MFi Certified

عبارت MFi Certified در لوازم جانبی اپل به چه معنایی است؟

اگر به دنبال خرید لوازم جانبی نظیر کابل‌های لایتنینگ و یا گیم‌پد برای دستگاه اپل خود باشید حتما با عبارت MFi Certified مواجه شده‌اید. احتمالا این موضوع را نیز متوجه شدید که این محصولات نسبت به مدل‌هایی که از این تاییدیه برخوردار نیستند، قیمت بالاتری دارند. در این مطلب قصد داریم معنی این عبارت و چرایی مهم بودن آن در لوازم جانبی اپل را توضیح دهیم.

تاییدیه MFi، مالیات اپل!

بدون شک بسیاری از لوازم جانبی عرضه شده برای آیفون، آیپد و مک قیمت بالایی دارند اما این نباید باعث شود شما به سراغ کابل‌ها و لوازم جانبی فاقد تاییدیه و بسیار ارزان قیمت بروید چرا که ممکن است در آینده‌ای نزدیک هزینه‌ای بر روی دست شما بگذارند که آرزو می‌کردید بخشی از آن را همان ابتدا برای خرید یک کابل بهتر انجام می‌دادید!

اما چرا؟ خب چون آنها تاییدیه MFi Certified را ندارند. تاییدیه MFi (خلاصه شده سرواژه‌های Made for iPod) برای اولین بار در سال 2005 معرفی شد تا به کاربران اطمینان دهد پخش‌کننده چندرسانه‌ای آیپاد آنها با تمام لوازم جانبی و شارژرهای تولید شده توسط شرکت‌های ثالث معتبر نیز سازگاری دارد. در آن زمان بسیاری از وسایل نظیر ساعت‌های زنگ‌دار و خودروها به یک پورت 30 پین مجهز بودند. به منظور دریافت تاییدیه MFi و تبلیغات هر چه بهتر محصولات برای آیپاد، تولیدکنندگان باید محصولات خود را تحت آزمایش‌های مورد تایید اپل قرار می‌دادند. این آزمایش‌ها شامل فاکتورهای ایمنی مانند داغ شدن بیش از حد، دوام، سازگاری با دستگاه‌ها و قابلیت‌های کنترل صدا می‌شدند. اما این تمام ماجرا نبود، این کمپانی‌ها باید یک هزینه وفاداری را نیز به اپل پرداخت می‌کردند!

فرآیند دریافت تاییدیه MFi این روزها نیز تقریبا به همان شکل سابق باقی مانده است. تولیدکنندگان لوازم جانبی آیپد و آیفون خود شامل کابل‌های لایتنینگ، گیم‌پدها، دسته‌های بازی بلوتوث و موارد دیگر را تحت آزمایش‌های ایمنی مورد تایید اپل قرار داده و پس از پرداخت هزینه وفاداری، یک نشان Made for iPhone را بر روی بسته‌بندی محصولات خود دریافت می‌کنند. در نهایت کاربران لوازم جانبی MFi Certified را با اطمینان خریداری نموده، تولیدکنندگان قدرت مانور تبلیغاتی بیشتری پیدا می‌کنند و درآمد اپل نیز افزایش می‌یابد. هر کابل لایتنینگ یا هر وسیله جانبی دیگر دارای تاییدیه مذکور در واقع به یک چیپ اختصاصی مجهز است که دستگاه شما با کمک آن متوجه می‌شود این وسیله جانبی مطمئن و امن است.

چرا لوازم جانبی فاقد تاییدیه MFi بد هستند؟

بگذارید همین ابتدا واقعیتی را مشخص کنیم؛ لوازم جانبی فاقد تاییدیه اپل لزوما بد نیستند. در واقع ممکن است شما یک گیم‌پد یا هدفون فاقد تاییدیه را خریداری کنید و بدون هیچ‌گونه مشکل و در بهترین حالت ممکن با دستگاه شما سازگاری داشته باشد. اما به طور کلی، لوازم جانبی بدون تاییدیه MFi، به‌خصوص کابل‌های شارژ عموما بسیار بی‌کیفیت بوده و می‌توانند به دستگاه شما آسیب بزنند.

لوازم جانبی اپل مانند کابل‌های لایتنینگ باید تحت استاندارد فوق‌العاده ویژه‌ای طراحی و تولید شوند. ابعاد و جنس به‌کار رفته در این کابل‌ها کاملا مشخص و یکسان بوده و حتی فاصله بین پین‌های اتصال در سر آنها نیز عدد مشخصی است. برخلاف کابل‌های USB، طراحی و نحوه عملکرد تمام کابل‌های لایتنینگ باید دقیقا مانند یکدیگر باشد.

MFi Certified
کابل لایتنینگ سمت چپ دارای استاندارد MFi Certified – کابل سمت راست فاقد این استاندارد

وقتی یک کابل لایتنینگ از این ویژگی‌ها برخوردار نباشد می‌تواند باعث اتصال الکتریکی نامناسب و یا تولید گرمای بیش از اندازه شود. ممکن است به علت طراحی غیراصولی، این کابل درون پورت لایتنینگ دارای لقی بوده و با کمترین جابجایی اتصال آن قطع شود. در چنین شرایطی بهترین اتفاقی که می‌تواند برایتان بیفتد این است که کابل زودتر از دستگاه شما خراب شود!

در مورد سایر لوازم جانبی مانند گیم‌پدها و هدفون‌ها نیز سازش‌پذیری یک اصل مهم به حساب می‌آید. گیم‌پد یا هدفونی که خریده‌اید نه تنها باید با دستگاه شما به خوبی هماهنگ باشد بلکه توسط بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف نیز به آسانی شناسایی شود. از سوی دیگر اگر زمانی گوشی آیفون خود را ارتقا دادید، نباید هیچ نگرانی بابت عدم پشتیبانی از گیم‌پد یا هدفون خریداری شده داشته باشید.

قاب جدید آیفونم استاندارد MFi Certified را ندارد

نگران نباشید، تمام لوازم جانبی اپل نیازی به این تاییدیه ندارند. قاب، گیم‌پد و حتی کابل‌های لایتنینگی که به صورت مستقیم به گوشی آیفون شما متصل نمی‌شوند نیازی به این تاییدیه ندارند. لوازم جانبی که از تکنولوژی بلوتوث کم‌مصرف بهره می‌برند نیز به این استاندارد نیازی نداشته و نباید نگران این موضوع باشید. از جمله دستگاه‌هایی که با این فناوری به آیفون شما متصل می‌شوند می‌توان به ردیاب‌ها، ساعت‌های هوشمند هیبریدی و برخی دستگاه‌های مرتبط با حوزه سلامت اشاره نمود.

چگونه بفهمیم شارژر یا وسیله جانبی خریداری شده از این استاندارد بهره می‌برد

بررسی اینکه لوازم جانبی اپل شما از تاییدیه MFi بهره می‌برند یا خیر، نسبتا آسان است. اگر بر روی بسته‌بندی محصول عبارت Made for iPhone یا Made for iPad را مشاهده کردید احتمالا از این استاندارد بهره می‌برند. اما اگر بسته‌بندی محصول را دور انداخته‌اید، جستجوی آن در گوگل و یا آمازون یک گزینه مناسب خواهد بود.

اما آیا به هر محصولی که از نشان MFi برخوردار است می‌تواند اعتماد کرد؟ متاسفانه باید بگوییم همیشه این‌طور نیست!

MFi Certified

 در حالی که فرآیند اخذ تاییدیه MFi اپل باعث می‌شود تا از حداکثر کیفیت و قابلیت اطمینان در یک وسیله جانبی اپل خاطرتان جمع باشد اما این موضوع می‌تواند کمپانی‌های نامعتبر را نیز به جعل این تاییدیه و ارایه محصولات بی‌کیفیت به بازار ترغیب کند. به همین دلیل اپل یک موتور جستجو اختصاصی محصولات اصلی دارای تاییدیه MFi و راهنمای جامعی برای نحوه تشخیص محصولات تقلبی را در وب‌سایت رسمی خود ارایه نموده است. اگر در خصوص معتبر بودن محصولی که خریداری نموده‌اید اطمینان ندارید می‌توانید آن را در موتور جستجو اپل پیدا نموده و یا فاکتورهایی که در راهنمای اپل مشخص شده‌اند را با ویژگی‌های محصول خریداری شده مقایسه کنید.

البته راه دیگر این است که کابل شارژر و یا هر وسیله جانبی دیگر را به گوشی آیفون خود متصل کنید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد! زمانی که یک دستگاه نامعتبر به آیفون یا آیپد متصل شود، یک اعلان مبنی بر این‌که دستگاه متصل شده ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشد، ظاهرا خواهد شد. این پیغام گاهی اوقات به اشتباه نمایش داده می‌شود و اگر هنگام اتصال کابل یا وسیله جانبی اپل که بدون مشکل کار می‌کند با این پیغام مواجه شدید کافیست آن را نادیده بگیرید!

اگر اپل از پورت‌های USB-C استفاده کند سرنوشت MFi چه خواهد شد؟

همان‌طور که احتمالا می‌دانید اپل در آیپدها و مک‌بوک‌های جدید خود از پورت USB-C به جای لایتنینگ استفاده کرده است. این موضوع به احتمال زیاد در گوشی‌های آیفون آینده این شرکت نیز اتفاق خواهد افتاد. اما در این صو‌رت سرنوشت تاییدیه MFi چه می‌شود؟

خب در حال حاضر هیچ کابلی با استاندارد MFi Certified (به غیر کابل‌های تبدیل USB-C به Lightning) تولید نشده است. علاوه بر این، وب‌سایت رسمی اپل نیز هیچ حرفی از کابل‌های USB-C دارای این تاییدیه نزده است.

به هر حال رابط اتصال USB-C به سرعت در حال رایج شدن است و حتی هدفون‌های سیمی جدید نیز با این کابل به دستگاه شما وصل می‌شوند. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که اپل مراحل دریافت تاییدیه MFi را برای این نوع از کابل‌ها و لوازم جانبی نیز در نظر بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH