اضافه شدن سریع سرویس‌های گوگل به سری میت 30 در صورت لغو تحریم‌ها

دو روز پیش گوشی‌های سری میت 30 معرفی شدند. هواوی برای اولین بار از زمان قرار گرفتن در لیست Entity وزارت بازرگانی آمریکا در تاریخ ۱۶ مه امسال، اقدام به رونمایی از یک سری پرچمدار جدید خود می‌کند. از آنجاییکه تحریم‌های مذکور هواوی را از دسترسی به زنجیره تامین آمریکا محروم کرده است، این شرکت چینی نمی‌تواند اپلیکیشن‌های اصلی گوگل مانند پلی استور، یوتیوب، مپس و کروم را بر روی گوشی‌های میت 30 نصب کند. رابط کاربری EMUI 10 هواوی که از قبل بر روی پرچمداران جدید شرکت بارگذاری شده، بر پایه پلت‌فرم اوپن سورس اندروید (AOSP) است.

براساس گزارش جدید وب‌سایت Android Authority، ریچارد یو (Richard Yu) رییس گروه مشتریان هواوی گفته که شرکت آماده است تا اگر از لیست تحریم آمریکا خارج گردد و مجددا اجازه خرید محصولات و نرم‌افزار از شرکت‌های آمریکایی را پیدا کند، وارد عمل شود. در این سناریو، هواوی قادر خواهد بود بلافاصله یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای افزودن سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل منتشر کند. اما نکته اینجاست که اگر هواوی، براساس گفته‌های رییس جمهور آمریکا در ماه مه، به دلایل امنیتی در لیست مذکور قرار گرفته، یو چگونه می‌تواند درباره امکان دسترسی شرکت به زنجیره تامین آمریکا فکر کند؟ ترامپ در ضمن صحبت‌های خود همیشه به این اشاره کرده است که هواوی می‌تواند به عنوان یک کارت معامله برای رسیدن به یک توافق تجاری بهتر با چین مورد استفاده قرار گیرد. یو معتقد است که در واقع به این خاطر است که هواوی از دسترسی به زنجیره تامین آمریکا که سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد دلار در آن خرج کرده بود، محروم شده است.

هواوی امیدوار است ۲۰ میلیون گوشی سری میت 30 روانه بازار کند

جنگ تجاری بین چین و آمریکا به این خاطر اتفاق افتاد که چین سود سرشاری از معامله با شرکت‌های آمریکایی می‌برد و رییس جمهور آمریکا برای کاستن از این درآمدها، تعرفه‌هایی را بر روی کالاهای وارداتی از چین اعمال کرد. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که تعرفه‌های مذکور در حقیقت تبدیل به مالیات می‌شوند و چین بابت آنها، یک سنت هم به آمریکا نمی‌پردازد. شرکت‌های آمریکایی، مالیات را پرداخت می‌کنند و آنها هم می‌توانند این مالیات‌ها را با گران‌تر کردن محصولات خود، به دوش مشتریان آمریکایی منتقل نمایند. بنابراین این کمپانی‌ها و مشتریان آمریکایی هستند که باید به خاطر جنگ تجاری به وجود آمده، هزینه پرداخت کنند. از ابتدای ماه سپتامبر، تعرفه ۲۵ درصدی بر روی محصولات جدید دیگری که از چین وارد می‌شدند اعمال شده که اپل واچ و ایرپاد هم جزو آنها هستند. و از تاریخ ۱۵ دسامبر نیز گوشی‌های آیفون شامل این تعرفه‌ها خواهند شد. این به خاطر آن است که محصولات اپل با اینکه در کالیفرنیا طراحی می‌شوند، اما اکثرا در چین تولید می‌گردند.

با وجود همه اینها، این شانس وجود دارد که اگر دو کشور به یک توافق تجاری جدید برسند، هواوی از لیست Entity وزارت بازرگانی آمریکا خارج گردد. با این‌حال، باید به خاطر داشته باشیم که شرکت هواوی به عنوان یک تهدید ملی برای امنیت آمریکا شناخته شده و به او اتهام همکاری با دولت چین برای جاسوسی از مشتریان و شرکت‌های آمریکایی زده شده است. کسانی وجود دارند که معتقدند دستگاه‌های هواوی دارای امکاناتی هستند که اطلاعات مهم را به درخواست دولت Xi Jinping، رییس جمهور چین، به پکن می‌فرستد.

میت 30

یو می‌گوید که از زمان ممنوعیت‌های ماه می امسال، فروش شرکت کاهش پیدا کرده است. اما خوشبختانه این موضوع خیلی سریع در حال جبران است و مشتریان محصولات ما را دوست دارند. من فکر می‌کنم که ما بتوانیم بیش از ۲۰ میلیون دستگاه از گوشی‌های سری میت 30 را بفروشیم.

به‌رغم وجود نداشتن اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل بر روی پرچمداران جدید هواوی، یو امیدوار است که شرکت ۲۰ میلیون از گوشی‌های جدید خود را آن هم عمدتا برای خریداران منطقه‌ای بارگیری کند. هواوی در برنامه‌‌ریزی‌های خود، بر روی میت 30 و به‌ویژه بر روی میت 30 پرو حساب باز کرده بود تا به کمک آنها بتواند تا سه ماهه چهارم امسال بالاتر از سامسونگ قرار گیرد و به عنوان بزرگ‌ترین سازنده اسمارتفون دنیا شناخته شود. اما حالا با شرایط موجود، به نظر می‌رسد که این هدلف کمی دور از دسترس باشد.

هواوی امیدوار است که امسال تعداد ۳۰۰ میلیون گوشی ( در مقایسه با ۲۰۶ میلیون دستگاه سال گذشته) بارگیری کند. طبق آمار، شرکت در نیمه نخست امسال، ۱۱۸ میلیون هندست به فروش رسانده است. البته به خاطر همین اتفاقات اخیر، در داخل خود چین موجی از حس میهن‌دوستی به راه افتاده و عده‌ای از چینی‌ها آیفون‌های خود را با گوشی‌های هواوی جایگزین کرده‌اند. برای مثال، در طول سه ماهه دوم امسال، هواوی ۳۷.۳ میلیون اسمارتفون بارگیری کرد که بیش از دو برابر تعداد هندست‌هایی بود که توسط اوپو (جایگاه دوم) به فروش رفته بود. این میزان فروش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد رشد داشته است. بهرحال، باید منتظر ماند و دید آیا هواوی امسال می‌تواند مطابق برنامه‌ریز‌های خود پیش رود یا نه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH