ترامپ: کمپانی‌های آمریکایی به فروش خدمات به هواوی ادامه خواهند داد

امروز و در جریان برگزاری اجلاس G20، دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده اظهارات بسیارمهم، شگفت‌انگیز و امیدوارکننده‌ای را در خصوص جنگ تجاری میان چین و آمریکا مطرح کرد. چنان‌چه شما ممنوعیت‌های اخیرا وضع شده را از نزدیک دنبال نکرده‌اید؛ در این‌صورت بایستی بدانید که طی هفته‌های اخیر، ایالات‌متحده برای برخی کالاهای چینی تعرفه‌هایی را در نظر گرفته و علیه برخی کمپانی‌ها نظیر هواوی نیز ممنوعیت‌هایی را اعمال نموده است. اما صرف‌نظر از کلیه نگرانی‌های اقتصادی و سیاسی پیچیده، این وضعیت به زیان‌دهی و عقب‌افتادگی عمده تمامی طرفین منجر خواهد شد. از این‌رو واکنش شدید طرفین و به‌دنبال آن چانه‌زنی، تعلل و بهره‌گیری از حفره‌های قانونی همگی در راستای حفظ توازن اقتصادی شکننده میان چین و ایالات‌متحده اجرایی می‌شوند.

ریسک ناشی از امیدواری بیش‌ازاندازه در واقع می‌تواند پیامدهای مختلفی را به‌همراه داشته باشد. در ادامه به نقطه نظرات اصلی مطرح شده توسط دونالد ترامپ در جریان اجلاس G20 سال 2019 اشاره شده است:

کمپانی‌های آمریکایی کماکان به فروش خدمات به هواوی ادامه خواهند داد

دونالد ترامپ در اظهاراتی پیرامون این موضوع اعلام کرد:

این شرکت‌ها، کمپانی‌های آمریکایی تولیدکننده محصولات هستند. این موضوع پیچیده و در عین‌حال بسیار علمی است. ما در حوزه فناوری، یکه‌تاز هستیم. من با مجوز فروش محصولات کمپانی‌های آمریکایی به چین موافقت کردم و مایل هستم که کمپانی‌های ما محصولات خود را به سایرین بفروشند. در این میان با موارد بسیار پیچیده‌ای سروکار داریم که ساخت آن‌ها آسان نخواهد بود. کمپانی‌های ما بسیار ناراحت بودند؛ اما ما به آن‌ها اجازه می‌دهیم تا به روابط خود ادامه دهند. لذا در صورت عدم وجود عامل تهدیدکننده امنیت ملی به این کمپانی‌ها اجازه می‌دهیم تا خدمات خود را به فروش برسانند.

ظاهرا رئیس‌جمهور در نهایت، وضعیت و عمق همکاری‌های پیوسته میان چین و ایالات‌متحده خصوصا در زمینه اختراعات و فناوری را کاملا درک نموده است. با این‌حال ظاهرا آقای ترامپ خاطرنشان کرده که مذاکرات بیش‌تر در خصوص توافق تجاری احتمالی با هواوی به آینده‌ای نزدیک و به احتمال فراوان روز سه‌شنبه آینده موکول خواهد شد. لذا تا آن زمان، حقیقتا هیچ چیز قطعی نخواهد بود.

ما در مسیر پایان دادن به ممنوعیت‌های اعمال شده علیه هواوی قرار داریم و منتظر روشن شدن نتایج توافق تجاری هستیم.

احتمال حذف کامل نام هواوی از لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات‌متحده

اخیرا در خصوص حذف نام هواوی از لیست سیاه مخوف ایالات‌متحده، اخبار فراوانی منتشر شده است. این پدیده به معنای لغو محدودیت‌های تجاری بحث‌برانگیز خواهد بود. با این‌حال یقینا این موضوع منوط به شکل‌گیری یک توافق تجاری میان ایالات‌متحده و هواوی است. ترامپ خاطرنشان کرد که طی روز دوشنبه یا سه‌شنبه حول این موضوع با وزارت بازرگانی بحث خواهد کرد. طبیعتا در گام بعدی، آقای ترامپ با چین و به احتمالا فراوان شی جین‌پینگ؛ رئیس‌جمهور این کشور مستقیما مذاکره می‌کند.

در واقع اکنون ملاقات میان این 2 رهبر در جریان اجلاس G20 انجام شده؛ اما به هیچ توافق رسمی منجر نشده است. کلمه “رسمی” در این جمله احتمالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که پرزیدنت ترامپ از یادآوری ممنوعیت پیشین آمریکا علیه شرکت ZTE و شیوه حل‌وفصل آن امتناع نکرده است:

در صورتی‌که به‌خاطر داشته باشید؛ من به ممنوعیت وضع شده علیه ZTE پایان دادم. این یک توافق شخصی بود. رئیس‌جمهور شی با من تماس گرفت و این درخواست را شخصا مطرح کرد. موضوعی که از نظر من بسیارمهم بود. او رهبر کشوری بزرگ است و 85 هزار کارمند نیز بیکار شده بودند. وی با پرداخت جریمه 1.2 میلیارد دلاری و سایر اقدامات شامل تغییرات مدیریتی موافقت کرد.

صرف‌نظر از عقیده شخصی شما، ثبات روابط شخصی میان 2 رهبر موضوعی قابل‌توجه به‌نظر می‌رسد و آقای ترامپ نیز این رابطه را “فوق‌العاده” توصیف می‌کند.

در مقطع زمانی فعلی، ایالات‌متحده تعرفه‌های جدیدی را برای کالاهای وارداتی چینی لحاظ نخواهد کرد

این موضوع یکی دیگر از جنبه‌های اقتصادی حیاتی است که احتمالا به هموار شدن مسیر مذاکرات میان دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ کمک خواهد کرد. بر اساس اطلاعات پیشین، تعرفه موردنظر رقمی معادل 300 میلیارد دلار بوده و پیش‌تر آقای ترامپ، چین را به اعمال چنین تعرفه‌ای برای کالاهای وارداتی از این کشور تهدید نموده است.

این پدیده یکی دیگر از ابعاد جنگ اقتصادی فزآینده اخیر میان چین و ایالات‌متحده است. بخشی از نگرانی‌های اصلی این است که اعمال مالیات و هزینه‌های فزآینده انتقال احتمالا بیش از همه، مشتریان و کاربران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH