چین به‌دنبال ساخت یک سلاح‌ لیزری بسیار پیشرفته با استفاده از کریستال‌های خاص است!

فناوری لیزر، به‌لطف کشف جدیدی که اخیرا توسط دانشمندان چینی انجام گرفته است در آینده بسیار مفیدتر و کارآمدتر خواهد شد. محققین این پروژه توانسته‌اند با استفاده از کریستا‌ل‌های سزیم بیسموت ژرمانیت (CBGO) که یک ترکیب شیمیایی غیرارگانیک است، باریکه‌های کم‌انرژی را با «بازدهی بی‌نظیری» به تشعشعات پرانرژی تبدیل کنند. تحقیق مذکور نشان می‌دهد که کریستا‌ل‌های CBGO در مقایسه با کریستال‌های مدرن، برای تبدیل لیزرهای فروسرخ به باریکه‌های پرانرژی سبز رنگ، حدود ۱۳ برابر کارآمدی بیشتری دارد.

پروفسور Mao Jianggao سرپرست گروه تحقیق در موسسه Fujian Institute of Research on the Structure of Matter، در مصاحبه خود با روزنامه South China Morning Post گفته است که: این عملکرد واقعا فوق‌العاده است و به همین خاطر ما فکر می‌کنیم که کریستال‌های CBGO ممکن است پتانسیل‌های زیادی داشته باشد.

سلاح لیزر

البته وقتی صحبت از پتانسیل‌های کریستال‌های CBGO می‌شود، بدین معنی است که آنها هنوز با مشکلاتی روبه‌رو هستند. یکی از این مشکلات، مربوط به رفتار آنها در حضور مقادیر عظیمی از الکتریسته که برای به حرکت ‌درآوردن مناسب آنها لازم است، می‌شود. این موضوع، مساله‌ای است که ذهن دانشمندان را از دهه ۶۰ میلادی به خود مشغول کرده و حالا Mao و دیگران برای حل آن تلاش می‌کنند.

سلاح لیزری معمولا جزو جنگ‌افزارهایی نیست که به‌طور گسترده و توسط همه نیروهای نظامی دنیا مورد استفاده قرار گیرد. دلیل آن هم این است که این نوع سلاح‌ها در عمل، کارایی چندانی ندارند؛ چراکه انرژی‌ که برای به کار انداختن یک سلاح لیزری موردنیاز است، اغلب منجر به مسایلی در رابطه با مدیریت حرارت می‌گردد که می‌تواند کیفیت اشعه تابیده‌شده را به‌شدت کاهش دهد. این همان مشکلی است که نیروی دریایی آمریکا در حال حاضر با تنها سیستم لیزری خود یعنی LaWS مواجه است. شاید همین‌جا باشد که بتوان به اهمیت کریستا‌ل‌های CBGO پی برد.

کریستال‌های CBGO جزو کریستال‌های غیرخطی هستند؛ خانواده‌ای از کریستال‌ها که به منظور تبدیل کردن اشعه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها همچنین برای انجام تکنیکی به نام دوبرابر کردن فرکانس (Frequency Doubling) نیز بسیار عالی هستند. در این تکنیک، فرکانس لیزرها توسط کریستال‌ها افزایش می‌یابد. فرکانس بالاتر لیزر به این معنی است که لیزر می‌تواند انرژی بیشتری را حمل کند و بنابراین تاثیرگذاری آن افزایش خواهد یافت.

باریکه‌های پرانرژی ایجاد شده توسط کریستال‌های CBGO را باید به عنوان جنگ‌افزارهای لیزری آینده نگریست. دولت چین در حال‌حاضر بر روی ماهواره‌ای به نام Guanlan کار می‌کند که یک ماهواره ضد زیردریایی است و می‌تواند پالس‌های پرانرژی را بر روی زیردریایی‌هایی که در عمق ۵۰۰ متری آب حرکت می‌کنند، شلیک کند.

سلاح لیزر

بعضی‌ها تردید دارند که Guanlan بتواند چیزی بیش از یک ایده خیال‌پردازنه باشد. سال گذشته یکی از دانشمندان موسسه Institute of Optics and Fine Mechanics در آکادمی علوم چین به روزنامه South China Morning Post گفته بود که: شلیک به عمق ۵۰۰ متری زیر آب، ماموریتی غیرممکن و نشدنی است؛ مگر اینکه کسانی که آن را ادعا می‌کنند خودشان تام کروز باشند و به سلاح‌های مرموز مجهز باشند.

تیم Mao امیدوار هستند که بتوانند اولین قدم‌ها را برای به انجام رساندن این ماموریت ناممکن بردارند. سلاح لیزری که برخلاف سلاح‌های عادی هرگز نیازی به پر شدن مجدد نخواهد داشت، برای دهه‌ها رویای دانشمندان و نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی بوده است. اولین موارد استفاده‌ از این جنگ‌افزارها به دهه ۷۰ میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که شوروی سابق فضاپیماهای خود را مجهز به پیستول‌های لیزری کرده بود. حالا ناسا هم مدتی است به اسم کنترل گرمایش جهانی، از لیزرهای پرانرژی برای اندازه‌گیری ارتفاع یخ‌ها در قطب استفاده می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH