتیجه باشند. جف بکر، وکیل حوزه سرگرمی از شرکت Swanson, Martin & Bell، به The Verge می‌گوید: قابل پیش‌بینی بود که این پلتفرم‌ها، از این فرصت تجدید نظر، برای محافظت از درآمدهای خود استفاده کنند. او باور دارد که دادگاه، به احتمال زیاد، به افزایش نرخ حق امتیاز آهنگسازان رای می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH