چیپست اپل

طراح ارشد پردازنده‌های اپل پس از 9 سال این شرکت را ترک کرد

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌ گوشی‌های آیفون اپل بر رقبای اندرویدی، قدرت پردازنده‌ آن‌ها است. برخی این قدرت پردازش را ناشی از سیستم عامل آن‌ها یعنی iOS می‌دانند اما در واقع چیپست‌های سری A نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

آخرین تراشه ساخته شده توسط اپل چیپست A12x است که یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های موبایل بوده و شاهد آن در آیپد پرو جدید هستیم.

CNet به‌نقل از منابع نزدیک به اپل گزارش داده که جرارد ویلیامز، طراح ارشد پردازنده‌های اپل که از زمان تولید چیپست‌های A7 به بعد با تیم توسعه این شرکت همکاری می‌کرده، اکنون و پس از 9 سال همکاری از سمت خود کناره گیری کرده است و دیگر با کوپرتینویی‌ها همکاری نمی‌کند.

ویلیامز پیش از آغاز کار در اپل، به مدت 12 سال با شرکت ARM همکاری می‌کرده است. کمپانی که این روزها طراح و توسعه دهنده هسته پردازنده‌های سامسونگ، کوالکام، مدیاتک و اپل است. البته وظایف وی در اپل بیش از این‌ها بود که طراحی Layout اجزای تشکیل‌دهنده‌ سیلیکون سیستم روی یک تراشه (SoC) اپل نیز به مسئولیت‌های وی در خصوص هسته‌های پردازنده اضافه شده بود.

با توجه به این که تمامی عملکرد گوشی‌های آیفون از دوربین تا اجرای بازی وابسته به پردازنده‌ آن است، مشخص می‌شود ویلیامز نقش مهم و تاثیرگذاری در این شرکت ایفا می‌کرده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره علت جدایی

هنوز به طور دقیق مشخص نیست چرا او از اپل جدا شده و شنیده می‌شود هنوز در شرکت دیگری مشغول به کار نشده است. با توجه به این که جدایی یک طراح ارشد از شرکت اپل اتفاقی غیر معمول است، احتمالا علت این جدایی مشکلات خانوادگی ویلیامز یا اختلافات وی با مقامات ارشد این شرکت باشد.

اما اگر به هر شرکت دیگری بپیوندد احتمالا از 2020 به بعد شاهد یک رقیب جدی برای تراشه‌های سری A اپل باشیم.

احتمالا ویلیامز تاکنون روی دو تراشه A13 و حتی A14 نیز کار کرده که این امر بدان معناست که اپل زمان زیادی برای پیدا کردن جایگزینی مناسب برای وی نیاز دارد. اما هنوز جای نگرانی برای اپل وجود دارد چرا که این جدایی ممکن است پیامدهای ناخوشایندی برای آن‌ها در دراز مدت و بازار موبایل داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH