robot

تکنولوژی جدیدی که به ربات‌ها توانایی می‌دهد اشیایی را که قبلا ندیده‌اند، بلند کنند

آزمایشگاه علوم کامپیوتری و هوش مصنوعی دانشگاه ام‌آی‌تی (CSAIL)، سیستم جدیدی را توسعه داده که به ربات‌ها این توانایی را می‌دهد که هر شیئی را بلند کنند و با آن کار کنند، حتی اشیایی را که تا به حال با آن سروکار نداشته‌اند.

با وجود پیشرفت بسیار در حوزه هوشمندسازی، بیشتر ربات‌های کارخانه‌ها، باید برای کار با اشیایی که با آن‌ها در ارتباط هستند، از قبل برنامه‌ریزی شوند؛ برای همین است که دانشمندان رباتیک، در تلاشند تا تکنولوژی‌هایی را توسعه دهند که این ماشین‌ها، بتوانند کار با اشیای مختلف را به خودشان آموزش دهند.

سیستمی که CSAIL توسعه داده است، kPAM نام دارد و از طریق ایجاد یک نقشه راه بصری در اشیا، با دیدن آن‌ها به عنوان مجموعه‌ای از نقاط کلیدی سه بعدی، کارش را انجام می‌دهد.

CSAIL می‌گوید که kPAM (به کارگیری مقرون به صرفه نقاط کلیدی) از تکنولوژی‌های مشابه آن، دقیق‌تر عمل می‌کند. بعد از این که این تکنولوژی، مختصات جسم را تشخیص داد، تصمیم می‌گیرد که با آن جسم چه کاری انجام دهد. برای مثال اگر یک لیوان دسته‌دار ببیند، دسته‌اش را با قلاب می‌گیرد. اگر تشخیص دهد که به یک جفت کفش نگاه می‌کند، آن را روی قفسه قرار می‌دهد.

نویسنده ارشد این مطالعه، استاد دانشگاه ام‌آی‌تی، راس تدریک می‌گوید: «فقط کمی درک بیشتر از جسم (مکان‌یابی نقاط کلیدی)، کافی است تا طیف وسیعی از انواع نحوه کار با آن شی، فعال شود و این مثال بخصوص، به خوبی با آخرین پیشرفت‌های ادراک یادگیری ماشینی و الگوریتم‌های برنامه‌ریزی کار می‌کند.»

محققان امیدوارند که بتوانند این سیستم را تا جایی توسعه دهند که ربات‌های قدرت گرفته از آن، توانایی انجام وظایف بزرگتر را داشته باشند، مثل خالی کردن ماشین ظرفشویی یا تمیز کردن آشپزخانه. آن‌ها همچنین امید دارند که این سیستم بتواند به ربات‌های کارخانجات قدرت دهد تا بتوانند در آینده قسمتی از ماشین‌های دستکاری‌کننده بزرگتر باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH