اولین گوشی مجهز به چیپست اسنپ‌دراگون 865 کوالکام معرفی شد

اوایل این ماه گفته شد که کوالکام احتمالا چیپست پرچمدار نسل بعدی خود یعنی پلت‌فرم موبایلی اسنپ‌دراگون 865 را ماه بعد معرفی خواهد کرد. اطلاعات زیادی درباره خود تراشه در دست نبود؛ جز اینکه توسط سامسونگ ساخته خواهد شد. وظیفه تولید این تراشه رده‌بالای کوالکام، به جای کمپانی TSMC بر عهده سامسونگ گذاشته شده است. این شرکت کره‌ای در کنار همه کسب‌وکارهای دیگر خود، نه تنها قادر به انجام چنین کاری خواهد بود، بلکه قرار است پلت‌فرم موبایلی اسنپ‌دراگون 875 را نیز در سال 2021 تولید کند.

البته شایعات زیادی درباره وجود دو نسخه برای اسنپ‌دراگون 865 وجود داشت که یکی از آنها قرار بود مجهز به مودم یکپارچه 5G باشد. حالا امروز یک سازنده چینی ساعت‌ها و گوشی‌های هوشمند لوکس، به نام 8848، اولین شرکتی است که یک هندست جدید با پلت‌فرم موبایلی اسنپ‌دراگون 865 معرفی می‌کند. البته به‌محض اینکه شما نام این گوشی را ببینید، بلافاصله متوجه خواهید شد که کدام نسخه اسنپ‌دراگون 865، بر روی آن استفاده شده است. نام دستگاه، Titanium M6 5G است و به احتمال زیاد، پول هنگفتی را از جیب مشتریان بیرون خواهد کشید.

البته این موضوع که کمپانی 8848، اولین شرکتی است که استفاده از چیپست پرچمدار آینده کولکام را بر روی اسمارتفون خود اعلام می‌کند، بدین معنی نیست که Titanium M6 5G اولین دستگاه عرضه شده با این تراشه خواهد بود. خیلی‌ها معتقدند که سامسونگ گلکسی S11، چنین افتخاری را نصیب خود خواهد کرد. با این‌حال، هیچ چیز قطعی نیست و برای دانستن آن باید کمی صبر کرد. شاید اگر از شما بپرسیم که کدام گوشی، اولین دستگاه مجهز به چیپست اسنپ‌دراگون 855 بود، به احتمال زیاد بگویید گلکسی S10. اما این‌گونه نیست، چراکه این افتخار نصیب شیائومی می 9 شده است؛ هرچند که گلکسی S10، اولین اسمارتفون «جهانی» بود که از این چیپست استفاده می‌کرد.

Titanium M6 5G به جای دستیارهای دیجیتالی با اسیستنت‌های زنده واقعی ارتباط برقرار خواهد کرد

هندست Titanium M6 5G، مجهز به یک نمایشگر ۶.۰۱ اینچی آمولد، رم ۱۲ گیگابایتی و حافظه ۱ ترابایتی خواهد بود. این دستگاه، به‌لطف یک فناوری پیشرفته، از یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی بهره خواهد برد که عکس‌های ۱۰۰ مگاپیکسلی خواهد گرفت. Titanium M6 5G همچنین به جای اینکه به دستیارهای دیجیتالیِ مبتنی بر هوش مصنوعی مانند گوگل اسیستنت وصل گردد، به‌طور زنده با اسیستنت‌های واقعی صحبت خواهد کرد. این موضوع شاید برای ما کمی عجیب به نظر برسد، اما Zhou Jia، رییس شرکت 8848، می‌گوید که دستیارهای دیجیتالی، به کاربران سرویس‌های کیفی خوبی ارایه نمی‌دهند.

پلت‌فرم موبایلی اسنپ‌دراگون 865، توسط سامسونگ و با استفاده از فناوری ۷ نانومتری ساخته خواهد شد. فناوری ساخت، اشاره به تعداد ترانزیستورهایی دارد که می‌تواند در داخل تراشه جای بگیرند؛ هرچه عدد فناوری ساخت، پایین‌تر باشد، ترانزیستورهای بیشتری در داخل آن وجود خواهد داشت. این موضوع، به‌نوبه‌ خود، باعث قدرت بیشتر و بهره‌وری بالاتر تراشه خواهد شد.

برای مثال، چیپست کایرین 990 هواوی با مودم یکپارچه 5G را در نظر بگیرید که با معماری ۷ نانومتری EUV ساخته شده است. این تراشه، حدود ۱۰.۳ میلیارد ترانزیستور در داخل خود دارد. انتظار می‌رود که هر دو شرکت سامسونگ و TSMC، سال آینده تراشه‌هایی با فناوری ۵ نانومتری، که شامل ۱۷۱.۳ میلیون ترانزیستور در هر میلیمترمربع خواهند بود، تولید کنند. این دو کمپانی، همچنین برنامه‌هایی برای استفاده از تکنولوژی ساخت ۳ نانومتری در سال 2022 دارند.

TSMC ظاهرا در حال کار بر روی روش‌هایی است که بتواند از قانون مور تبعیت کند. این قانون که توسط Gordon Moore، یکی از موسسین اینتل وضع شده است، می گوید که هر سال باید تعداد ترانزیستورهای استفاده شده در مدارهای یکپارچه را دو برابر کرد. TSMC ضمنا به دنبال راهکارهایی است که ترانزیستورها را به جای کنار هم قرار دادن، به‌طور عمودی نصب کند تا بتواند تعداد بیشنری از آنها را در داخل چیپست جای دهد. بد نیست بدانید که این شرکت تایوانی همچنین می‌خواهد برای تولید مدارهای یکپارچه خود، متریال‌های دیگری را جایگزین سیلیکون کند.

بخش EUV فناوری ۷ نانومتری EUV، اشاره به تکنولوژی لیتوگرافی با استفاده از اشعه‌های فرابنفش دارد. این تکنولوژی، از اشعه‌های فرابنفش برای قرار دادن دقیق ترانزیستورها در داخل چیپست استفاده می‌کند. هرچه‌قدر این کار با دقت بالاتری انجام گیرد، تعداد ترانزیستورهای بیشتری در داخل تراشه جای خواهند گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH