اندروید 10

نسخه پایدار اندروید 10 با تمام ویژگی‌های جدید خود برای اسمارت‌فون‌های پیکسل عرضه شد

شایعات حقیقت داشتند؛ دیروز گوگل به صورت رسمی اندروید 10 را در دسترس عموم قرار داد. البته منظور از عموم دارندگان مدل‌های مختلف اسمارت‌فون‌های پیکسل هستند. در واقع جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید به همراه بسته امنیتی ماه سپتامبر برای این گوشی‌ها عرضه شده است. دیدن این که حتی مدل‌های اولیه خانواده گوشی‌های پیکسل نیز این به‌روزرسانی را دریافت کرده‌اند، شگفتانه بزرگی برای دارندگان این دستگاه‌ها محسوب می‌شود.

دیگر به این موضوع عادت کرده‌ایم که برای دریافت فریم‌ورهای جدید عرضه شده از طرف گوگل بر روی تمامی دستگاه‌ها چند روز و یا هفته صبر کنیم. اگر از کسانی هستید که طاقت این صبر و دریافت آپدیت OTA را ندارید، می‌توانید همین حالا با دریافت ایمیج‌های کارخانه‌ای اندروید 10 اقدام به نصب دستی آن کنید. این نسخه از سیستم عامل اندروید تغییرات زیادی دارد که از اولین موارد آن باید به تغییر در روند نام‌گذاری اشاره کنیم. همانطور که می‌دانید گوگل برای نامگذاری نسخه‌های مختلف سیستم عامل خود از اسامی دسرها استفاده می‌کرد، اما در دهمین نسخه از اندروید ترجیح داده است که به روند معمول نامگذاری محصولات نرم‌افزاری دیجیتال روی آورده و از اعداد استفاده کند.

بزرگترین تغییر ظاهری اندروید 10 مربوط به قابلیت Dark Theme می‌شود که بسیاری از کاربران پیکسل منتظر آن بودند. سیستم جسچر نویگیشن جدید گوگل نیز پس از مدت‌ها نویگیشن‌بار را حذف کرده است. البته بسیاری از کاربران گزارش کرده‌اند که بازگشت به عقب در این سیستم با منوی کشویی موجود در بسیاری از نرم‌افزارها دچار تداخل شده و مشکلاتی را به وجود می‌آورد. در این نسخه از اندروید Smart Reply کاربردی‌تر شده است و در صورتی که پیام دریافتی شامل آدرس یک مکان و یا ویدیویی باشد، این ویژگی پیشنهاد نشان دادن آن محل در نقشه یا تماشای ویدیو در یوتیوب را خواهد داد. Smart Reply بر روی تمامی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان کار می‌کند و با لمس نوتیفیکیشن مربوط به دریافت پیام، آماده پاسخگویی می‌شود.

قابلیت Live Caption نیز در فصل پاییز ابتدا بر روی هندست‌های پیکسل عرضه خواهد شد. این قابلیت هر ویدیو، پادکست، آهنگ پخش شده در دستگاه را به صورت زنده زیرنویس می‌کند و حتی می‌تواند در چیزهای ضبط شده توسط کاربر نیز مورد استفاده قرار گیرد. قسمت Privacy از جمله بخش‌هایی است که با قابلیت‌هایی جدید بهبود یافته است. پس از صحبت‌های مطرح شده در مورد نقض حریم خصوصی کاربران، حالا گزینه‌ای به این قسمت اضافه شده که با انتخاب آن هنگامی اطلاعات مکانی کاربر توسط نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرد در حال استفاده از آن اپلیکیشن باشد.

Project Mainline یکی دیگر از امکانات جدید اندروید 10 محسوب می‌شود؛ با استفاده از این ویژگی بسته‌های مهم امنیتی و برخی وصله‌های دیگر به مانند آپدیت‌های نرم‌افزاری از طریق گوگل پلی عرضه و دریافت خواهند شد. به این طریق پچ‌هایی این چنینی با سرعت بیشتری در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. از جمله تغییرات دیگر در آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید باید به مدیریت اعلانات اشاره کرد. حالا می‌توان به راحتی نوتیفیکیشن‌های مختلف را در حالت سکوت قرار داد و به این ترتیب اعلانات نه تنها صدایی ندارند، بلکه بر روی لاک اسکرین نیز نمایش داده نمی‌شوند. در این قسمت Family Link بخشی از هر دستگاهی خواهد شد که با اندروید پای یا 10 کار می‌کند. در حالت Focus، ابتدا نرم‌افزارهای مزاحم توسط کاربر انتخاب می‌شوند و سپس با هر بار فعال کردن این حالت، تمامی نرم‌افزارهای انتخاب شده سایلنت خواهند شد.

روی هم رفته باید گفت اندروید 10 تغییرات و قابلیت‌های جدید فراوانی با خود به همراه دارد که کشف و بررسی آنها می‌تواند تا هفته‌ها و شاید ماه‌ها کاربران را سرگرم کند. برای اطلاع از لیست کامل این تغییرات می‌توانید به وبسایت رسمی این سیستم عامل مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH