بررسی اولیه اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی فولد

سامسونگ گلکسی فولد یکی از هیجان‌انگیزترین اسمارت‌فون‌های سال 2019 به‌شمار می‌رود. کمپانی سامسونگ چند هفته پیش از آغاز فروش این هندست تصمیم گرفت آن‌ را برای بررسی نزدیک در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

نخستین ارزیابی کارشناسان از سامسونگ گلکسی فولد در مجموع مثبت است. مکانیسم تاشوندگی، ایمن بوده و نمایشگر غول‌پیکر 7.3 اینچی گوشی نیز فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. در واقع امکان تا کردن دستگاه از بخش میانی و قرار دادن آن در جیب لباس یقینا جذابیت ویژه‌ای خواهد داشت. با این‌حال طراحی ظاهرا جالب دستگاه چندان هم بی‌نقص نیست. گلکسی فولد اسمارت‌فونی بزرگ و سنگین‌وزن است و هنگام باز بودن گوشی نیز چین‌وچروک‌های قابل‌توجهی بر روی نمایشگر آن مشاهده می‌شود. از طرفی برخی هندست‌های بررسی شده توسط رسانه‌ها با مشکلاتی در نمایشگر اصلی دست‌به‌گریبان بودند؛ اگرچه سامسونگ وعده داده که با وسواس شدید این مشکلات را بررسی و رفع خواهد کرد.

  • زمان عرضه و قیمت‌گذاری

بر اساس برنامه‌ریزی قبلی قرار بود گلکسی فولد طی روز 26 آوریل رسما در ایالات‌متحده عرضه شود؛ با این‌حال پس از انتشار گزارشات متعدد پیرامون به تاخیر افتادن عرضه محصول در چین و سایر کشورهای جهان نهایتا سامسونگ تائید کرد که با هدف رفع مشکلات مربوط به نمایشگر، عرضه گلکسی فولد را به زمان دیگری موکول نموده است.

سامسونگ گلکسی فولد با برچسب قیمتی 1980 دلاری (معادل 1800 پوند و 2000 یورو) عرضه می‌شود و این قیمت‌گذاری، هندست تاشوی سامسونگ را به یکی از گران‌قیمت‌ترین اسمار‌ت‌فون‌های بازار تبدیل می‌کند. این رقم با قیمت‌گذاری گوشی تاشوی هواوی میت X مطابقت نسبی دارد.

  • طراحی

به باور سامسونگ، گلکسی فولد با بهره‌گیری از نمایشگر تاشونده به داخل و محافظت از پنل خود همانند یک لپ‌تاپ از خلاقانه‌ترین قالب طراحی برای یک گوشی تاشو برخوردار است. طراحی این گوشی بیش از 10 سال زمان برده و در جریان تولید آن بیش از 1000 الگوی مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است.

ظاهرا مکانیسم تاشوی شبه‌کتابی گوشی، روشی معمول برای بازگشایی هندست به‌شمار می‌رود و یقینا حمل گلکسی فولد در مقایسه با هواوی میت X آسان‌تر خواهد بود. با بازگشایی کامل گلکسی فولد، نمایشگر 7.3 اینچی آن خودنمایی کرده و لولای 2 محوره آن نیز در جای خود قفل خواهد شد. این لولا امکان باز شدن نمایشگر تا سقف 180 درجه را فراهم می‌کند.

سامسونگ در طراحی این قسمت وسواس زیادی به خرج داده است و در نتیجه، باز و بسته شدن گوشی به‌صورت کاملا روان انجام می‌شود. این طراحی در برابر بیش از 200 هزار بار باز و بسته شدن گوشی استقامت خواهد داشت. بدین‌ترتیب با فرض 100 نوبت باز و بسته شدن گوشی طی یک روز، دستگاه بایستی تا 5 سال بدون هیچ‌گونه مشکلی کار کند. نکته جالب‌توجه این‌که با بازگشایی کامل گوشی، لولا در بدنه دستگاه پنهان خواهد شد.

حسگر اثرانگشت در نیمه پایینی لبه سمت راست گوشی قرار دارد. ضخامت گلکسی فولد با ابعاد 62.9 در 160.9 در 17 میلی‌متری تقریبا 2 برابر اکثر اسمارت‌فون‌های موجود در بازار است. اسپیکرهای استریو طراحی شده توسط AKG در قسمت‌های فوقانی و تحتانی گوشی قرار گرفته و از قابلیت دالبی آتموس پشتیبانی می‌کنند. وزن 269 گرمی گلکسی فولد نشان می‌دهد که کاربران با یکی از سنگین‌ترین هندست‌های بازار سروکار خواهند داشت. این هندست در رنگ‌های نقره‌ای، مشکی، سبز و آبی ارایه می‌شود.

  • نمایشگر

گلکسی فولد در قسمت جلویی از 2 نمایشگر 4.6 اینچی سوپر آمولد با رزولوشن اچ‌دی پلاس بهره می‌گیرد. به‌دلیل وجود حواشی چشمگیر در بالا و پایین نمایشگر، شکل ظاهری گوشی در وضعیت بسته کمی خسته‌کننده و قدیمی به‌نظر می‌رسد و این وضعیت با برچسب قیمتی فوق‌العاده گران دستگاه مطابقت ندارد.

با بازگشایی گوشی، نمایشگر داینامیک آمولد 7.3 اینچی با رزولوشن QHD پلاس مقابل دیدگان شما ظاهر می‌شود. این نمایشگر رنگ‌ها را به‌صورت شفاف و زنده نمایش داده و از مشخصه +HDR10 پشتیبانی می‌کند.

پردازنده 8 هسته‌ای با معماری 7 نانومتری، رم 12 گیگابایتی، حافظه‌داخلی 512 گیگابایتی و سیستم‌عامل اندروید 9 همراه با رابط کاربری One UI از تجربه کاربری روان و بی‌وقفه دستگاه حکایت دارند.

  • دوربین و باتری

سامسونگ گلکسی فولد در مجموع با 6 دوربین عرضه می‌شود. ماژول دوربین سه‌گانه پشتی از حسگر اصلی 12 مگاپیکسلی، لنز تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی و یک لنز فوق‌عریض 16 مگاپیکسلی میزبانی می‌کند. این پیکره‌بندی دقیقا مشابه با الگوی به‌کارگیری شده در پرچم‌داران گلکسی S10 و S10 پلاس است و انتظار می‌رود کارآیی فوق‌العاده‌ای را از خود نشان دهد. همچنین دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی نیز در پنل جلویی گوشی مشاهده می‌شود و 2 دوربین دیگر نیز در گوشه بالایی سمت راست نمایشگر قرار دارند.

باتری 4380 میلی‌آمپرساعتی گوشی نیز بایستی امکان استفاده از آن برای یک روز کامل را فراهم نماید. این هندست همانند پرچم‌داران جدید کمپانی از فناوری‌های شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس بی‌سیم موسوم به PowerShare پشتیبانی می‌کند.

  • جمع‌بندی

سامسونگ گلکسی فولد یقینا گجتی لوکس و گران‌قیمت است. این محصول از نخستین نسل فناوری جدید تاشو بهره می‌گیرد و با گذشت زمان و عرضه تولیدات مشابه نظیر هواوی میت X احتمالا قیمت گلکسی فولد نیز طی 12 تا 18 ماه آینده تعدیل خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH