بررسی لنز 64 مگاپیکسلی ریل‌می و تصاویر ثبت‌شده توسط یک اسمارتفون ناشناس!

در اوایل هفته جاری، برند اوپو ریل‌می در مراسمی از دوربین چهارگانه مخصوص اسمارتفون‌های خود رونمایی کرد. این مراسم در شهر دهلی‌نو هندوستان برگزار شد. مجموعه دوربین چهارگانه ریل‌می از یک سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی ساخت سامسونگ با نام ISOCELL Bright GW1 بهره می‌برد. لنز‌های الترا‌واید، سوپر‌ماکرو و ماژول ثبت تصاویر پرتره نیز در کنار سنسور اصلی قرار دارند. خبرنگار ما در این مراسم حضور داشت و تصاویری از این لنز ثبت کرد.

لنز 64 مگاپیکسلی

اسمارتفونی که حامل دوربین 64 مگاپیکسلی بود توسط یک پوشش برای حفاظت از افشانشدن طراحی ظاهری دستگاه تعبیه شده بود. خبرنگار ما نیز به همین دلیل نتوانست اطلاعات بیشتری را از تنظیمات این دوربین و تلفن به دست آورد. حتی امکان منتقل‌کردن عکس‌ها نیز وجود نداشت و ما مجبور شدیم برای ثبت نمونه تصاویر از دستگاه عکس بگیریم. همین موضوع ما را از انجام هرگونه تجزیه و تحلیل دقیقی منع می‌کرد.

چینش دوربین چهارگانه ریل‌می

لنز 64 مگاپیکسلی

مجموعه دوربین تلفن به‌ صورت عمودی در گوشه سمت چپ بالای دستگاه قرار داده شده است. لنز اصلی دستگاه در بالا و لنز‌های الترا‌واید، ماکرو و سنسور تشخیص عمق به ترتیب در پایین لنز اصلی تعبیه شده‌اند.

لنز اصلی 64 مگاپیکسلی

لنز 64 مگاپیکسلی

لنز اصلی دستگاه با ابعاد 1/1.72 اینچ و پیکسل‌های 0.8 میکرومتری ساخته شده و مانند همتای 48 مگاپیکسلی خود کار می‌کند. این لنز از فناوری Tetracell سامسونگ که مشابه فناوری Quad-Bayer سونی است، استفاده می‌کند. این فناوری قادر به ثبت تصاویر با کیفیت 16 مگاپیکسل با پیکسل‌های 1.6 میکرومتری بوده و قادر به ثبت تصاویر HDR بلادرنگ است.

این سنسور از الگوریتم Demosaic برای ثبت تصاویر 64 مگاپیکسلی واقعی بهره می‌برد، اما میزان درون‌یابی لنز مذکور به قدری زیاد است که جزییات محدودی از تصویر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ریل‌می با قرار دادن یک جدول MTF برروی دیوار به مقایسه دوربین 64 مگاپیکسلی خود با دوربین 48 مگاپیکسلی ردمی K20 Pro پرداخت. در این مقایسه، ریل‌می نشان داد که دوربین تلفن خود جزییات بیشتری از تصاویر را نسبت به دوربین پرچمدار ردمی نمایش می‌دهد.

لنز الترا‌واید

لنز الترا‌واید این دستگاه با گشودگی دریچه دیافراگم به اندازه f/2.2 و زاویه 119 درجه‌ای در مجموعه دوربین چهارگانه اسمارتفون جدید ریل‌می قرار گرفته است. کیفیت این لنز 8 مگاپیکسل بوده و از فناوری HDR نیز پشتیبانی می‌کند. در تصویر زیر می‌توانید تفاوت لنز التراواید با لنز معمولی را مشاهده کنید.

لنز سوپر‌ماکرو

این لنز با دریچه دیافراگم f/2.4 و پیکسل‌های 1.75 میکرومتری در پایین لنز الترا‌واید قرار دارد. این لنز توانایی ثبت تصاویر کلوز‌آپ تا 4 سانتی‌متر را دارد. ریل‌می برای بررسی این لنز یک شهر مینیاتوری متشکل از اشیا ریز مانند علف‌ها، درختان، مردم و وسایل نقلیه را ساخته و در اختیار خبرنگاران قرار داد.

اکثر تصاویر ثبت‌شده توسط این لنز از کیفیت مطلوبی برخوردار بودند اما تصاویر ثبت‌شده از چمن مصنوعی این شهر مینیاتوری ما را تحت‌تاثیر قرار ندادند. البته این نکته را هم باید به یاد داشته باشید که این تلفن به عنوان یک نمونه اولیه در اختیار ما قرار داشت و محصول نهایی احتمالا با کیفیت بهتری معرفی و عرضه خواهد شد.

لنز پرتره

این لنز از پنج سبک جدید مربوط به ثبت تصاویر پرتره و هشت حالت زیبایی چهره پشتیبانی می‌کند. ریل‌می در این مراسم اعلام کرد که مجموعه دوربین چهارگانه خود شامل لنز تله‌فوتو با زوم 2 برابر نیز خواهد بود. بنابراین، انتظار می‌رود که لنز تله‌فوتو جایگزین لنز پرتره شود. البته یکی از مدیران اجرایی این برند به ما گفت که لنز تله‌فوتو این دستگاه از زوم اپتیکال پشتیبانی نمی‌کند.

این موضوع باعث سردرگمی ما شده و ما بی‌صبرانه منتظر عرضه یک محصول باکیفیت و کامل هستیم. ما ترجیح می‌دهیم که یک لنز تله‌فوتو به جای لنز تشخیص عمق یا سوپر‌ماکرو قرار گیرد.

لنز پرتره، قابلیت زوم 2 و 5 برابری را دارد، اما این لنز بدون وجود لنز تله‌فوتو و عدم وجود زوم دیجیتال قادر به ثبت تصاویر باکیفیت نخواهد بود.

رابط کاربری دوربین و ویژگی‌های آن

رابط نرم‌افزاری این دوربین همانند رابط کاربری اسمارتفون ریل‌می ایکس است. با استفاده از انگشت خود می‌توانید برروی حالت‌های ویدیو، عکس و پرتره جابه‌جا شوید. با انتخاب منوی همبرگری در سمت چپ نیز امکان دسترسی به حالت‌های مختلف، مانند Ultra 64MP، سوپر‌ماکرو، Nightscape و Expert (حرفه‌ای) را خواهید داشت.

با استفاده از حالت Expert می‌توانید مانند عکاسان حرفه‌ای از تنظیمات دستی خود برای کارهایی مانند فوکوس دستی و تعادل رنگ سفید استفاده کنید. یکی از ضعف‌های این دوربین، عدم ثبت تصاویر در حالت RAW است. با وجود لنز 64 مگاپیکسلی در اسمارتفون ریل‌می، این مورد یکی از ضعف‌های نسبتا بزرگ آن به شمار می‌رود. البته احتمال دارد که نسخه نهایی نرم‌افزار دوربین به این حالت مجهز شود.

زمان عرضه اولین تلفن مجهز به لنز 64 مگاپیکسلی

ریل‌می اعلام کرد که این تلفن هوشمند را قبل از جشنواره دیوالی (فستیوال نور در هندوستان) که 27 اکتبر شروع خواهد شد، عرضه می‌کند. این شرکت در ادامه افزود که هرسه نسخه معمولی، پرو و سری ایکس از این دوربین چهارگانه استفاده خواهند کرد.

لنز 64 مگاپیکسلی

با این حال در یکی از اسلاید‌های مربوط به این لنز، نام تلفن‌های ریل‌می 5 و 5 پرو دیده شد که از دوربین چهارگانه استفاده می‌کند اما از لنز 64 مگاپیکسلی بهره نخواهد برد. احتمال دارد که این تلفن به عنوان جزئی از خانواده سری X معرفی شود. یکی از مدیران اجرایی ریل‌می نیز به ما گفت که امکان دارد نام این تلفن X2 باشد، اما هنوز هیچ تصمیمی برای نام آن گرفته نشده است.

هم‌چنین، انتظار می‌رود که اسمارتفون‌های ریل‌می 5 و 5 پرو در اواخر ماه جاری میلادی به بازار عرضه شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH