به‌خاطر یک باگ GPS اپل رسما به کاربران آیفون و آی‌پدهای قدیمی‌تر هشدار به‌روزرسانی داد!

اپل اخیرا به کاربران درباره اقدام سریع در مورد دستگاه‌های قدیمی‌تر خود، به علت وجود یک باگ GPS هشدار داده است. این دستگاه‌ها، بیشتر شامل آیفون 5 و آی‌پد 4 و مدل‌های قبلی آنها می‌شوند. کاربران این مدل‌ها، باید به بخش تنظیمات رفته و سیستم عامل خود را به آخرین ورژن قابل دسترس قبل از تاریخ 3 نوامبر به‌روزرسانی کنند. این نسخه، برای بعضی از این دستگاه‌ها، iOS 9.3.6 و برای برخی دیگر، iOS 10.3.4 خواهد بود.

هر دستگاهی که به این نسخه‌ها آپدیت نشود، با مشکلاتی در رابطه با موقعیت GPS و حفظ تاریخ و زمان دقیق مواجه خواهد شد. مشکل دوم می‌تواند گجت‌های اپل را از دریافت به‌روزرسانی‌های بیشتر و همگام‌سازی آنها با سرویس‌های آنلاین خاصی مانند iCloud و سرورهای ایمیل باز بدارد.

بنابراین، در حال‌حاضر به جای اینکه از عملکرد ضعیف اپل در بخش نرم‌افزار انتقاد بکنیم، بهتر است که درباره مشکل به وجود آمده توضیحات بیشتری بدهیم. البته لازم به گفتن است که این مساله، بسیار فراتر از عملکرد اپل بوده و می‌تواند هر دستگاه مجهز به GPS را که به‌نحو مطلوبی نتوانسته خود را برای مواجهه با باگ GPS Y2K آماده کند، تحت تاثیر قرار دهد.

اما در توضیح مشکل به وجود آمده، ابتدا باید بدانید که سیستم‌های GPS به‌طور کلی هر ۱۰۲۴ هفته، یکبار ری‌استارت می‌شوند. این مدت زمان، توسط یک شمارش‌گر هفتگی که اعداد آن بر روی یک متغیر ۱۰ بیتی ذخیره می‌شوند محاسبه می‌گردد. حالا اگر دستگاهی که به هفته ۱۰۲۴ می‌رسد، به‌نحو مناسبی برنامه‌نویسی نشده باشد، می‌تواند شمارش‌گر مذکور را به طریقی ری‌استارت کند که دیگر قابل استفاده با GPS و داده‌های تایمینگ دقیق آن نباشد.

بنابراین، عملکرد GPS بستگی زیادی به حفظ زمان دقیق دارد. حالا شاید بپرسید که چرا این اتفاق حالا می‌افتد؟ خب، شمارش‌گر هفتگی GPS، اولین بار در تاریخ 6 ژانویه 1980 ری‌استارت شد. این شمارش‌گر سپس در 21 آگوست 1999، برای بار دوم نیاز به ری‌استارت شدن پیدا کرد. این تاریخ، پایان اولین عصر GPS بود. دومین عصر GPS هم در تاریخ 6 آوریل 2019 به پایان رسید.

حالا ممکن است بگوید که 6 آوریل 2019 که گذشته و علت ری‌استارت شدن الان چیست. در توضیح آن باید بگوییم که احتمالا تعدادی از سازندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، شمارش‌گرهای هفتگی GPS خود را بعدا ری‌استارت کرده‌اند. ظاهرا این موضوع، در مورد اپل هم اتفاق افتاده و به همین‌خاطر است که شرکت براساس محاسبات دقیق خود، تاریخ 3 نوامبر را به کاربران اعلام کرده است.

البته توصیه ما این است که نه تنها دارندگان آیفون‌ها و آی‌پدهای قدیمی‌تر، بلکه همه کسانی که از تکنولوژی‌های نسبتا قدیمی‌تر GPS بر روی دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند، مشکل به وجود آمده در رابطه با باگ GPS را بررسی کنند و ببینند آیا می‌توانند آنها را به‌روزرسانی نمایند یا نه. این موضوع، درباره دستگاه‌های خاصی مانند سیستم‌های ناوبری موجود در داخل خودروها هم صادق است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH