لایتنینگ در مقابل USB Type-C: نبرد پورت‌ها

در دنیای امروزی و با پیشرفت روز‌افزون تکنولوژی، شرکت‌های سازنده موبایل با یکدیگر همواره در حال رقابت هستند. یکی از مبناهای رقابت میان این شرکت‌ها، کمتر کردن تعداد پورت‌های دیوایس‌هاست. پورت ۳.۵ میلیمتری جک هدفون در حال حذف شدن از دستگاه‌هاست و تنها دو پورت باقی مانده است:

۱- یو‌اس‌بی نوع سی (USB Type-C)

۲- لایتنینگ (Lighning)

ما در این مطلب از دو نفر که هر کدام از یک پورت به صورت پیشرفته استفاده می‌کنند، بهره برده‌ایم تا در مورد آنها، بیشتر اطلاعات کسب کرده و آنها را با هم مقایسه کنیم.

نفر اول، آقای Luis Ortega است که ۵ مورد از بهترین خصوصیات پورت یو‌اس‌بی نوع سی را برای ما تشریح می‌کند.

usb-c-lighning-comparison-2

پشتیبانی از نهایت قدرت در پردازش

پورت یو‌اس‌بی نوع سی توانسته جهت و نوع ارتباطات میان دیوایس‌ها را تغییر دهد. یکی از این تغییرات، افزایش میزان قدرت شارژ دستگاه است که از این طریق، سرعت شارژ دستگاه را نیز افزایش داده و زمان کمتری از کاربر برای شارژ دیوایس می‌گیرد. این پورت حتی قابلیت تأمین قدرت کامپیوترها را نیز دارد. یو‌اس‌بی نوع سی قادر است تا قدرتی معادل ۱۰۰ وات را برای شارژ دستگاه تأمین کند. این میزان معادل یک شارژر ۲۰ ولتی با توان ۵ آمپر است.

بسیاری از تلفن‌های هوشمند امروزی دارای شارژ ۵ ولتی با توان ۱ یا دو آمپر هستند که قدرتی معادل ۵ یا ۱۰ وات را می‌توانند تامین کنند. با بهره‌گیری از قابلیت شارژ سریع، این میزان به ۱۸ وات نیز می‌رسد. اما همچنان در مقایسه با یو‌اس‌بی نوع سی بسیار کمتر است.

انتقال سریع اطلاعات

پورت یو‌اس‌بی نوع سی دارای ۲۴ پین برای ارتباط با دیوایس‌هاست. نوع A یا B این پورت دارای ۴ پورت بوده و پورت لایتنینگ اپل نیز دارای ۸ پین است. با این ویژگی، یو‌اس‌بی نوع سی می‌تواند اطلاعات را با سرعتی معادل ۱۰ گیگابیت بر ثانیه انتقال دهد و این موضوع می‌تواند برای کاربران بسیار شگفت‌انگیز باشد.

استاندارد بودن

یو‌اس‌بی نوع سی در حال حاضر بر روی بسیاری از تلفن‌های هوشمند موجود بوده و به زودی، بر روی بسیاری از دستگاه‌ها شامل کامپیوترها، حافظه‌های فلش و سایر قطعات الکترونیکی به چشم خواهد خورد.

انتقال اطلاعات و صدا توسط پورت یو‌اس‌بی نوع سی بسیار راحت انجام می‌پذیرد و به همین دلیل است که در محصول Moto Z، جک هدفون حذف شده و جای خود را به این پورت داده است. واضح است که پورت HDMI در گجت‌ها نیز به زودی جای خود را به یو‌اس‌بی نوع سی خواهد داد.

هر کسی قادر به ساختن آن است

یو‌اس‌بی نوع سی به صورت استانداردی درآمده است و هر کسی می‌تواند این پورت را تولید کند. به این ترتیب و با رقابتی که میان شرکت‌های مختلف به وجود خواهد آمد، قیمت این کابل‌ها به مرور کاهش خواهد یافت.

آینده را در آن می‌بینید

یو‌اس‌بی نوع سی را می‌توان آینده ارتباطات میان دیوایس‌ها به شمار آورد. تلفن هوشمند یا کامپیوتر بعدی که شما خریداری خواهید کرد می‌تواند دارای این پورت باشد. در حال حاضر، ما از کامپیوترهایی استفاده می‌کنیم که از پورت‌های یو‌اس‌بی ۲.۰، ۳.۰، HDMI و VGA پشتیبانی می‌کنند. در آینده‌ای نزدیک، تمامی این پورت‌ها می‌توانند با یو‌اس‌بی نوع سی جایگزین شوند.

حال به سراغ نفر دوم، یعنی آقای Hans-Georg Kluge می‌رویم تا ۵ مورد از بهترین خصوصیات پورت لایتنینگ را به ما توضیح دهند.

usb-c-lighning-comparison-1

پورت لایتنینگ از سال ۲۰۱۲ به عنوان پورت معرف محصولات اپل بر روی آیفون و آیپدها قرار گرفته است. این درگاه تا به حال تعویض نشده و دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد.

لایتنینگ یک انقلاب به حساب می‌آمد

قبل از پورت لایتنینگ، آیفون و آیپدها از تبدیل ۳۰ پینی استفاده می‌کردند که برای آیفون‌ها، قطعه‌ای بزرگ و بدترکیب به حساب می‌آمد. با آمدن لایتنینگ، اپل قدم بزرگی در دنیای تکنولوژی برداشت و یکی از بهترین خصوصیات آن، قابلیت ورود به دستگاه در هر دو جهت بود. پورت یو‌اس‌بی تا پیش از آمدن نسل سوم خود، از این قابلیت بی‌بهره بود.

درگاه اتصال بسیار کوچک و تنومندتر

یو‌اس‌بی نوع سی در حال حاضر در مقایسه با پورت لایتنینگ، کمی بزرگتر است. پورت لایتنینگ در مقایسه با رقیب خود در این مطلب، دارای امکان اتصال راحت‌تری است. از طرفی دیگر، هنگام اتصال یو‌اس‌بی نوع سی به دیوایس نوعی استرس به منظور وارد شدن آسیب به دیوایس به کاربر وارد می‌شود که این موضوع برای پورت لایتنینگ به هیچ عنوان صدق نمی‌کند.

امکان به روزرسانی و پیشرفت لایتنینگ توسط اپل

طراحان و مسئولان اپل در حال حاضر کنترل بسیار خوبی بر روی پورت لایتنینگ داشته و می‌توانند قدرت پردازش و انتقال اطلاعات آن را بیش از پیش افزایش دهند.

لایتنینگ برای اپل سود به همراه دارد

اپل به شرکت‌هایی که می‌خواهند از این پورت استفاده کنند، لایسنس اعطا می‌کند و تولید این محصول برای شرکت‌های دیگر، هزینه در پی دارد. با معرفی و در دسترس قرار گرفتن آیفون ۷ و ۷ پلاس، فشار بر روی استفاده از پورت لایتنینگ بیش از پیش افزایش خواهد یافت. از آنجا که اپل جک هدفون را در آیفون جدید خود حذف کرده است، به زودی شاهد آمدن هدفون‌های مختلف با پشتیبانی از پورت لایتنینگ خواهیم بود.

لایتنینگ در حال بهبود خود است

قابلیتی مانند شارژ سریع هم اکنون در پورت لایتنینگ وجود ندارد. اما سه سال پیش، پورت لایتنینگ به عنوان بهترین درگاه برای دیوایس‌ها به شمار می‌رفت. شرکت اپل همچنان به این پورت وفادار مانده و همانطور که در آیفون ۷ و ۷ پلاس دیدیم، دو پرچمدار جدید اهالی کوپرتینو نیز از این پورت استفاده کرده‌اند.


نظر شما چیست؟ به نظر شما کدام یک از این دو پورت عملکرد بهتری از خود نشان داده و مناسب‌تر هستند؟!

1 در مورد “لایتنینگ در مقابل USB Type-C: نبرد پورت‌ها”

  1. ویژگی هایی که برای لایتنینگ نوشتید خیلی جالبه
    ۱-لایتنینگ یک انقلاب به حساب می‌آمد
    ۲-درگاه اتصال بسیار کوچک و تنومندتر
    ۳-امکان به روزرسانی و پیشرفت لایتنینگ توسط اپل
    ۴-لایتنینگ برای اپل سود به همراه دارد
    ۵-لایتنینگ در حال بهبود خود است

    اگه بخوایم صادق باشیم یکی دو تا از ویژگی های یو اس بی تایپ سی رو داره ولی اینایی که نوشتید فقط کوچک بودنش مهمه اونم باز برای شرکت که فضا برای قطعات پیدا می کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH