اپل مشغول انتقال بخشی از تولید LCD به خارج از چین است

ماه گذشته اعلام شد که شرکت تامین‌کننده LCD با نام Japan Display به‌عنوان یکی از شرکای تجاری اپل با مشکلاتی مواجه شده است. این کمپانی که نمایشگر رتینای مایع مخصوص آی‌فون XR و پنل‌های LCD سایر مدل‌ها را تولید می‌کند؛ برای 60.6 درصد کسب‌وکار خود به اپل وابسته است. با توجه به تعلل این تولیدکننده در ورود به بازار پنل‌های اولد، Japan Display متحمل خسارات مالی هنگفتی شد. یک صندوق دولتی چینی و یک تولیدکننده نمایشگر در تایوان آماده بودند تا نیمی از سرمایه خود را به این کمپانی تزریق نمایند. اما با وخیم‌تر شدن وضعیت مالی Japan Display، این معامله نیز تا حدودی مورد بازنگری قرار گرفته است.

امروز وب‌سایت ژاپنی Asahi (به نقل از سایت 9to5Google) گزارش داد که اپل نسبت به سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری در Japan Display اقدام خواهد کرد. گزارش شده که در قالب بخشی از این همکاری، اپل میزان سفارشات پنل‌های LCD به این تامین‌کننده را افزایش خواهد داد و کسب‌وکار زنجیره تامین چینی خود را رها خواهد کرد. قرار بود تولیدکننده نمایشگر، کمک مالی 650 میلیون دلاری اهدا شده از سوی صندوق دولتی چینی Silk Road و کمپانی تایوانی تولیدکننده پنل موسوم به TPK Holding را دریافت نماید. روز سه‌شنبه، Japan Display با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کماکان منتظر دریافت این کمک مالی از جانب سرمایه‌گذاران مختلف است. کمپانی TPK و بنگاه چینی مذکور کنار گذاشته شده و با یک شرکت سرمایه‌گذاری چینی موسوم به Harvest Technology و موسسه سرمایه‌گذاری Oasis هنگ‌کنگ جایگزین شدند. سرمایه‌گذاری اپل در کوتاه‌مدت به Japan Display کمک خواهد کرد؛ در حالی‌که تولیدکننده نمایشگر کماکان منتظر دریافت کمک هزینه بازسازی حدودا 650 میلیون دلاری بوده و به تحقق آن نیز باور دارد. انتظار می‌رود که شرکت Harvest مبلغی حدودا معادل با 500 میلیون دلار را پرداخت نماید؛ در حالی‌که موسسه Oasis نیز نسبت به سرمایه‌گذاری 150 میلیون دلاری اقدام خواهد کرد.

Japan Display به‌عنوان تامین‌کننده طرف قرارداد اپل کماکان منتظر دریافت کمک هزینه بازسازی حدودا 650 میلیون دلاری است.

زیان‌دهی 2.3 میلیارد دلاری Japan Display در سال 2018

Japan Display در کنار تعلل بیش‌از‌اندازه در توسعه خطوط تولید پنل‌های اولد خود، طی ماه دسامبر میزان تولید نمایشگر آی‌فون XR را کاهش داد و در حالی‌که زیان‌دهی مالی این کمپانی ادامه داشت؛ ظاهرا اپل تصمیم گرفت این تولیدکننده را در وضعیت بلاتکلیف نگاه دارد. Japan Display در کنار ساخت نمایشگرهای آی‌فون به تولید نمایشگرهای اولد مورد استفاده در اپل‌واچ‌ها نیز می‌پردازد. این نخستین باری نیست که غول فناوری آمریکایی میزان سفارشات ارائه شده به تامین‌کننده LCDهای موردنیاز خود را کاهش می‌دهد. پیش‌تر در سال 2015 اپل بخش عمده‌ای از هزینه 1.5 میلیارد دلاری ساخت یک کارخانه جدید تولید پنل‌های LCD را تقبل کرد. اگرچه این تصمیم در یک مقطع زمانی نامناسب اتخاذ شد؛ چرا که تولیدکننده اسمارت‌فون به روند مهاجرت از پنل‌های LCD به سمت نمونه‌های اولدی ادامه داد و نیمی از ظرفیت تولید کمپانی نیز به نمایشگرهای LCD اختصاص داشت. بر اساس قرارداد میان اپل و Japan Display، تولیدکننده نمایشگر به منظور بازپرداخت مبلغ 1.5 میلیارد دلاری به اپل بایستی 1 درصد درآمد حاصل از فروش هر نمایشگر را به این کمپانی پرداخت نماید. اوایل سال جاری یک گزارش خاطرنشان کرد که اپل کماکان بخش عمده‌ای از طلب خود را دریافت نکرده است.

مجموع مبلغ سرمایه دریافتی توسط Japan Display و سهم سرمایه موردانتظار این کمپانی حداکثر به 80 میلیارد ین ژاپن خواهد رسید و این رقم در مقایسه با نرخ پیش‌بینی موجود در اعلامیه مطبوعاتی منتشر شده طی روز 12 آوریل 2019 هیچ‌گونه تغییری نکرده است. – Japan Display

بی‌تردید Japan Display نیازمند دریافت کمک مالی است. در سال 2017، کمپانی از زیان‌دهی مالی 260 میلیون دلاری خود خبر داد و این رقم طی سال گذشته به مبلغ چشمگیر 2.3 میلیارد دلاری رسید. این اتفاق، تصادفی نبوده است؛ چرا که نخستین آی‌فون مجهز به پنل اولد (اپل آی‌فون X) در اواخر سال 2017 عرضه شد. سال گذشته اپل 3 مدل مختلف آی‌فون را روانه بازار کرد که 2 نمونه آن‌ها مجهز به نمایشگرهای اولد بودند. انتظار می‌رود که آی‌فون‌های سال 2019 نیز با نمایشگرهایی مشابه عرضه شوند. بر اساس پیش‌بینی‌ها مدل‌های مذکور در ماه سپتامبر پیش رو معرفی خواهند شد. اپل پنل‌های اولد مورد استفاده گوشی‌های آی‌فون خود را از سامسونگ و ال‌جی خریداری می‌کند. انتظار می‌رود که آی‌فون‌های سال آینده نیز مجهز به نمایشگر اولد باشند. با این‌حال Japan Display کماکان قادر به تامین پنل‌های LCD موردنیاز محصولات اپلی قدیمی‌تر خواهد بود؛ همان‌طور که تا امروز نیز چنین کاری را انجام داده است.

سرمایه‌گذاران از اقدام اپل مبنی بر افزایش 39 درصدی قیمت سهام Japan Display در بورس نیویورک استقبال نموده‌اند. این کمپانی در سال 2011 و هم‌زمان با تلاش‌های شرکت شبکه نوآوری ژاپن (INCJ) جهت ادغام واحد کسب‌وکار نمایشگر کمپانی‌های سونی، توشیبا و هیتاچی ایجاد شد. فعالیت این کارخانه‌ها نیز از روز 1 آوریل سال 2012 آغاز شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH