دستگاه اسرارآمیز هواوی با تراشه کایرین 990 در تست بنچمارک رویت شد

شرکت هواوی اخیرا از تراشه کایرین 990 رونمایی کرد. این تراشه مجهز به نسخه‌ای از یک مودم 5G یکپارچه است که به افزایش مدت شارژدهی باتری و آزادسازی بخشی از فضای حافظه دستگاه کمک می‌کند. این نیمه‌هادی توسط واحد های‌سیلیکون کمپانی تولیدکننده چینی طراحی شده و شرکت TSMC نیز با بهره‌گیری از فرآیند 7nm+ EUV خود آ‌ن‌ را تولید نموده است. EUV یا لیتوگرافی ماوراءبنفش بی‌نهایت اساسا روشی دقیق‌تر جهت ایجاد الگوها بر روی تراشه است. این فناوری امکان استقرار ترانزیستورهای بیش‌تر درون یک مدار یکپارچه را فراهم می‌کند؛ در نتیجه توان پردازشی و میزان بهره‌وری انرژی در آن‌ها افزایش خواهد یافت. ورژن 5G این تراشه دارای 10.3 میلیارد ترانزیستور است؛ در حالی‌که مدل 4G تنها از 8 میلیارد ترانزیستور بهره می‌گیرد. تراشه کایرین 990 به‌همراه پرچم‌داران سری میت 30 هواوی عرضه خواهد شد و براساس پیش‌بینی‌ها، توان پردازشی اسمارت‌فون تاشوی میت X (در زمان عرضه دستگاه) و سری هواوی P40 در سال آینده نیز از طریق همین چیپست تامین می‌شود.

اخیرا یک دستگاه ناشناخته هواوی مجهز به تراشه کایرین 990 در تست بنچمارک گیک‌بنچ رویت شد. جهت اطلاع افراد ناآشنا با فرآیند بنچمارک بایستی خاطرنشان کرد که این‌کار با هدف مقایسه نظری 2 دستگاه مختلف یا دستگاه‌هایی مشابه با مشخصات و قطعاتی متفاوت انجام می‌شود. در نتیجه، بنچمارک روشی ساده جهت مقایسه این دستگاه‌ها بدون دخالت دادن سلایق شخصی در معادلات تصمیم‌گیری است. پنج‌شنبه گذشته یک دستگاه ناشناخته هواوی با شماره مدل NLE-AL00 و سیستم‌عامل اندروید 10 در فهرست گیک‌بنچ (به نقل از وب‌سایت WCCFTech) رویت شد. منابع مورد استناد وب‌سایت GizmoChina معتقدند که این دستگاه متعلق به یکی از مدل‌های جدید سری میت 30 نبوده و احتمالا به اسمارت‌فون میت 30 ایکس یا یک پرچم‌دار جدید از برند آنر اشاره دارد. این دستگاه علاوه بر بهره‌برداری از سیستم‌عامل اندروید 10 (که با توجه به ممنوعیت زنجیره تامین ایالات‌متحده، به‌کارگیری آن در کلیه دستگاه‌های آینده هواوی با اما و اگرهایی همراه است)، مجهز به 8 گیگابایت حافظه رم است.

در حال حاضر تراشه A13 بایونیک اپل، سریع‌ترین تراشه به‌کارگیری شده در یک اسمارت‌فون به‌شمار می‌رود

با انتشار نتایج بنچمارک فوق به‌نظر می‌رسد که اپل نیز بی‌کار ننشسته است؛ چرا که اکنون تراشه A13 بایونیک سریع‌ترین چیپست به‌کارگیری شده در یک گوشی محسوب می‌شود. این تراشه طی هفته گذشته معرفی شد و توان پردازشی آی‌فون 11 و مدل‌های مختلف آی‌فون 11 پرو نیز از طریق آن تامین می‌شود. تراشه کایرین 990 در تست‌های پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب امتیازات 3842 و 11644 را کسب کرد؛ در حالی‌که تراشه A13 بایونیک در تست پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب به امتیازات 5472 و 13769 دست یافت. با توجه به سرعت فرکانس پایه 1.86 گیگاهرتزی تراشه کایرین 990 در تست گیک‌بنچ مذکور به‌نظر می‌رسد که این نتایج متعلق به نسخه 4G LTE تراشه فوق هستند؛ چرا که هسته‌های کورتکس A55 موجود در ورژن 5G تراشه کایرین 990 با فرکانس 1.95 گیگاهرتزی فعالیت می‌کنند؛ در حالی‌که فرکانس این هسته‌ها در ورژن 4G LTE تراشه برابر با 1.86 گیگاهرتز است.

دستگاه اسرارآمیز هواوی با تراشه کایرین 990 در تست بنچمارک رویت شد

بایستی خاطرنشان کرد که تراشه A13 بایونیک در ایالت کالیفرنیا و توسط شرکت اپل طراحی شده است؛ اما این نیمه‌هادی نیز توسط TSMC و با استفاده از ورژن ارتقایافته فرآیند 7nm+ EUV کمپانی موسوم به N7 پرو تولید می‌شود. انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک شاهد عرضه تراشه‌هایی حتی قدرتمندتر نیز باشیم. کمپانی TSMC احتمالا تولید تراشه‌های 5 نانومتری را در سال آینده آغاز خواهد کرد و به‌دنبال آن، تولید تراشه‌های 3 نانومتری نیز تا سال 2022 شروع می‌شود. به منظور نمایش دقیق تحولات روی داده در این قسمت (و چنان‌چه از نظر شما به‌کارگیری 10.3 میلیارد ترانزیستور در یک تراشه کایرین 990 5G چندان شگفت‌آور نیست) بایستی خاطرنشان کرد که یک تراشه تولید شده با استفاده از فرآیند 5 نانومتری شامل 171.3 میلیون ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع خواهد بود.

بنچمارک تراشه A13 بیونیک اپل

 برخی کارشناسان معتقدند که صنعت تولید نیمه‌هادی احتمالا قادر به گذر کردن از لیتوگرافی 3 نانومتری؛ حداقل با سرعت مشاهده شده از اوایل دهه 1970 نخواهد بود؛ اما TSMC می‌گوید که این کمپانی به‌دنبال روش‌هایی جهت بهبود ساختار چیدمان ترانزیستورها در یک تراشه است. یکی از روش‌های مورد بررسی، استفاده از چیدمان پشته‌ای و عمودی ترانزیستورها به‌جای قرار دادن آن‌ها در کنار یکدیگر است. فاصله گرفتن از نیمه‌هادی و استفاده از مواداولیه با ویژگی‌های متفاوت یکی دیگر از سناریوهای محتمل به‌شمار می‌آید. ماه گذشته اعلام شد که TSMC مشغول تغییر جداول دوره‌ای بوده و به‌دنبال جایگزینی احتمالی برای نیمه‌هادی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH