فروش فوق‌العاده هواوی در بازار چین طی 3 ماهه سوم سال 2019

با توجه به ممنوعیت هواوی از دسترسی به زنجیره تامین آمریکایی خود، امسال این کمپانی احتمالا به هدف‌گذاری پیشین جهت تبدیل شدن به تولیدکننده شماره یک اسمارت‌فون در جهان دست نخواهد یافت. بعلاوه این تولیدکننده ناچار شد تا برآورد پیشین از میزان فروش هندست‌های خود طی سال جاری را 10 درصد کاهش دهد. اکنون هواوی فروش مجموعا 270 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در سراسر جهان طی سال 2019 را هدف گرفته است؛ رقمی که در مقایسه با برآورد 300 میلیون دستگاهی مطرح شده در اوایل سال 10 درصد کم‌تر است. اما اشتباه برداشت نکنید؛ هواوی با وجود تمامی مشکلات پیش رو که برخی از آن‌ها کماکان به قوت خود باقی هستند موفق شده سال جالب و البته درخشانی را برای خود رقم بزند.

مشکل بزرگ این است که هواوی قادر به دریافت گواهی ورژن مبتنی بر خدمات گوگل پلی سیستم‌عامل اندروید نیست. این پدیده بدان معناست که گوشی‌های جدید هواوی شامل سری میت 30 قادر به نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی کلیدی گوگل شامل Search، گوگل مپس، جیمیل، پلی استور، یوتیوب و سایر برنامه‌ها نخواهند بود. اکنون این موضوع، معضل بزرگی در کشور چین به‌شمار نمی‌رود؛ مکانی که در آن‌جا گوگل به‌عنوان یک برند بدنام شناخته می‌شود. اما بدون وجود اپلیکیشن‌های گوگلی و به‌روزرسانی‌های اندرویدی، فروش این برند در سطح بین‌المللی تحت‌تاثیر ممنوعیت‌های فوق قرار می‌گیرند. اما هنگامی‌که پیرامون مقوله فروش داخلی صحبت می‌شود؛ هواوی عملکردی کاملا چشمگیر را ارائه می‌دهد.

مصرف‌کنندگان چینی با حمایت بی‌سابقه خود، هواوی را به‌عنوان قربانی زورگویی‌های ایالات‌متحده قلمداد می‌کنند. بر اساس اظهارات موسسه Canalys، میزان فروش گوشی‌های کمپانی طی 3 ماهه سوم امسال رشد چشمگیر 66 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته تجربه کرد. بدین‌ترتیب سهم هواوی از بازار چین از 24.9 درصد در 3 ماهه سوم سال گذشته به 42.4 درصد طی 3 ماهه سوم امسال رسید. این پدیده بدان معناست که از هر 10 گوشی فروخته شده در بازار چین، 4 عدد از آن‌ها توسط هواوی تولید شده‌اند. تعداد دستگاه‌های فروخته شده طی 3 ماهه سوم سال گذشته معادل 25 میلیون دستگاه بود و امسال این رقم به 41.5 میلیون واحد افزایش یافته است. این موضوع بیانگر رشد دو رقمی فروش هواوی برای ششمین دوره 3 ماهه متوالی در بازار راکد اسمارت‌فون در چین است. اگرچه چین کماکان بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فونی در جهان به‌شمار می‌رود؛ اما میزان فروش هندست‌ها نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته 3 درصد کاهش یافت و از 100.6 میلیون به 97.8 میلیون دستگاه رسید. این پدیده، شاهکار بزرگ هواوی را بیش‌ازپیش آشکار می‌کند.

کاهش 28 درصدی فروش آی‌فون‌های اپل در چین طی 3 ماهه سوم سال 2019

میان هواوی و ویوو؛ دومین تولیدکننده بزرگ گوشی در چین، شکافی چشمگیر وجود دارد. طی 3 ماهه سوم امسال، ویوو موفق به فروش 17.5میلیون دستگاه گوشی شد. این رقم در مقایسه با فروش 22.7 میلیون واحدی ویوو طی 3 ماهه سوم سال گذشته حدودا 23 درصد کاهش یافته است. در نتیجه سهم این برند از بازار چین از 22.6 درصد در 3 ماهه سوم سال 2018 به 17.9 درصد در سال 2019 رسیده است. در واقع کلیه تولیدکنندگان چینی حاضر در فهرست، یک بازه زمانی 3 ماهه ناخوشایند را پشت سر گذاشتند و همگی با کاهش نرخ فروش هندست‌های خود از 20 درصد (اوپو) تا 33 درصد (شیائومی) دست‌وپنجه نرم کردند.

فروش آی‌فون‌های اپل در بازار چین طی دوره 3 ماهه گذشته نیز با افت شدیدی مواجه شد. به‌دنبال کاهش 28 درصدی فروش سالیانه آی‌فون در چین، فروش این هندست‌ها در حد فاصل ماه‌های جولای تا سپتامبر به 5.1 میلیون واحد رسید. در 3 ماهه سوم سال 2018 اپل موفق به فروش 7.1 میلیون دستگاه آی‌فون در کشور چین شد. در بازاری که اپل کماکان در آن به‌عنوان یک بازیگر بسیار مهم قلمداد می‌شود؛ سهم این برند از رقم 7 درصدی سال گذشته به 5.2 درصد کاهش یافت. 40 درصد میزان فروش هندست‌های اپلی در بازار چین طی 3 ماهه سوم امسال متعلق به مدل‌های جدید آی‌فون 2019 بود.

هواوی با رشد 66 درصدی فروش سالیانه خود در بازار چین، دوره 3 ماهه شگفت‌انگیزی را در این کشور پشت سر گذاشت

موسسه Canalys خاطرنشان می‌کند که در صورت عدم حذف نام هواوی از لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات‌متحده (که ممنوعیت دسترسی هواوی به زنجیره تامین آمریکایی نیز از همین موضوع ناشی می‌شود)، احتمالا سال آینده برای هواوی به‌مراتب دشوارتر خواهد بود. این کمپانی چینی در ایالات‌متحده به‌عنوان عامل تهدیدکننده امنیت ملی در نظر گرفته می‌شود و اگرچه نام این برند بنا بر دلایل امنیتی به لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا منتقل شده است؛ اما هواوی امیدوار است که این موضوع به‌عنوان یک برگه چانه‌زنی در جریان مذاکرات تجاری آینده میان چین و ایالات‌متحده مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر هر 2 کشور درگیر جنگ تجاری هستند و حتی دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا نیز اعلام کرده که به منظور ایجاد شرایط مطلوب جهت حصول هرگونه توافق احتمالی آمادگی دارد تا فرمان خروج نام هواوی از لیست سیاه را صادر نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH