سامسونگ گلکسی‌ نوت 10 با تراشه 7 نانومتری جدید اگزینوس عرضه خواهد شد

واحد تولید پردازنده شرکت سامسونگ یک چرخه تولید پردازنده پرچم‌دار سری اسنپ‌دراگون 8 را از دست داد؛ اما ظاهرا لیتوگرافی جدید و فوق‌العاده ماورای‌بنفش بی‌نهایت (EUV) این شرکت برای تولید تراشه اسنپ‌دراگون 865 کوالکام موردتوجه قرار گرفته است.

رسانه‌های کره‌ای گزارش می‌دهند که سامسونگ به منظور تولید تراشه سیستمی اسنپ‌دراگون 865 نسل آینده با متد 7 نانومتری EUV، مشغول مذاکراتی پیشرفته با کوالکام است و تولید این تراشه احتمالا در اواخر سال آغاز خواهد شد. شرکت TSMC برای تولید تراشه‌های A12 اپل و اسنپ‌دراگون 855 از نخستین نسل فرآیند 7 نانومتری استفاده کرد. با این‌حال بر اساس گزارشات، سامسونگ از به‌کارگیری این فرآیند صرف‌نظر کرده و با تمرکز بر استفاده از فرآیند تولید جدید، قرارداد با انویدیا و کوالکام را به‌عنوان اولین مشتریان خود نهایی نموده است.

دومین نسل از پردازنده‌های 7 نانومتری سامسونگ در قالب یک محصول برتر تولید می‌شوند

رئیس واحد یکپارچه‌سازی نیمه‌هادی‌های مقیاس بزرگ در شرکت سامسونگ ضمن کنفرانس مطبوعاتی گزارش عملکرد 3 ماهه کمپانی از فناوری EUV تحت‌عنوان یک چالش یاد کرد و در عین‌حال از تصمیم سامسونگ برای پیشتازی در این حوزه خبر داد. استفاده از لیتوگرافی جدید به استقرار ترانزیستورهای منحصربه‌فرد در فاصله‌ای نزدیک به یکدیگر و با هزینه و دشواری کم‌تر نسبت به گذشته کمک می‌کند.

تراشه‌های تولید شده با استفاده از لیتوگرافی 7 نانومتری نسل دوم EUV اکنون به‌صورت آسان‌تر تولید شده و عملکرد مناسب‌تری ارائه می‌دهند. بعلاوه با کاهش تعداد ماسک‌های موردنیاز برای تولید، متوسط هزینه ساخت آن‌ها نیز ارزان‌تر تمام خواهد شد. همچنین یک نیمه‌هادی 7 نانومتری LPP EUV در مقایسه با تراشه‌‌های 10 نانومتری به‌کارگیری شده در گلکسی‌نوت 9 می‌تواند با اندازه‌ای تا 40 درصد کوچک‌تر، عملکردی 20 درصد سریع‌تر و کاهش 50 درصدی میزان مصرف انرژی تولید شود.

از آن‌جا که پردازنده‌های موبایلی امروزی به اندازه کافی قدرتمند هستند؛ لذا می‌توان انتظار داشت که طراحان تراشه‌های آینده اسنپ‌دراگون، اگزینوس یا AX بیونیک اپل در راستای افزایش مدت شارژدهی باتری تلاش نمایند و فضای اضافی ایجاد شده به لطف فناوری EUV نیز برای موارد دیگری در سخت‌افزار داخلی اسمارت‌فون‌ها با تراکم روبه افزایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسنپ‌دراگون 865: تراشه‌ای با قابلیت پشتیبانی از فناوری 5G یا فاقد آن

متاسفانه برخی منابع داخلی اعلام کردند که تراشه اسنپ‌دراگون 865 با لیتوگرافی 7 نانومتری EUV کماکان در 2 ورژن مختلف یکی همراه با مودم 5G و دیگری فاقد آن تولید خواهد شد. این پدیده به احتمالا فراوان بدان معناست که مودم X55 کوالکام کماکان به‌صورت یکپارچه با تراشه عرضه نخواهد شد. تراشه اسنپ‌دراگون 855 به‌کارگیری شده در گوشی‌های پرچم‌دار فعلی به منظور ارائه قابلیت اتصال به شبکه 5G نیازمند استفاده از 2 قطعه اضافی است و حتی در صورتی‌که تراشه اسنپ‌دراگون 865 نیازمند تنها یک قطعه (مودم X55) باشد نیز در صورت جداسازی این قطعه از پردازنده کماکان نمی‌توان آن‌را یک تراشه 5G واقعی قلمداد کرد. این پردازنده در موقعیتی عقب‌تر از رویه عرضه هرچه بیش‌تر ورژن‌های 5G گوشی‌های محبوب نظیر گلکسی S10 5G یا وان‌پلاس 7 پرو 5G قرار دارد. این رویه احتمالا طی سال آینده و تا فصل پاییز ادامه خواهد یافت. بر اساس پیش‌بینی‌ها، اپل در آن مقطع زمانی از نخستین آی‌فون 5G خود رونمایی خواهد کرد.

این سناریو در خصوص فبلت گلکسی‌نوت 10 نیز صادق خواهد بود؛ چرا که بر اساس گزارشات، این هندست نیز در قالب مدل‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر عرضه خواهد شد و نسخه‌های 5G مربوط به هر 2 مدل نیز در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. به همین دلیل احتمالا شاهد عرضه 4 گوشی نوت به بازار خواهیم بود. آخرین گمانه‌زنی در خصوص دلایل سامسونگ برای اجرای چنین اقدامی این بود که بازارهایی نظیر اروپا، نسخه جمع‌وجور گلکسی‌نوت 10 را ترجیح می‌دهند. گروه‌های متمرکز در این بازارها نشان داده‌اند که گوشی‌های کوچک‌تر از محبوبیت بیش‌تری برخوردار هستند.

نوت 10 با یک پردازنده جدید عرضه می‌شود

یکی از نکات جالب‌توجه گزارش در خصوص گلکسی‌نوت 10 این است که سامسونگ پیش‌تر تولید تراشه اگزینوس جدیدی که در پرچم‌داران آینده سری نوت به‌کارگیری می‌شود را آغاز نموده است. دلیل استفاده از واژه “جدید” این است که پردازنده مذکور ظاهرا با استفاده از متد 7 نانومتری EUV تولید می‌شود. این موضوع، تراشه فوق را به دومین نمونه با فناوری 7 نانومتری EUV پس از مودم X50 5G فعلی کوالکام تبدیل می‌کند.

تراشه اگزینوس 9820 به‌کارگیری شده در مدل‌های سه‌گانه سری گلکسی S10 بر مبنای فرآیند 8 نانومتری تولید می‌شود. اما گلکسی‌نوت 10 احتمالا نخستین هندستی است که با پردازنده EUV روانه بازار می‌شود. نسخه مجهز به پردازنده اسنپ‌دراگون 855 احتمالا کماکان با استفاده از فرآیند 7 نانومتری نسل اول تولید خواهد شد. لذا مقایسه عملکرد این 2 تراشه اقدامی جالب‌توجه خواهد بود. پرچم‌داران سری نوت 10 طی ماه آگوست معرفی می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH