شرکت ARM می‌گوید بالاخره می‌تواند با هواوی همکاری کند!

از زمانی که اواسط ماه می امسال، تحریم هواوی شروع شده و شرکت چینی در لیست Entity وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته است، هواوی دیگر امکان دسترسی به زنجیره تامین آمریکا را نداشته است. بعد از آن، شرکت‌هایی مانند گوگل و کوالکام اعلام کردند که همکاری‌های خود را با هواوی قطع خواهند کرد. یکی دیگر از کمپانی‌هایی که از آن تاریخ به بعد، دیگر با هواوی معامله نمی‌کند، هولدینگ انگلیسی ARM است. احتمالا می‌دانید که ARM، لایسنس معماری پردازنده‌های خود را به سازندگان چیپست دنیا می‌فروشد و هسته‌های پردازشی Cortex-Axx این شرکت در تراشه‌هایی مانند اسنپ‌دراگون کوالکام و Ax اپل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شاید از خودتان بپرسید که چرا ARM مجبور به تبعیت از لیست Enity وزارت بازرگانی آمریکا در تحریم هواوی شده است. دلیلش ‌این است که شرکت در ماه مه امسال اعلام کرد که طراحی‌های ARM، از تکنولوژی آمریکایی بهره می‌برند. این اتفاق می‌توانست برای هواوی بسیار بد باشد، برای اینکه چیپست‌های کایرین شرکت که توسط واحد HiSilicon آن طراحی شده و به‌وسیله کمپانی تایوانی TSMC ساخته می‌شوند از هسته‌های پردازشی ARM استفاده می‌کنند. برای مثال، تراشه اخیرا معرفی‌شده کایرین 990 هواوی، از هسته‌های پردازشی Cortex-A76 و Cortex-A55 کمپانی ARM بهره می‌جست.

کایرین 990

نگرانی هواوی از این بابت بود که گوشی‌های آینده این شرکت، دیگر تحت پوشش توافق لایسنس قبلا امضاشده با ARM قرار نگیرند و لذا مجبور به یافتن یک طراحی جایگزین برای آنها گردد.

اما حالا این نگرانی برطرف شده است؛ چراکه ARM اعلام کرده که تکنولوژی‌های این شرکت، از انگلیس می‌آیند و نه از آمریکا. به‌گفته رویترز، این بدین معناست که ARM خواهد توانست، بدون نقض تحریم‌های وضع‌شده توسط آمریکا علیه هواوی، به همکاری خود با شرکت چینی ادامه دهد. سخنگوی ARM امروز ایمیلی را به رویترز فرستاده که در آن عنوان شده: فناوری‌های v8 و v9 شرکت، در اصل تکنولوژی‌های انگلیسی هستند و نه آمریکایی.

هواوی تا تاریخ 22 اکتبر امسال تعداد ۲۰۰ میلیون اسمارتفون بارگیری کرده است

هواوی امسال برنامه‌ریزی کرده بود تا با بارگیری ۳۰۰ میلیون هندست و پشت‌سر‌گذاشتن سامسونگ، در جایگاه بزرگترین سازنده اسمارتفون دنیا قرار بگیرد. شرکت، به لطف فروش‌های خوبی که در بازار داخلی خود داشت، توانست در هر کدام از سه ماهه‌های اول و دوم سال جاری، تعداد ۵۹ میلیون دستگاه بارگیری کند و همین چند روز پیش، یعنی در تاریخ 22 اکتبر، به رقم ۲۰۰ میلیون دستگاه دست یافته است. سال گذشته که شرکت توانست در مجموع تعداد ۲۰۶ میلیون دستگاه بارگیری کند، تا تاریخ 25 دسامبر، یعنی ۶۴ روز دیرتر از 22 اکتبر امسال، هنوز به رکورد ۲۰۰ میلیون نرسیده بود.

در حالیکه فروش‌های بین‌المللی جدیدترین پرچمداران هواوی، یعنی میت 30 و میت 30 پرو، احتمالا به خاطر نداشتن اپلیکیشن‌های اصلی گوگل مانند پلی استور، مپس، جیمیل، یوتیوب و سرچ، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، اما هواوی در بازار داخلی، رقبای خود را پشت سر گذاشته است. در طول سه ماهه دوم امسال، بارگیری‌های هواوی در چین، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به میزان ۳۱ درصد افزایش یافته و سهم بازار آن نیز از ۲۷.۶ درصد به ۳۸.۲ درصد رشد کرده است. اوپو که بعد از هواوی در رتبه دوم قرار گرفته بود، یک سهم ۱۸.۳ درصدی از بازار چین را در اختیار داشت. لازم به ذکر است که هواوی در این بازه زمانی، مدل‌های دوربین‌محور P30 خود را که از سرویس‌های گوگل پلی بهره می‌بردند، عرضه کرده بود.

اگر احیانا تابه‌حال پی‌گیر اخبار نبوده‌اید شاید از خودتان بپرسید که چرا هواوی به این وضعیت دچار شده است. در جواب باید بگوییم که شرکت مدت‌هاست که به‌عنوان یک تهدید امنیت ملی برای کشور آمریکا در نظر گرفته شده است. دلیل آن هم، وجود قوانینی در چین است که به دولت آن کشور اجازه می‌دهد تا از شرکت‌های داخلی خود بخواهد که اطلاعات مشتریان و شرکت‌های سایر کشورها را جمع‌آوری کنند. به همین‌خاطر، قانون‌گذاران آمریکایی فکر می‌کنند که گوشی‌ها و تجهیزات شبکه هواوی دارای امکاناتی هستند که می‌توانند اطلاعات جمع‌آوری شده را به سرورهایی در پکن ارسال کنند. با این‌حال، هواوی همه این اتهامات را رد کرده است.

خیلی‌ها حدس می‌زنند که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا می‌خواهد از تحریم هواوی به عنوان یک برگ معامله در گفتگوهای تجاری بین آمریکا و چین استفاده کند تا بتواند به یک توافق خوب با آن کشور دست یابد. هرچند که در گفتگوهای اخیر بین دو کشور، هیچ اشاره‌ای به هواوی نشده است، اما Richard Yu، رییس گروه مشتریان شرکت، معتقد است که آمریکا از هواوی برای رسیدن به یک توافق تجاری بهتر با چین استفاده خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH