بررسی اولیه اپل واچ سری 5

شرکت اپل در سال 2015 نخستین ساعت هوشمند خود با نام تجاری اپل واچ را روانه بازار کرد. این گجت کند بود و بارگذاری اپلیکیشن‌های متفرقه بر روی آن نیز نیازمند مدت زمانی طولانی بود. از سوی دیگر، شارژدهی باتری اپل واچ نسل اول چندان مناسب نبود. اما در ادامه اپل اقدامی در خور نام خود انجام داد و پس از عرضه چندین نسل از ساعت‌های هوشمند خود به تمامی موارد فوق سروسامان بخشید.

اپل واچ سری 5 جدیدترین ورژن از ساعت‌های هوشمند غول کوپرتینویی است و نمایشگر همیشه روشن احتمالا اصلی‌ترین مشخصه کلیدی این گجت به‌شمار می‌آید. این مشخصه به کاربران امکان می‌دهد تا در یک چشم برهم زدن از زمان مطلع شوند. سایر موارد تقریبا به همان شکل گذشته باقی مانده‌اند. کاربر کماکان بایستی شب‌هنگام ساعت خود را به شارژر متصل نماید. بعلاوه شکل ظاهری ساعت نسل جدید نیز با اپل واچ سری 4 کاملا مشابه است. بنابراین اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا خریداری این اسمارت‌واچ اقدامی معقول است؟ کارشناسان پس از بررسی 1 هفته‌ای اپل واچ سری 5 می‌توانند به این پرسش پاسخ دهند.

به‌کارگیری نمایشگر همیشه روشن

اپل نهایتا در پنجمین نسل از اسمارت‌واچ خود از یک نمایشگر همیشه روشن بهره گرفته است. اما آیا این مشخصه برای مدل‌های قدیمی‌تر اپل واچ نیز عرضه خواهد شد؟ پاسخ منفی است؛ چرا که اپل واچ سری 5 دارای ترکیب منحصربه‌فردی از یک نمایشگر نوآورانه، درایور نمایشگر کم‌مصرف، حسگر جدید سنجش نور محیط و یک مدار کارآمد است که ساعت‌های قدیمی‌تر از آن‌ها بی‌بهره هستند.

فناوری کلیدی اپل واچ سری 5، نمایشگر اکسید و پلی‌سیلیکون با دمای پایین (LTPO) نام دارد و می‌تواند یک ترفند جادویی را اجرا کند. این نمایشگر می‌تواند همانند یک صفحه‌نمایش معمولی با نرخ نوسازی 60 فریم‌برثانیه عمل کرده و یا با تغییر وضعیت به حالت نوسازی فوق‌العاده کند، در هر ثانیه فرآیند رفرش را تنها 1 مرتبه اجرا نماید. حالت جدید رفرش فوق‌آهسته در زمان عدم مشاهده نمایشگر توسط کاربر فعال شده و میزان بهره‌وری باتری را بسیار ارتقا خواهد داد. بعلاوه در این حالت، روشنایی نمایشگر نیز اندکی کاهش خواهد یافت؛ پدیده‌ای که به اپل واچ جدید امکان می‌دهد تا همواره روشن مانده و شارژدهی باتری آن نیز کماکان مشابه با مدل‌های قدیمی‌تر باشد.

نمایشگر روشن ساعت هنگام مشاهده پیوسته آن (سمت راست) – کاهش روشنایی نمایشگر و محو شدن عقربه ثانیه‌شمار (سمت چپ)

اما آیا حالت همیشه روشن بدان معناست که کلیه افراد قادر به خواندن اعلان‌های شما خواهند بود؟ اپل به این موضوع نیز فکر کرده و اعلان‌ها تا زمان رویت پیوسته ساعت توسط کاربر در وضعیت مات شده باقی خواهند ماند. شایان به ذکر است که اپل واچ سری 5 از یک نمایشگر بسیار چشم‌نواز بهره می‌گیرد. این نمایشگر اولد دارای غنای رنگ بالا بوده و از روشنایی بسیار زیادی برخوردار است؛ لذا کار کردن با آن در فضاهای غیرمسقف نیز آسان خواهد بود. واقعیت جالب‌توجه اینکه نمایشگر مدل 44 میلی‌متری اپل واچ سری 5 همانند سری 4 دارای رزولوشن 368 در 448 پیکسلی است. این رقم در مقایسه با رزولوشن نمایشگر نخستین نسل از گوشی‌های آی‌فون (معادل 320 در 480 پیکسل) بالاتر است.

نمایشگر روشن ساعت هنگام مشاهده پیوسته آن (سمت راست) – کاهش روشنایی نمایشگر در سایر مواقع (سمت چپ)

شارژ و طول عمر باتری

بر اساس اظهارات کارشناس وب‌سایت Phonearena، نامبرده در ساعت 8 صبح، اپل واچ سری 5 خود را به دست بسته و در حدود ساعت 10 شب آن‌ را از دست خود باز کرد. با وجود گذشت حدودا 14 ساعت زمان، بیش از 40 درصد شارژ ساعت باقی‌مانده بود. البته این سناریو به یک روز کاری بی‌تحرک و معمولی مربوط می‌شود و در صورت ردیابی فعالیت‌ها، رقم مذکور احتمالا کاهش خواهد یافت. اما حتی با وجود فعالیت 1 یا 2 ساعته نیز یقینا شارژ باتری برای استفاده از ساعت طی 1 روز کامل کفایت خواهد کرد.

در صورت استفاده معمول، شارژ باتری اپل واچ سری 5 در پایان روز کماکان حدود 40 درصد خواهد بود

البته یقینا باتری ساعت برای مدت 2 روز دوام نخواهد داشت و در صورت عدم شارژ اپل واچ 5 در طول مدت شب احتمالا این دستگاه در روز بعدی خاموش خواهد شد.

شارژ ساعت با استفاده از یک شارژر مغناطیسی کوچک و مشابه با نمونه‌های مشاهده شده از زمان عرضه نسل اولیه انجام می‌شود. با استفاده از این شارژر ظرف مدت زمان 30 دقیقه، شارژ باتری از 0 به 44 درصد خواهد رسید. بعلاوه شارژ کامل دستگاه نیز حدودا 1.5 ساعت زمان خواهد برد.

سایر امکانات

قطب‌نما یکی دیگر از قابلیت‌های جدید، کوچک و احتمالا محبوب اپل واچ سری 5 است. در صورت استفاده از نقشه‌های کوچک بر روی ساعت، قطب‌نما در زمینه جهت‌یابی صحیح به کاربر کمک می‌کند. بعلاوه کاربران به الگوی جدید قطب‌نما بر روی واچ فیس‌ها دسترسی دارند؛ مشخصه‌ای که راه‌های شمالی و جنوبی را برای کاربر نمایش می‌دهد.

استفاده از قطب‌نما جهت تعیین جهت شمال و جنوب

صرف‌نظر از موارد فوق، اپل واچ سری 5 از ظاهری کاملا مشابه با اپل واچ سری 4 برخوردار است. اگرچه تراشه S5 به‌کارگیری شده در اپل واچ نسل جدید از نامی متفاوت با تراشه S4 مدل سال گذشته بهره گرفته است؛ اما تحلیل‌های صورت گرفته روی این 2 تراشه از ماهیت اساسا مشابه آن‌ها و به‌کارگیری CPUهای مشابه با سرعت‌های یکسان حکایت دارند. اپل واچ سری 4 به شکلی باورنکردنی سریع است و مدل جدید امسال نیز با سرعتی مشابه عمل می‌کند.

بایستی خاطرنشان کرد که اپل واچ جدید مجهز به 32 گیگابایت حافظه‌داخلی و یک اپ استور مستقل است و کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های موردنظر خود را مستقیما از طریق این گجت خریداری نمایند.

با این‌حال یک پدیده دیگر نیز نسبت به گذشته تغییر نکرده است: با وجود قابلیت تشخیص خودکار فعالیت، این مشخصه حقیقتا عملکرد مناسبی ندارد. برای مثال با وجود دوچرخه‌سواری کاربر برای مدت 1.5 ساعت، دستگاه بعضا در تشخیص حرکت وی نیز ناتوان ظاهر می‌شود. بنابراین کاربران به منظور ردیابی مناسب فعالیت‌های خود احتمالا بایستی پیش از آغاز هر تمرین، نوع آن‌ را به‌صورت دستی مشخص نمایند؛ موضوعی که یقینا کلافه‌کننده خواهد بود.

قیمت‌گذاری و محصولات رقیب

قیمت‌گذاری اپل واچ سری 5 از رقم 400 دلاری آغاز شده و تا مبلغ بیش از 1000 دلار برای مدل سرامیکی افزایش پیدا می‌کند. اطلاعات قیمت‌گذاری این گجت به شرح زیر است:

  • نسخه 40 میلی‌متری GPS (با کیس آلومینیومی) با برچسب قیمتی 400 دلار و مدل 44 میلی‌متری با قیمت‌گذاری 430 دلار
  • نسخه 40 میلی‌متری GPS+Cellular (با کیس آلومینیومی) با قیمت‌گذاری پایه 500 دلاری و مدل 44 میلی‌متری با برچسب قیمتی 30 دلار گران‌تر
  • قیمت‌گذاری پایه 700 دلاری برای مدل‌های استیل ضدزنگ
  • قیمت‌گذاری پایه 800 دلاری برای ورژن تیتانیومی
  • قیمت‌گذاری پایه 1300 دلاری برای مدل سرامیکی

تعداد زیادی اسمارت‌واچ دیگر نیز در بازار قابل دسترس هستند و اگرچه اپل واچ یقینا سریع‌ترین و قدرتمندترین ساعت هوشمند بازار به‌شمار می‌رود؛ اما این محصول نیز با محدودیت‌هایی دست‌به‌گریبان است. یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های این گجت به عدم سازگاری آن با دستگاه‌های اندرویدی مربوط می‌شود.

چنان‌چه به‌دنبال یک اسمارت‌واچ واقعا همه‌فن‌حریف هستید؛ در این‌صورت سامسونگ گلکسی واچ اکتیو 2 گزینه فوق‌العاده‌ای است. شارژدهی باتری این ساعت تقریبا 2 برابر (یا حتی ‌بیش‌تر) اپل واچ بوده و شکل ظاهری آن نیز بسیار شیک است. بعلاوه این گجت در زمینه شناسایی خودکار فعالیت‌های شما عملکرد مناسب‌تری از خود نشان می‌دهد. نهایتا گلکسی واچ اکتیو 2 دارای طراحی دایروی‌شکل بوده و احتمالا از نظر شما زیباتر جلوه می‌کند.

چنان‌چه یک ورزشکار حرفه‌ای، دونده، دوچرخه‌سوار یا شرکت‌کننده در مسابقات ورزش‌های سه‌گانه هستید؛ در این‌صورت ساعت جدید گارمین احتمالا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. سری جدید فنیکس 6 دارای دکمه‌های حقیقی است که فشردن ‌آن‌ها در شرایط دشوار، آسان‌تر خواهد بود. باتری این گجت‌ها تا چند روز دوام آورده و در زمینه ردیابی فعالیت‌ها نیز توانمند ظاهر می‌شوند.

اپل واچ سری 5 کماکان در مقایسه با کلیه اسمارت‌واچ‌های دیگر سریع‌تر است. این محصول، ضربان قلب شما را با دقت بسیار مناسبی اندازه‌گیری کرده و فعالیت‌های ورزشی شما را به شکل جزئی و دقیق رصد می‌کند. بعلاوه مجهز به نمایشگر همیشه روشن بوده و حمل آن بر روی دست نیز بسیار راحت است. این ساعت یقینا ابزار مناسبی برای سرگرمی کودکان نیست؛ اما یک محصول فانتزی با قابلیت نمایش اعلان‌ها و ارایه برخی امکانات مفید در زمینه سلامت و تناسب‌اندام قلمداد می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH