سرعت عملیاتی شبکه 5G با انجام نخستین تست سراسری مشخص شد

بر اساس جدیدترین اخبار خارج از کره اکنون 3 شرکت مخابراتی اصلی این کشور، 1 میلیون مشترک 5G را در اختیار دارند. علیرغم این‌که اپراتور ورایزن برای نخستین بار موفق به برقراری اتصال یک گوشی (موتو Z3 همراه با ماژول موتو ماد مربوطه) با شبکه 5G تجاری شد؛ اما روز گذشته کره‌جنوبی خبر راه‌اندازی رسمی سوئیچ‌های 5G خود را اعلام کرد و مدعی شد که سرعت شبکه راه‌اندازی شده در ایالات‌متحده به‌مراتب پایین‌تر است.

خبر خوب این‌که حداقل در مقطع کنونی، اپراتور ورایزن برای برقراری اتصال 5G هیچ‌گونه هزینه اضافی را دریافت نمی‌کند. اما این موضوع، واقعیت وجود 1 میلیون نفر کاربر شبکه 5G که برای انجام تست‌های سراسری این شبکه در سراسر کشور آمادگی دارند را تغییر نمی‌دهد. محققان موسسه OpenSignal دقیقا چنین کاری را انجام دادند و نخستین گزارش از کارآیی عملی شبکه 5G در دنیای واقعی را ارایه نمودند. سرعت احتمالا یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های موردانتظار اکثریت کاربران است؛ لذا گزارش نیز مستقیما به بررسی این مقوله می‌پردازد.

نخستین تست عملیاتی سرعت دانلود شبکه 5G، متوسط سرعت 112 مگابیت‌برثانیه را ثبت کرد. این رقم تقریبا 5 برابر متوسط سرعت شبکه LTE در ایالات‌متحده است.

به بیان دقیق‌تر، تست جامع موسسه OpenSignal از سرعت دانلود 111.8 مگابیت‌برثانیه شبکه 5G حکایت داشت. با توجه به قابلیت‌های نظری استاندارد 5G مبنی بر پشتیبانی از سرعت 1 گیگابایت‌برثانیه و بالاتر، این رقم احتمالا کمی ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد؛ اما بایستی به‌خاطر داشت که محدودیت تئوری برای سرعت شبکه 4G LTE نیز در مقایسه با متوسط سرعت 21.3 مگابیت‌برثانیه‌ای ثبت شده توسط اپراتورهای ورایزن، AT&T و T-Mobile در ایالات‌متحده بسیار بالاتر است. در ادامه به کلیه یافته‌های کلیدی موجود در نخستین گزارش تست عملیاتی شبکه 5G توسط موسسه OpenSignal اشاره شده است:

  • به‌طور کلی، پهنای باند 8 مگابیت‌برثانیه با تجربه سرعتی 1.17 گیگابیت‌برثانیه‌ای مردم بر روی یک دستگاه منفرد در فاصله 500 پایی از یک سایت 5G در شیکاگو بسیار متفاوت است. اما این رقم به‌صورت متوسط و بر اساس تست‌های خودکار/پس‌زمینه موردتائید موسسات رسمی نظیر FCC به‌دست آمده است. این رقم بیان‌گر متوسط سرعت در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف، مکان‌های پرنوسان و ایده‌آل، منازل، شبکه حمل‌ونقل و مواردی از این‌دست است.
  • بعلاوه حداکثر سرعت دانلود تجربه شده توسط کاربران اسمارت‌فون‌های 5G در کره‌جنوبی نسبت به متوسط سرعت دانلود بسیار سریع‌تر است. به‌عنوان مثال حتی با وجود عدم پیاده‌سازی گسترده شبکه 5G در ایالات‌متحده، موسسه OpenSignal حداکثر سرعت دانلود شبکه 5G در این کشور را 2 گیگابیت‌برثانیه اعلام نموده است. کاربران کره‌جنوبی، حداکثر سرعت 988 مگابیت‌برثانیه را تجربه می‌کنند که در مقایسه با متوسط سرعت عملیاتی 111.8 مگابیت‌برثانیه‌ای در دنیای واقعی، 8.8 برابر سریع‌تر است.
  • در عین‌حال، کاربران شبکه 5G در کره‌جنوبی صرفا شاهد متوسط سرعت آپلود 9 مگابیت‌برثانیه‌ای هستند. در واقع این رقم نسبت به سرعت آپلود 16 مگابیت‌برثانیه پرچم‌داران 4G پایین‌تر است. کاربران شبکه 5G در کره‌جنوبی هنگام استفاده از گوشی‌های پرچم‌دار 4G و 5G به‌ترتیب وقفه‌های 37.4 و 35.9 میلی‌ثانیه‌ای را تجربه می‌کنند.
  • ارقام مربوط به سرعت آپلود و وقفه با پیش‌بینی‌های موسسه OpenSignal در عصر راه‌اندازی اولیه شبکه 5G هم‌خوانی دارند؛ چرا که فناوری 5G اولیه برای ارتقا مشخصات خود هنوز راهی طولانی را پیش رو دارد. در حال حاضر کاربران اسمارت‌فون 5G از طریق حالتی موسوم به دسترسی غیر ایستا (Non-Standalone Access) به‌صورت هم‌زمان به یک باند فرکانسی 4G و یک باند رادیویی جدید (NR) 5G متصل می‌شوند. در واقع سیستم برای پهنای باند خام دانلود از اتصال 5G استفاده می‌کند؛ در حالی‌که برای سایر اعمال شبکه از اتصال 4G بهره می‌گیرد.
  • به‌عبارت دیگر، حتی پس از راه‌اندازی اولیه شبکه 5G در اکثر شهرهای ایالات‌متحده توسط اپراتور ورایزن یا AT&T احتمالا کماکان بهره‌برداری از کلیه مزایای این استاندارد امکان‌پذیر نخواهد بود. در سریع‌ترین سناریوی ممکن، طی پاییز آینده و هم‌زمان با معرفی نخستین محصول 5G اپل شاهد رونمایی از یک شبکه 5G حقیقی خواهیم بود. در آن زمان شبکه 5G احتمالا از پیشرفت‌هایی حقیقی و ملموس نسبت به شبکه LTE فعلی بهره خواهد برد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH