با ویژگی‌های جدید Ubuntu 19.04

با 7 ویژگی‌ جدید لینوکس Ubuntu 19.04 آشنا شوید

کمپانی Canonical دو مرتبه در سال یک نسخه جدید از لینوکس Ubuntu را منتشر می‌کند. با توجه به انتشار نسخه جدید (Ubuntu 19.04 (Disco Dingo ممکن است بسیاری از کاربران برای ارتقا سیستم‌عامل‌ قبلی خود به این نسخه جدیدتر بر سر دوراهی قرار گرفته باشند.

در ادامه این مقاله ما 7 ویژگی جدید Ubuntu 19.04 را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید راحت‌تر درمورد ارتقا سیستم‌عامل‌ خود تصمیم بگیرید.

چرا باید سیستم‌عامل خود را به Ubuntu 19.04 ارتقا دهید؟

نسخه جدید اوبونتو، Ubuntu 19.04 “Disco Dingo در ماه آوریل 2019 یعنی چهارمین ماه از سال، منتشر شد. نام این نسخه نیز به‌ همین علت 19.04 است. نسخه‌های جدید اوبونتو در ماه‌های چهارم و دهم سال منتشر می‌شود. نسخه قبلی اوبونتو نیز با نام 18.10 که نشان‌دهنده تاریخ انتشار آن در ماه دهم سال 2018 است، منتشر شد. پیش از این نیز، کمپانی Canonical نسخه Ubuntu 18.04 LTS را منتشر کرده بود.

اگر شما به سیستم‌عامل قابل‌اطمینان‌تری نیاز دارید همین نسخه LTS با پشتیبانی طولانی‌مدت گزینه مناسبی است. نسخه‌های LTS به‌طور منظم آپدیت امنیتی می‌گیرند؛ به همین علت بهتر است که شما از نسخه Ubuntu 18.04 LTS استفاده کنید.

اگر اهداف امنیتی و پایداری سیستم‌عامل برای راضی‌کردن شما به به‌روزرسانی اوبونتو کافی نیست، در ادامه ما 7 دلیل برای ارتقا به Ubuntu 19.04 آورده‌ایم.

پیشرفت‌های کلیدی که در نسخه Ubuntu 19.04 به‌وجود آمده‌اند، از قرار زیر هستند:

  1. کرنل لینوکس 5.0
  2. تم‌ جدید دسکتاپ
  3. کنترل مجوز اپ‌ها به سبک اسمارت‌فون
  4. Live patching (پچ‌کردن زنده)
  5. جی‌پی‌یو درایور Mesa 19
  6. اجرای ترمینال در چند تب
  7. کنترل‌های Granula در Night Light
  8. تنظیمات جدید صوتی
  9. انیمیشن دسکتاپ
  10. جستجو GNOME بهبودیافته

در ادامه به توضیح برخی از این ویژگی‌های جدید در Ubuntu 19.04 خواهیم پرداخت.

برخورداری از لینوکس کرنل 5.0

برخورداری از لینوکس کرنل 5.0 مهم‌ترین ویژگی جدید Ubuntu 19.04 است. این آخرین نسخه کرنل است که به‌طور گسترده‌ استفاده می‌شود و پشتیبانی خوب سخت‌افزاری و عملکردی را ارائه می‌دهد. ویژگی‌های لینوکس کرنل 5.0 شامل بهبود پشتیبانی از کارت گرافیک نیز است. این مورد شامل Nvidia Xavier و AMD Radeon FreeSync می‌شود.
درایورهای لپ‌تاپ برای دستگاه‌های x86 به‌روزرسانی شده و مدیریت برق و مصرف انرژی بهبود یافته است. هر دوی این ویژگی‌ها برای کاربرانی که اوبونتو را بر روی لپ‌تاپ اجرا می‌کنند مفید و خوشحال‌کننده است زیرا مدیریت مصرف برق برای کاربران لپ‌تاپ سخت‌تر است.
همچنین برای رمزگذاری سریع، Fscrypt Adiantum به کمک دستگاه‌های ارزان‌قیمت و ضعیف‌تر آمده است.
هرچند برای برخورداری از مزایای لینوکس کرنل 5.0 نبازی نیست تا سیستم‌عامل‌ خود را به Ubuntu 19.04 “Disco Dingo ارتقا دهید؛ زیرا این امکان وجود دارد که بدون آپدیت به نسخه جدید اوبونتو، کرنل لینوکس را ارتقا دهید.

2. تم جدید: Yaru

با ویژگی‌های جدید Ubuntu 19.04

هرچند این تم کاملا جدید محسوب نمی‌شود اما تم Yaru در Ubuntu 19.04 پشتیبانی بهتری نسبت به Ubuntu 18.10 دارد. این تم در “Disco Dingo” معرکه به‌نظر می‌رسد و آیکون‌های برنامه‌های طرف سوم را بهتر نمایش می‌دهد.

درکل تم Yaru روان و مدرن است.این تم برای حفط مطابقت با تم‌های پیشین اوبونتو رنگ آلبالویی خود را حفط کرده است.
تم Yaru در محیط دسکتاپ GNOME 3.32 اجرا می‌شود؛ به‌خاطر داشته باشید که GNOME در اوبونتو به‌شدت سفارشی‌سازی شده است. این بدین معنی است که برخی از ویژگی‌های GNOME 3.32 در اوبونتو قابل دسترسی نیستند (مانند مقیاس‌گذاری فرکشنال HiDPI).

3. کنترل مجوز برنامه‌ها

یکی از ویژگی‌هایی که GNOME 3.32 به Ubuntu 19.04 آورده است، کنترل مجوز اپ‌ها به سبک اسمارت‌فون است. احتمالا شما پس از نصب برنامه‌ها‌ی اسمارت‌فون مجبور به تغییر مجوزها می‌شوید. پیش‌تر انجام چنین کاری تنها بر روی کل سیستم ممکن بود اما در نسخه Ubuntu 19.04 می‌توان این کار را بر روی تک تک برنامه‌ها به‌طور جداگانه انجام داد.
این بدین معنی است که برای مثال حالا شما می‌توانید یک برنامه را از نمایش اعلانات منع کنید و همچنین دسترسی آن را به نوع فایل‌های مختلف، مشخص نمایید.

انتظار می‌رود که کنترل مجوز اپ‌ها در توزیع‌های بر پایه GNOME لینوکس در آینده بهبود پیدا کند.

4.Live patching

با ویژگی‌های جدید Ubuntu 19.04

پچ‌کردن زنده (Live patching) در اوبونتو پیش‌تر تنها برای مدیران سرور قابل دسترسی بود اما Ubuntu 19.04 این مورد را برای کابران دسکتاپ نیز ممکن کرده است.
در حال‌حاضر در صفحه Software & Updates یک تب جدید Livepatch قابل مشاهده است. اگر پچی موجود باشد این تب، آپدیت کرنل را بدون ری‌استارت کردن کامپیوتر انجام خواهد داد.

استفاده از ویژگی‌ Livepatch با حساب Ubuntu One رایگان است؛ اما کاربران بیزنس باید برای استفاده از این ویژگی، هزینه پرداخت کنند.

5. درایور GPU متن‌باز Mesa 19

کاربران گرافیکی AMD متوجه خواهند شد که درایور جی‌پی‌یو متن‌باز Mesa 19 در Ubuntu 19.04 قابل دسترسی است.
Mesa یک پیاده‌سازی OpenGL متن‌باز است که از درایورهای نرم‌افزار‌ی و سخت‌افزاری ساخته شده است. مولفه Gallium3D باعث افزایش شتاب ویدیو و اضافه نمودن پشتیبانی محاسبات می‌شود.
درنهایت اگر شما می‌خواهید آخرین نسخه از بازی‌ها را بر روی لینوکس اجرا کنید و یا به ویرایش ویدیو بپردازید، درایور Mesa 19 افزونه مناسبی برای افزودن به تنظیمات اوبونتو است.

این ویژگی نیز به‌علت برخورداری از لینوکس کرنل 5.0 قابل دسترسی است.

6. تنظیمات صوتی جدید

به‌طور مشابه، تنظیمات صوتی ظاهر جدیدی گرفته‌اند و همچنین به کنترل‌های بهتری برای یک کامپیوتر چند‌رسانه‌ای مدرن مجهز شده‌اند. با این تنظیمات صوتی جدید می‌توانید به هر دستگاه صوتی متصل‌شده یا تنظیم‌شده بر روی سیستم خود دسترسی پیدا کنید و نیز تنظیمات را به صورت مورد نیاز برای هریک تعیین نمایید.

7. بهبود انیمیشن‌های دسکتاپ

درنهایت GNOME 3.32 انیمیشن‌های روان‌تری را برای نسخه جدید اوبونتو به ارمغان آورده است. با استفاده از این ویژگی شما می‌توانید کیفیت تم Yaru را بهبود ببخشید. به‌لطف آپدیت درایورهای گرافیکی، اسکرول کردن تقریبا در هر رزولوشنی فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد.

گرچه برخی از این ویژگی‌ها در Ubuntu 18.04 LTS و Ubuntu 18.10 معرفی شده بودند اما تمامی آن‌ها در نسخه جدید Ubuntu 19.04 بهبود یافته‌اند. به هرصورت بررسی نسخه اخیر لینوکس و کارکردن با ویژگی‌های جدید  به شما کمک می‌کند تا تجربیات خود را افزایش دهید.

اگر در حال‌حاضر از اوبونتو استفاده نمی‌کنید می‌توانید دیسک ایمیج نسخه جدید Ubuntu 19.04 را از این‌جا دانلود کنید.

 

3 در مورد “با 7 ویژگی‌ جدید لینوکس Ubuntu 19.04 آشنا شوید”

  1. سلام چجوری بفهمم چه نسخه لینوکسی با سیستم من همخوانی داره؟
    وآیا اصلا باید نگران این موضوع باشم یا نه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH