سرفیس پرو ایکس با طراحی زیبا و تراشه سفارشی مایکروسافت SQ1 معرفی شد

مایکروسافت در کنار به‌روزرسانی مدل بازنگری شده سرفیس پرو 7 و سرفیس لپ‌تاپ 3 از عضو جدید خانواده سرفیس با نام سرفیس پرو ایکس رونمایی کرد. مایکروسافت با بهره‌گیری از الگوی طراحی آشنا در سرفیس پرو 7 رویکردی محافظه‌کارانه را در پیش گرفت؛ اما سرفیس ایکس نمایان‌گر اعمال اصلاحات اساسی همراه با طراحی و ویژگی‌های آینده‌نگرانه است.

با بررسی اجمالی تحولات احتمالی آینده برای سایر محصولات سری سرفیس پرو می‌توان دریافت که سرفیس پرو ایکس یک تبلت 2 منظوره فوق‌العاده باریک و سبک است که ضمن بهره‌مندی از پیشرفت‌های محسوس و اساسی، اصول اولیه کلیه مدل‌های قبلی سرفیس پرو از جمله جک نگه‌دارنده را حفظ نموده است. بیش‌ترین تحول قابل‌توجه به کاهش چشمگیر اندازه حواشی اطراف سرفیس ایکس در مقایسه با سرفیس پرو 7 مربوط می‌شود. قسمت جلویی دستگاه از شباهت بیش‌تری با آخرین نسل آی‌پد پرو اپل برخوردار است. این تبلت نیز از حواشی باریک مشابهی بهره می‌گیرد.

صرف‌نظر از تحولات طراحی، سرفیس پرو ایکس نخستین دستگاه سرفیسی است که سیستم‌عامل ویندوز 10 را بر روی تراشه ARM اجرا می‌کند. توان پردازشی دستگاه از طریق تراشه موبایلی سفارشی مایکروسافت SQ1 مبتنی بر فناوری شرکت کوالکام تامین می‌شود. این محصول نخستین تراشه کمپانی است که به‌طور ویژه برای کامپیوترهای شخصی تولید شده است. بر اساس اخبار پیش‌تر منتشر شده، کارآیی این تراشه بایستی مشابه پردازنده‌های Core i5 شرکت اینتل باشد. مایکروسافت نیز احتمالا به منظور حصول اطمینان از دستیابی به حداکثر کارآیی، اقداماتی را اجرا نموده است.

استفاده از تراشه ARM بدان معناست که کاربران احتمالا شاهد افزایش چشمگیر مدت شارژدهی باتری خواهند بود. پیش‌تر دیدیم که باتری به‌کارگیری شده در دستگاه‌های مبتنی بر تراشه‌های ARM و مجهز به سیستم‌عامل ویندوز 10 تا 22 ساعت شارژدهی دارند. مایکروسافت نیز ادعا می‌کند که توان سرفیس پرو ایکس به ازای هر وات در مقایسه با سرفیس پرو 6 حدودا 3 برابر بیش‌تر است.

در رابطه با مشخصات خام سرفیس پرو ایکس بایستی اعلام کرد که این تبلت به‌همراه یک نمایشگر 13 اینچی Pixelsense با رزولوشن 2880 در 1920 پیکسل (چگالی پیکسلی 267PPI) عرضه خواهد شد. مایکروسافت این‌بار نیز از نسبت ابعاد مشابه 3:2 بهره گرفته است. این دستگاه مجهز به 8 یا 16 گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR4x خواهد بود. بعلاوه پیکره‌بندی حافظه‌داخلی نیز در بازه 128 تا 512 گیگابایت متغیر است.

سرفیس پرو ایکس از اتصال LTE پشتیبانی نموده و لذا کاربران همواره می‌توانند به شبکه اینترنت متصل باشند. همچنین 2 درگاه USB-C 3.2 نسل 2 (عدم به‌کارگیری پورت USB-A)، یک درگاه جهت اتصال سرفیس به شارژر، دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیوهای 1080p و دوربین پشتی 11 مگاپیکسلی (با ضبط ویدیویی 1080p) سایر مشخصات سرفیس پرو ایکس را تشکیل می‌دهند. وزن کلی این تبلت حدودا برابر با 1.5 پوند است.

صفحه‌کلید سرفیس پرو ایکس احتمالا با اندازه خود این تبلت جالب خواهد بود. این صفحه‌کلید جداشونده به درگاه تعبیه شده در بخش تحتانی نمایشگر متصل می‌شود و دارای یک شیار اختصاصی در نزدیکی کلیدهای عددی جهت استقرار سرفیس پن جدید است. قلم مخصوص سرفیس پرو ایکس به‌طور مجدد طراحی شده است و با قرارگیری آن در شیار مخصوص صفحه‌کلید، فرآیند شارژ سرفیس پن به‌صورت بی‌سیم آغاز خواهد شد.

اگرچه در حال حاضر این الگوی طراحی جدید تنها در سرفیس پرو ایکس به‌کار گرفته شده است؛ اما می‌تواند نمایانگر تصویری ابتدایی از تصمیمات احتمالی مایکروسافت برای محصولات آینده سری سرفیس باشد. بعلاوه عرضه یک دستگاه سرفیس با پردازنده ARM نشان می‌دهد که مایکروسافت تمرکز کامل خود را به اجرای ویندوز 10 بر روی تراشه‌های ARM معطوف نموده است.

دستگاه‌های سرفیس همواره به‌عنوان گزینه‌هایی جهت نمایش نگرش مایکروسافت به مقوله کامپیوترهای شخصی مطرح بوده‌اند. همچنین این محصولات به‌عنوان یک راهنما و عامل الهام‌بخش مورد توجه سایر تولیدکنندگان قرار گرفته‌اند. دستگاه‌های ویندوز 10 مبتنی بر ARM تا کنون با پاسخی آشکار از جانب تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی مواجه نشده‌اند؛ لذا جالب خواهد بود که ببینیم آیا عرضه سرفیس پرو ایکس، تولیدکنندگانی نظیر اچ‌پی، دل و لنوو را به ارائه محصولاتی از این‌دست ترغیب خواهد کرد یا خیر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH