تصاویر مفهومی 2 گوشی جدید ZTE از طراحی تمام‌صفحه آن‌ها حکایت دارند

طی چند سال گذشته بارها شاهد بوده‌ایم که تولیدکنندگان اسمارت‌فون به منظور حذف دوربین جلویی گوشی از حاشیه فوقانی دستگاه، اقدامات متفاوتی را ارزیابی نمودند. بنابراین مدل‌های جدید احتمالا با حواشی باریک و نمایشگرهای لبه‌به‌لبه که حتی‌الامکان تا نزدیکی حواشی اطراف قاب کشیده شده است، عرضه می‌شوند. به‌نظر می‌رسد که ناچ یا حتی نمونه کوچک‌تر قطره‌ای شکل آن نیز در آینده کنار گذاشته خواهند شد. در حالی‌که اخیرا شاهد استفاده از دوربین‌ها و ساختار کشویی در اسمارت‌فون‌ها بوده‌ایم؛ اما بسیاری از تولیدکنندگان مشغول به‌کارگیری حفره‌های کوچک ایجاد شده در نمایشگر هندست‌ها جهت استقرار دوربین‌های جلویی هستند. در صورت استفاده از تصویر پس‌زمینه مناسب احتمال هرگونه حواس‌پرتی به حداقل خواهد رسید. اگرچه امروزه حفره نمایشگر، مکان مناسبی برای استقرار دوربین سلفی قلمداد می‌شود؛ اما ZTE صاحب یک گوشی مفهومی جدید است که دوربین سلفی آن در مکان متفاوتی تعبیه خواهد شد.

این دستگاه مفهومی با نام ZTE Axon V به منظور استفاده از حواشی باریک مجهز به پیکره‌بندی دوربین 3 بعدی در کناره دستگاه خواهد بود. به گفته وب‌سایت Notebook Italia (به نقل از وب‌سایت SlashGear) این هندست مجهز به 2 حسگر است که بر روی نوار باریک ثابت در کناره گوشی و قسمت بالایی سمت راست بدنه آن قرار می‌گیرند. در نتیجه دستگاه از نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه حدودا 100 درصدی برخوردار خواهد بود. ZTE Axon V مجهز به یک پنل اولد 6.8 اینچی با نسبت ابعاد 21:9 است (مشابه اسمارت‌فون‌های سونی اکسپریا 1، اکسپریا 10 و اکسپریا 10 پلاس). این اقدام با هدف ارتقا تجربه سینمایی کاربر در زمان پخش ویدیوها اجرا شده است.

تصویر اسمارت‌فون ZTE Axon V نمایانگر یک پنل اختصاصی جهت میزبانی از دوربین‌های جلویی گوشی است

ZTE می‌گوید که از فضای اضافی ایجاد شده توسط نوار اختصاصی کناری گوشی برای به‌کارگیری باتری با ظرفیت بالا بهره خواهد برد. پیکره‌بندی دوربین دوگانه پشتی گوشی نیز مطابق روال معمول بر روی پنل پشتی گوشی قرار خواهد گرفت. علیرغم آن‌که این گجت در مقطع کنونی یک طرح مفهومی به‌شمار می‌آید؛ اما احتمالا چنین هندستی طی سال جاری روانه بازار خواهد شد. اگرچه ظاهرا این دستگاه به منظور حفظ حواشی باریک اطراف خود از روشی متفاوت، موثر و منحصربه‌فرد استفاده می‌کند؛ اما در این میان برخی پرسش‌ها نیز به ذهن متبادر خواهند شد. آیا مشتریان به استفاده از یک گوشی نامتقارن فکر می‌کنند؟ آیا نوار کناری گوشی مورد پذیرش کاربران قرار خواهد گرفت؟

تاکنون پیرامون نحوه عملکرد حسگرهای 3 بعدی اطلاعات چندانی ارایه نشده است. این دوربین‌ها در کنار ثبت تصاویر سلفی احتمالا به نوعی در سیستم تشخیص چهره گوشی و هرگونه قابلیت واقعیت‌افزوده نیز به‌کار گرفته می‌شوند.

ZTE صاحب یک گوشی مفهومی دیگر است که از یک پنل کشویی کناری جهت استقرار دوربین‌ها، فلاش و حسگرها بهره می‌گیرد

این گوشی مفهومی اکسون S نام دارد و در سال جاری می‌تواند به تولید انبوه برسد. این هندست در عوض استفاده از یک نوار اختصاصی جهت قرارگیری حسگرهای جلویی از یک نوار جانبی کشویی شامل هر 2 دوربین پشتی و جلویی، فلاش و هرگونه حسگر ضروری دیگر استفاده می‌کند. با توجه به آن‌که ساختار کشویی از حسگرهای دوربین جلویی و پشتی میزبانی می‌کند؛ لذا پنل پشتی دستگاه کاملا یکپارچه بوده و هیچ مولفه خاصی در آن به چشم نمی‌خورد.

اسمارت‌فون ZTE Axon S از یک پنل کشویی جانبی جهت استقرار دوربین‌های خود بهره می‌گیرد

هر 2 گوشی اکسون S و اکسون V مجهز به اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر هستند و اسپیکرهای هر 2 مدل نیز در فریم فوقانی آن‌ها مخفی شده است. حسگرهای پشتی اکسون S شامل یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، حسگر دوم 19 مگاپیکسلی، دوربینی با زوم اپتیکال 5 برابری و احتمالا یک فلاش زنون خواهند بود. همچنین بایستی خاطرنشان کرد که هر 2 هندست مفهومی احتمالا از فناوری 5G پشتیبانی خواهند کرد.

در حالی‌که اخیرا و طی سه ماهه نخست سال 2018 شرکت ZTE چهارمین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در ایالات‌متحده به‌شمار می‌رفت؛ اما اقدامات تنبیهی دولت آمریکا، کمپانی را از این جایگاه به زیر کشید و در سه ماهه دوم سال گذشته موتورولا جایگاه ZTE را از آن خود کرد. ماه آوریل گذشته وزارت بازرگانی ایالات‌متحده قانون ممنوعیت صادرات به ZTE را تصویب کرد.

گوشی ZTE Axon S

به‌دنبال این اقدام، کمپانی از تامین قطعات، اجزا و نرم‌افزارهای موردنیاز از ایالات‌متحده محروم خواهد شد. این ممنوعیت در پی آن اعمال شد که کمپانی از محدودیت‌ها و تنبیهات خاص وضع شده توسط اداره بازرگانی آمریکا سرپیچی نمود و با نقض قوانین ایالات‌متحده به تجارت با کشورهایی نظیر ایران و کره‌شمالی پرداخت. بعلاوه متهم شدن ZTE به عامل تهدید امنیت ملی توسط قانون‌گذاران آمریکایی موجب از دست رفتن شهرت این برند در ایالات‌متحده شده است. بر این اساس ادعا شده که دستگاه‌ها و تجهیزات شبکه ZTE برای دولت کومونیستی چین جاسوسی می‌کنند. اگرچه ZTE اتهام جمع‌آوری اطلاعات برای دولت چین را قویا رد کرده است؛ اما براساس پیش‌بینی‌ها اسمارت‌فون‌های اکسون S یا اکسون V توسط هیچ یک از سرویس‌دهندگان بزرگ مخابراتی در ایالات‌متحده عرضه نخواهند شد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH