دانشمندان به طرح کلی یک باتری کوانتومی با شارژدهی مادام‌العمر دست یافتند

تیمی از دانشمندان دانشگاه‌های آلبرتا و تورونتو موفق به عرضه طرح‌های کلی باتری کوانتومی با قابلیت شارژدهی مادام‌العمر شدند. به بیان دقیق‌تر این باتری هنوز تولید نشده است؛ اما کشف سازوکار تولید آن احتمالا موجب پیدایش تحولی انقلابی در حوزه ابزارهای ذخیره‌سازی انرژی خواهد شد.

گابریل هانا؛ شیمی‌دان شاغل در دانشگاه آلبرتا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: “باتری‌هایی نظیر نمونه‌های لیتیوم یونی مورد استفاده در اسمارت‌فون‌ها که برای ما بیش‌تر شناخته‌شده هستند؛ بر اساس مبانی کلاسیک الکتروشیمیایی فعالیت می‌کنند. این در حالیست که باتری‌های کوانتومی کاملا مبتنی بر اصول مکانیک کوانتومی هستند.”

حالت تاریک (Dark State)

مقاله توصیف‌کننده این مطالعه تحقیقاتی طی ماه جولای و در ژورنال Physical Chemistry C منتشر شد. باتری به کمک توان ایجاد شده توسط “انرژی برانگیخته” فعالیت می‌کند. در این وضعیت، فوتون‌های نوری دارای شارژ کافی توسط یک الکترون جذب می‌شوند.

محققان متوجه شدند که مدل باتری ارایه شده توسط آن‌ها احتمالا از استقامت بالایی در برابر کاهش میزان انرژی برخوردار است. این پدیده به لطف آماده‌سازی باتری در “وضعیت تاریک” امکان‌پذیر می‌شود. در چنین موقعیتی، مبادله انرژی از طریق جذب یا آزاد کردن فوتون‌ها به محیط اطراف ممکن نخواهد بود.

شارژ بزرگ (Large Charge)

محققان ادعا می‌کنند که با تجزیه این شبکه کوانتومی “حالت تاریک”، باتری قادر به تخلیه و رهاسازی انرژی ذخیره شده درون خود خواهد بود. اما تیم مذکور هنوز به روش‌های قابل‌قبول جهت انجام این فرآیند دست پیدا نکرده‌اند. همچنین محققان بایستی به روشی جهت دستیابی به مقیاس‌بندی فنی موارد کاربری دنیای واقعی دست یابند.

این مقاله برای نخستین بار توسط نشریه Futurism منتشر شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH