سامسونگ با تراشه میان‌رده اگزینوس 980 به‌همراه مودم 5G یکپارچه بر کوالکام غلبه می‌کند

سامسونگ در گیرودار معرفی نخستین اسمارت‌فون 5G غیر پرچم‌دار خود، امروز از اولین پردازنده موبایلی یکپارچه 5G کمپانی رونمایی کرد. موضوع جالب‌توجه این‌که اگزینوس 980 یک تراشه جدید فوق پیشرفته نیست و رویکرد تراشه اگزینوس 9825 به‌کارگیری شده در اسمارت‌فون‌های گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس را در خارج از ایالات‌متحده دنبال نخواهد کرد؛ در عوض سامسونگ با معرفی این تراشه قصد دارد امکان اتصال 5G را برای تعداد بیش‌تری از دستگاه‌های موبایلی فراهم نماید.

هدف سامسونگ از چنین اقدامی این است که دسترسی به شبکه 5G را برای طیف گسترده‌تری از کاربران مقدور کند. به بیان بسیار ساده می‌توان گفت که به‌کارگیری تراشه اگزینوس 980 در گوشی‌های میان‌رده طی سال 2020 آغاز خواهد شد. این پدیده احتمالا در اوایل سال آینده تحقق خواهد یافت و بر اساس برنامه‌ریزی زمانی، تولید انبوه تراشه مذکور تا پایان سال جاری آغاز می‌شود. همچنین به احتمال فراوان، تراشه میان‌رده جدید، توان پردازشی هندست‌های ارزان‌تر از گلکسی A90 5G را تامین خواهد کرد. قیمت‌گذاری این هندست در کشور کره از مبلغی تقریبا معادل با 750 دلار آغاز می‌شود و سامسونگ در تولید آن از تراشه اسنپ‌دراگون 855 و مودم مجزای اسنپ‌دراگون X50 بهره می‌گیرد.

تراشه اگزینوس 980 ساخت سامسونگ برخلاف تراشه اسنپ‌دراگون 855 و کلیه پردازنده‌های دیگر تولید شده توسط کوالکام تا به امروز، مجهز به یک مودم 5G در قالب مجموعه‌ای بسیار کوچک است. این پدیده، میزان بهره‌وری فضا در یک دستگاه همراه را افزایش داده و مصرف انرژی را به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد. تراشه مذکور احتمالا امکان عرضه گوشی‌های آینده سری گلکسی A با باتری‌های بزرگ‌تر و شارژدهی طولانی‌تر را فراهم می‌کند. البته این سناریو مسلما بدان معنا نیست که اگزینوس 980 از نظر سرعت خام همانند یک تراشه تمام‌عیار خواهد بود.

تراشه جدیدا معرفی شده بر پایه فناوری 8 نانومتری FinFET و همراه با یک پردازنده 8 هسته‌ای تولید می‌شود. پردازنده مرکزی از 2 هسته کورتکس A77 با کارآیی بالا و 6 هسته کورتکس A55 با بهره‌وری انرژی مناسب و پردازنده گرافیکی پیشرفته Mali-G76 بهره برده و توازن ایده‌آلی میان قدرت و قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه برقرار خواهد کرد. واحد پردازش عصبی (NPU) ارتقایافته نیز به منظور خلق تجربه هوش مصنوعی پیشرفته‌تر بر روی دستگاه به شکلی یکپارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مودم 5G یکپارچه از حداکثر سرعت 2.55 گیگابیت‌برثانیه در طیف فرکانسی زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی نموده و از قابلیت دانلود با سرعت فوق‌العاده 4G LTE گیگابیتی برخوردار است. به‌عبارت دیگر، سرعت ارایه شده توسط تراشه اگزینوس 980 احتمالا فراتر از انتظارات شما بوده و این تراشه، امکان اتصال هندست‌ها به هر 2 شبکه 4G و 5G را فراهم خواهد کرد.

همچنین تراشه جدید و شگفت‌انگیز سامسونگ با هدف پشتیبانی از دوربین‌هایی با حداکثر رزولوشن 108 مگاپیکسل، نمایشگرهای +WQHD با رزولوشن 3360 در 1440 پیکسل و امکان ضبط ویدیویی 4K UHD با نرخ 120 فریم‌برثانیه طراحی شده است. بدین‌ترتیب، آینده هندست‌های میان‌رده بسیار هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد. شما در این خصوص چه‌طور فکر می‌کنید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH