تست سرعت اینترنت

تست سرعت اینترنت چگونه‌ کار می‌کند و تا چه اندازه دقیق است؟

تست سرعت یک روش آسان و سریع برای بررسی سرعت اینترنت است. شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات سرویس‌های اینترنتی (ISP) در شرایط مطلوب تا یک حد از سرعت را ارایه می‌دهند اما یک تست‌ سرعت مشخص می‌کند که ارتباط شما تا چه اندازه سریع یا کند است.
در این مطلب در مورد روش کار تست سرعت اینترنت و دقت آن بحث خواهیم کرد.

تست سرعت چیست؟

تست سرعت اینترنت

زمانی که یک تست سرعت را شروع می‌کنید چند چیز اتفاق می‌افتد. ابتدا کلاینت، مکان شما و سپس نزدیک‌ترین سرور تست به شما را مشخص می‌کند، این قسمت مهم است. بعضی از ورژن‌ها مانند Speedtest.net گزینه‌‌ای برای تغییر سرور دارند. پس از مشخص‌شدن سرور تست، تست سرعت یک سیگنال ساده به‌نام پینگ به سرور می‌فرستد و سرور پاسخ می‌دهد. تست، زمان رفت‌وبرگشت را برحسب میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌کند.

پس از این‌که پینگ کامل شد، تست دانلود شروع می‌شود. کلاینت چندین اتصال به سرور باز می‌کند و سعی می‌کند تا تکه کوچکی از داده را دانلود نماید. در این نقطه دو چیز اندازه‌گیری می‌شود:

1. چه مقدار طول می‌کشد تا یک قطعه یا فرگمنت از داده دریافت شود.

2. چه مقدار از منابع نتورک استفاده می‌شود.

اگر کلاینت تشخیص دهد که شما فضای بیشتری دارید، اتصالات بیشتری را به سرور باز می‌کند تا به دانلود داده‌های بیشتری بپردازد. ایده کلی این است که اتصال اینترنت شما ارزیابی شود و مشاهده شود که همزمان چه مقدار کار می‌تواند انجام دهد.

سرویس اینترنت خود را به شکل یک بزرگراه با محدودیت سرعت‌ تصور کنید. بازکردن اتصالات بیشتر شبیه به اضافه‌نمودن خطوط سرعت به بزرگراه است. محدودیت سرعت تغییر نکرده است اما ماشین‌های بیشتری می‌توانند در همان فضا با نسبت سریع‌تری حرکت کنند؛ بدین ترتیب ماشین پنجاهم با حرکت در بزرگراه چهار لاینی زودتر از زمانی‌که بزرگراه دولاینی باشد، به مقصد می‌رسد.

زمانی‌که کلاینت تعیین کند که اتصال صحیحی برای تست‌کردن سرویس‌ اینترنت شما دارد تکه‌های بیشتری از داده را دانلود می‌کند، مقدار دانلود شده در زمان اختصاص‌ داده‌شده را اندازه‌گیری می‌نماید و سپس سرعت دانلود را نمایش می‌دهد.

سپس نوبت به تست آپلود می‌رسد. فرآیند این تست اساسا شبیه به تست دانلود اما به‌صورت معکوس است. در این تست، کلاینت به‌جای انتقال داده از سرور به کامپیوتر شما، داده را از کامپیوتر شما بر روی سرور آپلود می‌کند.

آیا تست‌های سرعت دقیق هستند؟

تست سرعت اینترنت

روند تست‌های سرعت ساده به‌نظر می‌رسند اما اندازه‌گیری دقیق سرعت اتصال شما سخت‌تر از آن است که به‌نظر می‌آید.

مرحله اول فرآیند را در نظر بگیرید: انتخاب سرور تست. اغلب نزدیک‌ترین سرور ممکن است به‌طور باورنکردنی به شما نزدیک باشد (شاید حتی در همان شهری که شما هستید، قرار داشته‌ باشد). این مجاورت یک شرایط مطلوب است تا داده مسیر طولانی را طی نکند. شرکت‌های تجاری می‌دانند که مجاورت تا چه اندازه در میزان سرعت تغییر ایجاد می‌کند، به‌همین علت است که بعضی از آن‌ها مانند نت‌فلیکس از یک شبکه تحویل محتوا استفاده می‌کنند تا داده‌ها را به شما نزدیک‌تر نمایند.

اما در حقیقت تمام محتوای اینترنت به شما نزدیک نیست. بعضی اوقات این داده‌ها بر روی کامپیوترهایی که بسیار از شما دور هستند، قرار دارند؛ در سراسر کشور و یا حتی در کشور دیگر. بنابراین ممکن است در حالی‌که تست سرعت شما اتصال فوق‌العاده سریعی را نشان می‌دهد، دانلود یک برنامه به‌علت دور بودن سرور میزبان از شما بسیار زمان ببرد. در این سناریو تست سرعت شما، نتیجه عملکرد سریع‌تری را نسبت به واقعیت نشان می‌دهد.

به‌علت تفاوت در مکان قرارگیری سرورهاست که شما با امتحان کردن تست‌های مختلف، نتایج متفاوتی را دریافت می‌کنید.
ISPها نیز تست‌های سرعت ارایه می‌کنند که البته شما نباید به آن‌ها اتکا کنید؛ زیرا این تست‌ها برای شرایط مطلوب بهینه شده‌اند ( آن‌ها از سرورهای نزدیک به شما که اغلب در همان شبکه ISP خود شما نگه‌داری می‌شوند، استفاده می‌کنند). این یعنی که نتایج حاصل از تست‌های سرعت ISP شما با نتایج تست‌های سرعت گوگل و نت‌فلیکس متفاوت است. انجام این تست‌ها برای مشاهده نتایج حقیقی توصیه نمی‌شود.

در مرحله دوم فرآیند، کلاینت سعی می‌کند تا اتصالات اضافی را باز کند و استفاده از شبکه را به حداکثر برساند. اگر درحین مشاهده آنلاین نت‌فلیکس و یا دانلود یک فایل بزرگ، تست سرعت‌ را اعمال کنید این امکان وجود دارد که نتایج پایین‌تر از حد معمول نشان داده شود.

تست سرعت اینترنت

نحوه اتصال و دستگاهی که با آن تست را انجام می‌دهید نیز بر روی نتایج تاثیر‌گذار هستند. کامپیوتری که با یک کابل اترنت به اینترنت متصل است، نسبت به تبلتی که به وای‌فای‌ متصل است نتایج سرعت بالاتری خواهد داشت؛ زیرا عموما وای‌فای‌ از اترنت کندتر است. باید توجه داشته باشید که نتایج تست سرعت اینترنت حتی با وجود اتصال یکسان در دستگاه‌های مختلف، متفاوت است.

چگونه دقیق‌ترین نتیجه را بگیریم؟

دریافت نتیجه دقیق تست سرعت به چیزی که می‌خواهید اندازه‌گیری‌ کنید بستگی دارد. اگر می‌خواهید ببینید‌ که آیا ISP شما سرعتی که اظهارکرده است را ارایه داده است باید در شرایط مطلوب تست را انجام دهید. از دستگاهی که با اترنت به اینترنت متصل شده است، استفاده کنید. نزدیک‌ترین سرور تست را انتخاب نمایید و سپس هر آن‌چه را که درحال استفاده از اینترنت است، متوقف کنید.

همچنین می‌توانید پیش از اجرای تست سرعت، روتر خود را ری‌استارت کنید. اگر روتر شما یک تست سرعت پیش‌ساخته دارد، به‌جای مرورگر از آن استفاده کنید. با این کار بعضی از حلقه‌هایی را که فرآیند باید از روی آن‌ها بپرد، حذف می‌شود.

هرچند برای دریافت یک نتیجه نزدیک به واقعیت بهتر است از یک مرورگر و یا اپ تست استفاده کنید. استفاده از تست‌های سرعت غیرروتری به شما اجازه می‌دهد تا سرورهای تست دورتری را انتخاب کنید. اگر معمولا در حال مشاهده آنلاین و دانلود فایل هستید، پیش از اجرای تست آن‌ها را نیز اجرا کنید.

درنهایت فرقی نمی‌کند که شما کدام مراحل را طی می‌کنید و چگونه سرعت را اندازه‌گیری می‌کنید زیرا در آخر نتیجه کاملا دقیقی دریافت نخواهید کرد. به هرحال این نتایج تا حدی که کنجکاوی شما را رفع کنند و سرعت وعده داده شده توسط ISP را مشخص نمایند، دقیق هستند.

4 در مورد “تست سرعت اینترنت چگونه‌ کار می‌کند و تا چه اندازه دقیق است؟”

  1. سلام
    این سایت های تست سرعت ، سرعت از طرف مخابرات رو به صورت مستقیم نشون میده
    یعنی مشکلاتی مثل ضعف مودم، نویز، خرابی سیم های خونه و … تاثیری رو این اعداد نداره ؟
    اگه داره ، چطور میشه چک کرد و تفکیک کرد ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. من با سایت های مختلف تست اینترنت ایرانسل و ADSL و تست کردم اما نتیجه زمین تا آسمان فرق میکنه نمیدونم چرا اینطوره مثلا من از سایت speedtest سرعت اینترنت ایرانسل و چک میکنم در کمال شگفتی سرعت دانلود و تا 32Mbpsنشان میده و سرعت آپلود و تا حتی 21Mbps نشان میده اما در واقعیت خیلی کمتر از اینه سرعت دانلودم تا 6 و سرعت آپلودم کمتر رو نشان میده . آیا شما میدانید چه دلیلی داره ؟ اگه کسی میدانه لطفا راهنمایی کنید من سرعت آپلود بالا رو خیلی نیاز دارم

    1. خودشون محدود میکنن …ببین مثلا من خودمم تست میگیرم میگه 12.13مگ درحالی که من 2مگ بیشتر سرعت دانلود ندارم اون سرور میگه که این خط و اپراطوری که تو داری تا این مقدار میکشه ولی خودشون محدود میکنن میبندن

      1. مجتبی مسکینی

        اگه دقت کنید تست سرعتی که شما می‌گیرین و سرعتی که از طرف سرویس‌دهنده اعلام میشه، همه به مگابیت هستند! اما سرعت دانلودی که دانلود منیجر نشون میده به مگابایت هست. در واقع هر سرعتی که تست بهتون نشون میده رو باید تقسیم بر ۸ کنید تا سرعت دانلودتون مشخص بشه
        یعنی اگه سرعت ۱۶ دارین باید سرعت دانلودتون ۲ باشه! اگه کمتره می‌تونید شاکی باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH