کنسول‌های بازی قدیمی و دوست داشتنی که با آن‌ها خاطرات دارید

پس از معرفی 19 تا از قدیمی‌ترین کنسول‌های بازی در تاریخ، در این قسمت قصد داریم تا ادامه نسل‌های اول و دوم را بررسی کرده و به نوعی بررسی این دو نسل را به پایان برسانیم.

پس از توفیق کنسول‌هایی مانند Odyssey ،Atari 2600 و TVGame، شرکت‌های فعال در صنایع کامپیوتر و الکترونیک، متوجه اهمیت و قابلیت‌های بالای این صنعت شدند و در همین راستا شرکت‌های زیادی دست به ساخت کنسول بازی خود زدند که در بسیاری از موارد، این اقدامات تنها شامل یک هدف اولیه بود و از تفکر گسترده برای این کار چیزی دیده نمی‌شد. تعدد کنسول‌ها و کمبود بازی‌های خوب و شرکت بازی سازی تخصصی برای این دست کنسول‌ها، موجب ایجاد فاجعه‌ای شد که نزدیک بود طفل نوپای کنسول سازی را در کودکی به پایان کار خود برساند. این دوران در تاریخ بازی‌های کامپیوتری، به دوران سقوط بزرگ 83 مشهور است. در این دوران تعداد زیادی از شرکت‌ها ورشکسته شدند و به تدریج سرمایه‌گذاری در صنعت کنسول سازی به عنوان یک سرمایه گذاری نامطمئن و بدنام، شهره شد که علت اصلی این امر دخالت نیرو‌هایی فاقد درک بازی در این صنعت بود. سرانجام با تخصصی شدن این صنعت و کنار رفتن شرکت‌های غیر حرفه‌ای، صنعت بازی نجات یافت و در طول نسل سوم توانست به شرایطی پایدار دست یابد.

Bandai Super Vision 8000
این کنسول در سال 1979 توسط شرکت Bandai به بازار عرضه شد و عملا آخرین کنسول سری خود از محصولات این شرکت بود. تفاوت این کنسول با سایر کنسول‌های کمپانی Bandai، در این بود که از یک پردازنده مرکزی بهره می‌برد؛ در حالی که اجدادش حتی از وجود میکروپروسسور محروم بودند. این کنسول یکی از فجایع از نظر تعداد عنوان بود و تنها 7 بازی داشت که شرکت سازنده کنسول همه آن‌ها را ساخته بود.

Computer TV Game
این کنسول نیز یکی دیگر از تلاش‌های شرکت نینتندو برای کسب بازار ژاپن بود که در سال 1980 به بازار عرضه شد و البته نتوانست به اندازه سایر کنسول‌های ساخت این شرکت مطرح شود و به نوعی جزو آخرین کنسول‌های نسل یک محسوب می‌شد؛ آن‌هم در شرایطی که کنسول‌های نسل دوم وارد رقابت شده بودند.

Game & Watch
این کنسول دستی یکی از کا‌ر‌های تاریخی شرکت نینتندو محسوب می‌شود زیرا از سال 1980 تا 1991، به عرضه ادامه داد و با 11 سال سابقه تولید، خود را به عنوان یکی از کنسول‌های محبوب مطرح کرد. طراح این کنسول “گونپی یوکوئی” نام داشت و امکانات جالبی مانند صفحه نمایش LCD، ساعت و زنگ هشدار را در این کنسول تعبیه نموده بود. این کنسول 43.4 میلیون دستگاه فروخت که رقم بالایی محسوب می‌شود.

Intellivision
این کنسول در سال 1979 به صورت آزمایشی و در سال 1980 به صورت رسمی به بازار عرضه شد و البته به عنوان یکی از کنسول‌های جادویی در تاریخ بازی‌های کامپیوتری نام خود را ثبت نمود. به نحوی که در سال 2009، یکی از سایت‌های معتبر بازی این کنسول را به عنوان چهاردهمین کنسول برتر تاریخ معرفی نمود. این کنسول که 125 بازی داشت، توانست به رکورد 3 میلیون دستگاه فروش دست یابد.

PlayCable
این کنسول در سال 1981 سر و صدای زیادی به پا کرد. ‌ماجرا از این قرار بود که این کنسول اجازه می‌داد تا دارندگان تلویزیون‌های کابلی از امکانات خود برای استفاده از این کنسول بهره ببرند، ولی به تدریج و با پیشرفت تلویزیون‌های کابلی و عدم توانایی آداپتور‌های این کنسول برای این سطح پیشرفت، ماجرای این دستگاه نیز به پایان خود رسید.

VTech CreatiVision
این کنسول در سال 1981 توسط یک شرکت هنگ‌کنگی به بازار عرضه شد و به تدریج در سراسر دنیا فراگیر شد، ولی در اکثر نقاط نام این کنسول ‌‌ Dick Smith Wizzardبود و به جز این دو، نام‌های دیگری نیز برای این کنسول در نظر گرفته شده بود. این دستگاه تا اوایل سال 1986 به تولید ادامه داد و پس از آن از عرصه رقابت کنار رفت.

Epoch Cassette Vision
این کنسول در سال 1981 به بازار عرضه شد و قیمتی معادل 13500 ین داشت. این کنسول مجهز به دسته‌هایی با چهار دکمه بود که دو تا برای کنترل حرکت‌های عمودی و افقی، و دو تای دیگر برای فعالیت‌های اکشن بود. مشهورترین بازی این کنسول، عنوان مشهور galaxian بود که برای گیمرهای ایرانی نامی آشنا است.

Coleco Gemini
این کنسول در زمان خود یک غول سخت افزاری محسوب می‌شد و از پردازنده 8 بیتی با سرعت 1.19 مگاهرتز بهره می‌برد که به همراه رم 128 بایتی، می‌توانست وضوح تصویر 160×200 پیکسلی را به ارمغان بیاورد. به طور حتم این ارقام برای سال 1982 بسیار بزرگ هستند. جالب اینجا بود که دعوای حقوقی‌ای بر سر شباهت این کنسول با آتاری 2600 در گرفت که سرانجام نیز به جایی نرسید.

Arcadia 2001
یکی از جنجالی‌ترین کنسول‌های تاریخ، که شاید اگر این کنسول به اندازه دادگاه‌هایش در امر فروش نیز فعال بود، به یک دستگاه تاریخی تبدیل می‌شد! اولین دادگاه بر سر نام این کنسول بود که شرکت Arcadia از سازنده کنسول یعنی Emerson Radio Corp شکایت کرد و دومین جنجال، ساخت کپی‌های این کنسول بود که به بیش از 30 نوع رسید!

Atari 5200
نام اصلی این کنسول Atari 5200 SuperSystem بود که در سال 1982 به عنوان وارث کنسول‌های قبلی آتاری به بازار وارد شد و با عرضه هم‌زمان یک دسته آنالوگ و یک صفحه کلید عددی در هنگام فروش، سعی در ایجاد تفاوت با سایر کنسول‌های هم‌رده داشت و البته در این راه موفق هم بود. موید این نکته نیز کسب رده بیست و پنجم برترین کنسول تاریخ در سال 2009 بود.

ColecoVision
این کنسول به عنوان یکی از اجداد چیزی که ما امروزه آرکید می‌نامیم، محسوب می‌شود. کنسول ColecoVision در سال 1982 به بازار عرضه شد و با مجموع 145 بازی در طول دو سال عرضه خود، از نظر کمیت در بازی چیزی کم نداشت و توانست خود را به عنوان دوازدهمین کنسول برتر تاریخ مطرح کند.

Commodore MAX Machine
این کنسول که قرار بود وارث کنسول مشهور Commodore64 باشد، در سال 1982 به بازار آمد و در حقیقت یک کامپیوتر خانگی بود که برای انجام بازی بهینه سازی شده بود؛ ولی علیرغم تمام پیشینه خود، نتوانست بیش از یک سال دوام بیاورد و تولیدش در همان سال 1982 متوقف شد.

Entex Adventure Vision
وجود یک نمایشگر داخلی در این کنسول توانسته بود تا تفاوتی عمده برای این دستگاه با سیستم‌های رقیب ایجاد نماید و نکته جالب این بود که این کنسول، یک دستگاه قابل حمل به مفهوم امروزی نبود! Adventure Vision از پردازنده intel 8048 بهره می‌برد، ولی تنها توانست 50750 دستگاه بفروشد که چندان در این زمینه موفق نبود.

Vectrex
نمایشگر برداری این کنسول وجه تفاوت اصلی آن با سایر کنسول‌های نسل دوم بود. Vectrex در سال 1982 در آمریکای شمالی عرضه شد و با ارائه دو دسته هم‌زمان برای بازی و نمایشگر اختصاصی، سعی در جذب مخاطب داشت و از پردازنده Motorola 68A09 با سرعت 1.5MHZ بهره می‌برد. البته این دستگاه به علت قیمت بسیار بالا، موفق به دوام در بازار نشد.Intellvision II
نسخه دم از نسل Intelvision در سال 1983 به بازار عرضه شد ولی همان‌طور که از سال تولید آن بر می‌آید، درست در سال وقوع سقوط بزرگ عرضه شد و واضح است که نتوانست به توفیق چندانی دست یابد.

Atari 2600 JR
موفقیت آتاری 2600 و وقوع سقوط بزرگ، موجب دوگانگی بزرگی در دنیای کنسول سازی شده بود ولی شرکت آتاری با شجاعت نسخه بهینه شده آتاری 2600 را دو سال پس از سقوط بزرگ و در سال 1985 با نام Atari2600 Jr به بازار عرضه کرد، ولی با رویکردی مناسب و تعیین قیمتی پایین‌تر از 50 دلار، توانست به توفیق مناسبی در بازار فروش دست یابد و یاد پدر خود، ‌آتاری 2600 را زنده کند.

TV Boy
این نام برای ایرانی‌ها یادآور خاطراتی جالب است. در دورانی که همه به کنسول‌های بازی آتاری می‌گفتند، افرادی نیز با ادعای داشتن دانش بیشتر، کنسول‌ها را به صورت عمومی TV Boy می‌نامیدند، آن هم در حالی که سال‌ها بود آتاری در ایران جا افتاده بود! این کنسول در سال 1992 و به عنوان یکی از عقب مانده‌های نسل دوم، آن‌هم در حالی که کنسول‌های نسل چهارم نیز به بازار عرضه شده بودند، معرفی شد.

TV Boy2
نسل دوم TV boy با فاصله سه سال به بازار عرضه شد و تنها قابلیت‌های سخت افزاری نسل قبل را ارتقا داد. این کنسول در ظاهر تفاوت چندانی با مدل قبلی خود نداشت و عملا همان کنسول قبلی بود.

Super TV Boy
کنسول Super TVboy یکی از عجیب‌ترین کنسول‌های تاریخ بود، زیرا عملا فقط اسم جدیدی داشت! دو نسل قبلی این کنسول توانسته بودند در سراسر اروپا عرضه شوند و برای خود نامی دست‌ و ‌پا کنند و به همین دلیل کمپانی سازنده، این دستگاه را روانه بازار کرد. مهم‌ترین دلیل موفقیت سری کنسول‌های TV Boy، بازی‌های متنوع آن بود که بسیاری از آن‌ها مثل عنوان مشهور River Raid یا همان هواپیمای آتاری، در آتاری 2600 امتحان خود را پس داده بودند.

7 در مورد “کنسول‌های بازی قدیمی و دوست داشتنی که با آن‌ها خاطرات دارید”

  1. با عرض سلام.
    قدیما یه بازی بود عاشقش بودم در رابطه با غرب وحشی بود(وسترن) بازی گرافیکی نبود. صحنه های بازی همش فیلم واقعی بود مثل یه فیلم واقعی وسترنی که از تلویزیون پخش میشه نه اسم بازیش یادمه نه کنسولش شما اطلاعی دارید شاید برا ده پانزده سال پیشه ممنون میشم کمکم کنید

    1. من هم دیده بودم ،اون موقع بهش گلداستار میگفتند و سازندش هم شرکت گلداستار بود که بعدها همان ال جی کره شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH