نخستین بنچمارک اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس با تراشه اگزینوس 9825 منتشر شد

تراشه اگزینوس 9825 نخستین نمونه صنعتی تولید شده بر اساس فرآیند 7 نانومتری ماورای‌بنفش بی‌نهایت (EUV) به‌شمار می‌رود. نیمه‌هادی نسل قبلی یعنی تراشه 8 نانومتری اگزینوس 9820 و همچنین تولیدات 7 نانومتری کمپانی TSMC بر اساس فرآیند ماورای‌بنفش عمیق (DUV) تولید می‌شوند. اما اکنون این فرآیند، تب‌وتاب اولیه خود را از دست داده است.

تولیدکنندگان نیمه‌هادی در آینده برای تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی کم‌تر از 5 تا 7 نانومتر از فرآیند EUV بهره خواهند برد. این کمپانی‌ها پیش‌تر، تولید تراشه‌های مذکور را در نقشه راه خود قرار داده‌اند. لذا اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس صرفا زمینه‌ای برای ارایه این فناوری جدید بوده و کارآیی تراشه اگزینوس 9825 به‌کارگیری شده در آن نسبت به تراشه اگزینوس 9820 موجود در گلکسی S10 پلاس تنها اندکی ارتقا یافته است.

سامسونگ ادعا می‌کند که سرعت فرکانس پردازنده گرافیکی تراشه را افزایش داده است؛ اما به میزان ارتقا فرکانس، هیچ‌گونه اشاره‌ای نمی‌کند. سرعت فرکانس هسته‌های پردازشی CPU اعلام شده است و این ارقام از تغییرات بسیار جزئی نسبت به پردازنده نسل قبلی حکایت دارند. در ادامه، جدول مقایسه فرکانس پردازنده 2 تراشه قابل مشاهده است:

بایستی به‌خاطر داشت که این اطلاعات با استفاده از نسخه پیش‌تولید شده گلکسی نوت 10 پلاس به‌دست آمده است. این گوشی کماکان در مرحله پیش‌سفارش قرار دارد و دستگاه‌های ارایه شده از طریق خرده‌فروشی‌ها نیز ظرف یک هفته آینده در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا از این پس، به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدیدی برای هندست مذکور منتشر خواهد شد یا خیر.

همچنین بایستی توجه داشت که تست بنچمارک در حالت کارآیی (Performance mode) اجرا شده است و برخلاف حالت کارآیی در هندست‌های هواوی، این‌بار هیچ‌گونه مزیت غیرضروری طی کاربری روزمره در اختیار کاربران قرار نگرفته است. لذا ابتدا کار را با بررسی CPU دستگاه آغاز می‌کنیم. عملکرد هسته‌های M4 چیتا طراحی شده توسط سامسونگ در پلتفرم اندروید و تست پردازش تک‌هسته‌ای به تراشه صنعتی برتر اپل نزدیک است.

با فعالیت تمامی 8 هسته پردازشی، تراشه اگزینوس 9825 از رقیب کوالکامی خود یعنی اسنپ‌دراگون 855 شکست می‌خورد. جالب این‌که در هر 2 تست انجام شده و علیرغم اجرای مکرر آن‌ها، امتیاز گلکسی S10 پلاس از گلکسی نوت 10 پلاس پیشی گرفت. هنوز مشخص نیست که این برتری از عوامل نرم‌افزاری، سیستم خنک‌کننده یا سایر موارد ناشی شده است.

تست گرافیکی، نتایجی قابل پیش‌بینی را ارایه می‌دهد. عملکرد گرافیکی گلکسی نوت 10 پلاس در مقایسه با گلکسی S10 پلاس اندکی سریع‌تر است. تست‌های 3DMark، بیش‌ترین میزان پیشرفت نسبت به گلکسی S10 پلاس را نمایش می‌دهند و این ارتقا عملکرد به APIهای گرافیکی جدید محدود نخواهد بود.

با این‌حال در اکثر تست‌ها، پیشرفت‌ها نسبی بوده و از بنچمارک تا بنچمارک متغیر خواهد بود. هنوز تست بنچمارک بر روی گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 855 پلاس اجرا نشده است و کوالکام نیز وعده داده که در تراشه جدید ساخت این کمپانی، توان پردازنده گرافیکی و فرکانس CPU به میزان ناچیزی افزایش یافته است. به‌هرحال، عملکرد خیره‌کننده تراشه اپل در زمینه عملکرد GPU کماکان بی‌رقیب است.

این موارد صرفا بیان‌گر بررسی اولیه عملکرد سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس هستند و یقینا در آینده، تست‌های گسترده‌تری بر روی این هندست اجرا خواهد شد. حداقل در مقطع کنونی به‌نظر می‌رسد که فناوری EUV طی سال آینده، تحول بزرگی را رقم خواهد زد و این تحول طی سال جاری چندان مشهود نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH