چرا مقاومت دربرابر انقلاب خانه‌های هوشمند بیهوده است؟

از تمامی محصولات و چیزهایی که در نمایشگاه‌های CES و MWC در سال 2019 معرفی شدند، یکی از واضح‌ترین آن‌ها محصولات مرتبط با خانه‌های هوشمند بود، این مطلب را می‌توان از تعداد دستیارهای خانگی و محصولات همگام‌ سازی شده با خانه‌ها در این نمایشگاه‌ها متوجه شد. برخی هم در مقابل این تجهیزات و هم‌چنین در برابر هوشمند شدن خانه‌ها مقاومت می‌کنند، اما این مقاومت و مخالفت یک حرکت کاملا بی‌فایده است.

در طول تاریخ فناوری، همیشه واکنش‌های مختلفی به تکنولوژی‌های جدید وجود دارد، مخالفین معتقد هستند که نوآوری مخرب، باعث تغییرات منفی زیادی می‌شود و مردم این تغییرات را دوست ندارند. بیایید قبل از دیدن این مشکل از این موضع، به برخی از استدلال‌های مخالفی که دربرابر تکنولوژی قرار دارند، نگاهی بیاندازیم.

چرا برخی با خانه‌های هوشمند مخالف هستند؟

شاید قوی‌ترین دلیل برای نخریدن وسایل خانگی هوشمند، هزینه آن‌ها باشد، البته هزینه منجر به راحتی هم می‌شود. استفاده از صدای شما برای روشن و خاموش کردن چراغ‌های خانه خیلی راحت‌تر از یک کلید است یا تماشای فردی که زنگ در خانه شما را می‌زند و شما می‌توانید تصویر آن را در اسمارتفون خود مشاهده کنید، بسیار راحت‌تر و سریع‌تر از آن است که خود را به درب برسانید. این موارد تنها نمونه‌های کوچک و پایه‌ای از محصولات خانه‌های هوشمند (Smart Homes) هستند.

با این‌حال یکی از دلایل اصلی برای مخالفت با خانه‌های هوشمند، هزینه بسیار بالای آن بوده، این هزینه‌ها حتی در کشورهای توسعه یافته مثل انگلیس و آمریکا بسیار زیاد است برای مثال لامپ‌های شرکت فیلیپس و تجهیزات لازم برای راه‌اندازی این لامپ‌ها بسیار گران هستند. البته این هزینه‌های گزاف شامل حقوق تکنسین‌های راه‌انداز نمی‌شود!

مسئله قیمت و هزینه این محصولات ممکن است شما را به فکر فرو ببرد اما دلیل دیگری هم برای مخالفت با این فناوری وجود دارد. نام این دلیل توسعه است، امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در همه زمینه‌ها می‌توان گفت که محصولات خانه‌های هوشمند هم پیشرفت کرده‌اند، اما این پیشرفت مانند قدم‌های اولیه یک کودک بوده و هنوز اطمینان کاملی از پیشرفت روند توسعه اسمارت هوم‌ها وجود ندارد و اگر شما هزینه زیادی برای توسعه یک خانه هوشمند کنید، ممکن است این سرمایه‌گذاری شما کاری بیهوده به نظر بیاید و این دلیل هم با دلیل اول ارتباط مستقیم دارد.

برای مثال دوربین‌های امنیتی هوشمند که بخش کوچکی از اسمارت هوم هستند مبتنی‌بر سرویس‌های ابری بوده و تمامی اطلاعات در سرورهای شرکت سازنده دوربین ذخیره می‌شوند. اگر این شرکت به هر دلیلی از محصول شما پشتیبانی نکند و یا ارایه سرویس به آن دوربین را متوقف کند، شما تمامی فیلم‌ها و تصاویر مربوط به خانه را از دست داده و برای جلوگیری از این کار، باید هزینه زیادی برای خرید یک دوربین جدید کنید.

دلیل بعدی که بزرگترین مسئله مخالفان این فناوری بوده، مبحث امنیت و حریم خصوصی است. نگرانی اصلی درمورد داده‌هایی است که ما مجبور به ارایه آن‌ها به شرکت‌های بزرگ فناوری هستیم و نمی‌دانیم که این شرکت‌ها چه کارهایی با اطلاعات ما انجام می‌دهند.

یکی دیگر از نگرانی‌های امنیتی، نشت و دسترسی‌های غیرمجاز به مجموعه اطلاعات ما است. برای مثال تعداد 2.5 میلیارد عدد دستگاه‌های دستیار صوتی در جهان وجود دارد، این نکته یعنی تعداد کسانی که صدایشان توسط این دستیارها شنیده می‌شود، 2.5 میلیارد است. البته کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در پنج سال آینده تعداد دستیارهای صوتی هوشمند جهان به عدد 8 میلیارد خواهد رسید.

منطق به ما می‌گوید که افزایش این فناوری‌های هوشمند در دوره ما، با افزایش نگرانی‌ها درمورد حریم خصوصی و امنیت در ارتباط است.

یک درس از تاریخ

مردم همیشه با تغییر مبارزه می‌کنند و دربرابر تکنولوژی‌های جدید از خود مقاومت نشان می‌دهند، اما همیشه تاریخ نشان داده که صدای اعتراض هیچ‌وقت به گوش کسی نخواهد رسید. در آغاز قرن بیستم مردم واکنش خوبی به ارایه یخچال نشان ندادند ولی امروزه نتیجه این واکنش منفی را مشاهده می‌کنید!

حتی در خاورمیانه قرون وسطی، مردم علیه نوشیدن قهوه مبارزه می‌کردند اما امروزه جامعه جهان به جامعه کافئین مشهور شده است.

کالستوس ژوما، استاد دانشکده کندی دانشگاه هاروارد یک کتاب درباره این موضوع با نام ” نوآوری و دشمنان آن: چرا مردم با تکنولوژی‌های جدید مخالفت می‌کنند؟” منتشر کرده و در این کتاب به بررسی 600 سال نوآوری و نحوه برخورد انسان‌ها با آن پرداخته است.

نگاهی هم به اوایل دهه 1980 میلادی داشته باشیم، در آن زمان تلفن‌های همراه هم‌اندازه یک آجر بودند، حتی قیمت آن‌ها مانند وزنشان زیاد بود اما امروزه ساعت‌های هوشمند که مانند یک تلفن‌همراه عمل می‌کنند، کوچک‌تر از مچ دست هستند.

نتیجه‌گیری: به‌طور حتم ما مجبور نیستیم هر محصولی که امروز در حوزه خانه‌های هوشمند به بازار معرفی می‌شود را بخریم. اما بهتر است در این حوزه صبر پیشه کنیم تا یک فناوری مقرون به صرفه، عملی و به‌روز به جهان معرفی و عرضه شود. درست مثل زمانی که اکثر ما از گوشی‌های نوکیا با قابلیت‌های کم استفاده می‌کردیم ولی با گذشت زمان، گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌های فراوان در دستان ما قرار دارند. البته در آینده، طیف مخالفان خانه‌های هوشمند بسیار کمتر خواهد بود و شاید زندگی بدون دستیار‌های صوتی هوشمند، فرهای هوشمند و لامپ‌های هوشمند یک کار سخت و طاقت‌فرسا به نظر بیاید!

نظر شما درباره خانه‌های هوشمند چیست؟ آیا شما موافق این فناوری‌ها هستید یا مخالف آن؟ نظرات خود را در این بخش با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH