گوگل قبل از معرفی پیکسل 4 قابلیت فیلمبرداری 4K 60fps را از روی آن حذف کرده است!

گوگل ظاهرا ویژگی ضبط ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه را از روی اسمارتفون های پیکسل 4 حذف کرده است. احتمالا می‌دانید که گوشی‌های پیکسل گوگل در سال‌های اخیر، در بین اسمارتفون‌های موجود در بازار، جزو بهترین‌ها در بخش عکاسی دوربین بوده‌اند. قابلیت +HDR و فناوری عکاسی محاسباتی گوگل باعث تولید عکس‌های فوق‌العاده‌ جذابی با جزییات شارپ، رنگ‌های دقیق و اکسپوژرهای زیبا شده است.

اما وقتی پای ضبط ویدیو به میان می‌آید، پیکسل‌ها همیشه در رقابت با هندست‌های سایر شرکت‌ها کمی عقب مانده‌اند. به‌ویژه اینکه، سری پیکسل 4 گوگل نیز از فیلمبرداری 4K با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه پشتیبانی نمی‌کند. این قابلیت چیزی است که در چند سال اخیر بر روی گوشی‌های رقیب قابل دسترس بوده است. گوگل در پاسخ به این سوال که چرا همچنان به ارایه نکردن قابلیت مذکور بر روی هندست‌های خود ادامه می‌دهد، گفته است که: دوربین پشتی پیکسل 4 از امکان ضبط ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. ما متوجه شدیم که اکثر کاربران، بیشتر با رزولوشن‌های 1080p سروکار دارند و به همین‌خاطر ما تصمیم گرفتم که تمرکز خود را بر روی بهبود این کیفیت بگذاریم. ضمن اینکه ویژگی 4K 60fps، می‌تواند در هر دقیقه تا نصف حافظه دستگاه را استفاده کند.

دوربین پیکسل 4

به نظر می‌رسد که حق با گوگل باشد، برای اینکه تعداد افرادی که ویدیو‌های 4K 60fps ضبط می‌کنند چندان زیاد نیست. این قابلیت نه تنها حافظه زیادی را اشغال می‌کند، بلکه اثر soap opera، نرخ‌های ۶۰ فریم در ثانیه نیز اغلب ناخوشایند بوده است. بنابراین حرف گوگل منطقی بوده و بهتر است که شرکت تمرکز خودش را بر روی توسعه قابلیت‌های عکاسی دوربین پیکسل‌ها بگذارد.

اما چیزی که باعث شگفتی همه ما شده این است که گوگل ظاهرا قبل از عرضه پیکسل 4، در حال توسعه قابلیت 4K 60fps برای آن بوده است. سپس، درست قبل از معرفی گوشی‌ها، آن را حذف کرده است. حداقل این چیزی است که کارشناسان فروم توسعه‌دهندگان XDA با بررسی کدهای سورس هندست به آن دست یافته‌اند.

خب، این موضوع به نظرتان کمی عجیب نیست؟ چرا باید گوگل درست قبل از معرفی اسمارتفون‌های جدید خود قابلیت مذکور را از روی آنها حذف کرده باشد؟

متخصصین فروم حدس می‌زنند که دلیل این کار احتمالا به خاطر حافظه نه چندان زیاد گوشی‌های پیکسل 4 بوده است. مدل‌های پایین‌تر این هندست‌ها، فقط حافظه ۶۴ گیگابایتی ارایه می‌کنند و مدل‌های گران‌تر هم دارای حافظه ۱۲۸ گیگابایتی هستند. این میزان حافظه‌، به‌خصوص برای یک گوشی پرچمدار در سال 2019، خنده‌دار است. پس طبیعی است که قابلیت 4K 60fps، همه آن حافظه را در کسری از ثانیه بخورد. به همین‌خاطر است که کاربران معتقدند ویژگی 4K 60fps چندان کاربردی برای آنها نخواهد داشت.

اما سوال اینجاست که چرا گوگل چنین محدودیت‌هایی را بر روی حافظه هندست‌های جدید خود گذاشته است؟ خیلی‌ها اعتقاد دارند که گوگل با این کار می‌خواهد حافظه ابری پولی خودش را به کاربران تحمیل کند. اینکه این حرف چقدر می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد، موضوعی است که باید در مجالی دیگر به آن پرداخت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH