احتمال افت چشمگیر فروش اسمارت‌فون‌های هواوی به‌دنبال ممنوعیت‌های وضع شده توسط ایالات‌متحده

هنگامی‌که پرزیدنت ترامپ تحت تاثیر نگرانی‌ها پیرامون تهدیدات هواوی برای امنیت ملی ایالات‌متحده قرار گرفت؛ حکم پایان مراودات تجاری غول فناوری چینی با کمپانی‌های آمریکایی و حتی شرکت‌های خارجی استفاده‌کننده از فناوری‌هایی با اصالت آمریکایی را صادر کرد. در آن زمان هواوی با عملکردی باورنکردنی بر بخش‌های مختلف صنعت موبایل حکم‌رانی می‌کرد.

در حالی‌که پیش‌بینی کیفیت نبرد تجاری میان چین و ایالات‌متحده طی چند ماه آینده و میزان خسارات فاجعه‌بار احتمالی آن برای واحد اسمارت‌فون هواوی در کوتاه‌مدت و بلندمدت غیرممکن است؛ اما در این میان یک چیز کاملا بدیهی به‌نظر می‌رسد. آمار فروش این کمپانی در آستانه کاهش قرار دارد. در واقع بر اساس چندین گزارش اخیرا منتشر شده، اکنون آمار فروش هواوی در سراسر مناطق آسیا و اروپا کاهش یافته است.

برخی کارشناسان برجسته پیش‌بینی‌های جدیدی را در خصوص میزان فروش سالیانه هواوی ارایه نموده‌اند که بنا بر دلایل بسیار بدیهی در حال حاضر قرار دادن آن‌ها در کنار یکدیگر بسیار دشوار است. با این وجود کارشناسان موسسه Fubon Research and Strategy Analytics به پیش‌بینی‌های خود در خصوص کاهش 4 تا 24 درصدی فروش سالیانه هواوی طی سال 2019 نسبت به سال 2018 نسبتا مطمئن هستند. این پیش‌بینی‌ها کاملا دقیق نبوده و طبیعتا به گسترش ممنوعیت‌های معلق شده کنونی در زمان‌های آینده بستگی خواهند داشت.

چنان‌چه نهایتا دسترسی هواوی به اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل و سیستم‌عامل اندروید کاملا مسدود شود؛ در این‌صورت طی سال آینده احتمالا شاهد حذف کامل نام این برند از بازار اروپای‌غربی خواهیم بود. طی چند سال اخیر هواوی برای سیطره بر این مناطق به‌سختی تلاش کرده است. پیامد مستقیم این حذف بالقوه در پیش‌بینی‌های موسسه Strategy Analytics نیز انعکاس یافته و این نهاد انتظار دارد که میزان فروش هواوی در سال 2020 نسبت به سال 2019 حدودا 23 درصد دیگر نیز کاهش پیدا کند.

موسسه Fubon Research نیز رویکردی مشابه دارد و پیش‌بینی می‌کند که در بدترین سناریوی ممکن، آمار فروش هواوی طی سال 2019 از برآورد قبلی 258 میلیون دستگاهی به حدودا 200 میلیون دستگاه تقلیل پیدا کند. البته کماکان هواوی گوشی‌های فراوانی را در اختیار دارد و این موضوع احتمالا برای حفظ بقای کمپانی در میان 3 عرضه‌کننده برتر اسمارت‌فون در جهان کفایت خواهد کرد. در واقع حتی اگر هواوی از پشتیبانی خدماتی گوگل و کوالکام نیز محروم شود؛ در این‌صورت حفظ بقای کسب‌وکار موبایلی این تولیدکننده با تکیه بر بازار گسترده چین چندان دشوار نخواهد بود. با این‌حال مشخص نیست که هواوی بدون همکاری با شرکت ARM چگونه قادر به ادامه تولید پردازنده‌های اسمارت‌فونی خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH