آیا محدودیت جسمی مانع سفر با قطار می‌شود؟

سفر با قطار، برای خیلی از ما بهترین و راحت‌ترین نوع سفر محسوب می‌شود. چرا راحت‌ترین؟ چون در قطار، شما هنگام سفر در صندلی یا کابین خودتان محدود نمی‌شوید و می‌توانید خیلی راحت در راهروها قدم بزنید، به کافه یا رستوران بروید یا از سرویس بهداشتی استفاده کنید. وقتی با اتوبوس یا هواپیما سفر می‌کنید باید از ابتدا تا انتهای سفر را در صندلی خودتان بگذرانید و همین موضوع باعث خستگی و آسیب به پاها یا ستون فقراتتان می‎شود و اگر محدودیت جسمی داشته باشید مثلا باردار باشید یا حتی سرما خورده باشید، همه چیز سخت‌تر هم می‌شود. خرید بلیط قطار از علی بابا، بهترین گزینه افرادی است که می‌خواهند راحت سفر کنند. در این مطلب چند نکته را با هم می‌خوانیم که برای کسانی که محدودیت جسمی دارند مفید هستند.

سفرهای جمعی، بهترین سفرها برای معلولین حرکتی

اگر معلولیت حرکتی دارید یا کسی در خانواده‌تان دچار این نوع معلولیت است، بهتر است وقت خرید بلیط قطار، سفرتان را دسته جمعی برنامه‌ریزی کنید. وقتی با خانواده یا دوستان سفر می‌کنید، در قطار می‌توانید عضو معلول گروه را راحت و سریع به رستوران یا سرویس بهداشتی ببرید، وقت سوار و پیاده شدن به او کمک کنید و علاوه بر این در مقصد، با کنار هم ماندن از گم شدن اعضای گروه جلوگیری کنید. افرادی که در دست‌ها یا پاهایشان معلولیت دارند، مثلا فلج چهار عضو یا دو عضو، هیچ محدودیتی در سفر ندارند و می‌توانند با هواپیما یا اتوبوس هم سفر کنند. کافی است از مسئولین فرودگاه یا مهمانداران قطار بخواهید برای ورود و خروج شما از قطار، رمپ در اختیارتان بگذارند.

اگر باردار هستید با قطار سفر کنید

بیشتر خانم‌های باردار (به ویژه در ماه‌های اول) سفرهای زمینی را ترجیح می‌دهند و به جای سفر با هواپیما، بلیط قطار می‌خرند. شرایط فشار هوا، خطرهای سفر هوایی و… همه باعث می‌شوند آن‌ها ترجیح بدهند با قطار سفر کنند. در قطار شما می‌توانید هر زمانی که نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی دارید فورا از آن استفاده کنید و علاوه بر این اگر از نشستن طولانی مدت دچار کمردرد می‌شوید، کمی راه بروید. وقتی خانم‌های باردار زیاد بنشینند، فشار بسیاری به پاهایشان وارد می‌شود و همین موضوع می‌تواند تورم یا کبودی ایجاد کند، این خانم‌ها می‌توانند تمام مدت سفر را خیلی راحت دراز بکشند و حتی تا رسیدن به خود مقصد بخوابند.  اگر در دوران بارداری بلیط قطار تهیه می‌کنید، پرونده پزشکی و داروهایتان را در کیف دستی‌تان بگذارید و لباس‌های راحت  و گشاد بپوشید. جوراب یا شلوار تنگ می‌تواند سفر شما را سخت کند. علاوه بر این، بردن نوشیدنی و تنقلات را فراموش نکنید!

نابینایان را فراموش نکنیم

درست است که شهرهای ایران (و در پی آن ایستگاه‌های راه آهن و فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها) برای نابینایان بهینه‌سازی نشده‌اند اما نابینایان این روزها با استفاده از عصاهای مخصوص یا اپلیکیشن‌های کمکی، می‌توانند تقریبا به هرجایی که افراد بینا سفر می‌کنند، بروند! اگربا یک فرد نابینا بلیط قطار دارید و همسفر هستید، یا در کوپه خودتان با آن‌ها آشنا می‌شوید، بد نیست بدانید که آن فرد تمام شرایط محیط اطرافش را می‌داند و به کوپه مسلط است، پس فقط وقتی به او کمک یا در راه رفتن راهنمایی‌اش کنید که خودش درخواست کند. در انجام کارهای شخصی‌شان پیشقدم نشوید و بگذارید به شکل مستقل سفر کنند. درست مثل معلولین حرکتی، سفر جمعی برای نابینایان هم گزینه خوبی محسوب می‌شود.

تهوع در حرکت، یک بیماری بسیار شایع

تهوع در حرکت یا  motion sickness یک بیماری خیلی خیلی رایج است که بسیاری از ما در ماشین، اتوبوس یا قطار به آن دچار می‌شویم. حرکت مداوم و چندساعته، حتی وقتی ثابت روی صندلی نشسته باشید، مایع گوش میانی شما را به حرکت می‌اندازد و جابجا می‌کند. همین موضوع تعادل شما و دستگاه گوارشتان را به هم می‌ریزد و باعث می‌شود دچار تهوع و سرگیجه بشوید. یکی از دلایلی که بعضی از بچه‌ها از سفر با ماشین و اتوبوس خوششان نمی‌آید و گریه می‌کنند هم همین است. حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، ترشح بزاق و دل درد از علائم این حالت هستند.

بهتر است هنگام خرید بلیط قطار، مسیرتان را بشناسید و مشخص کنید که چند ساعت قرار است روی صندلی و در حال حرکت بنشینید، بعد با توجه به مدت زمان سفرتان داروی ضدتهوع، مایعات و … بردارید. اگر وقتی در ماشین یا اتوبوس و قطار می‌نشینید تهوع می‎گیرید بهتر است وقت سفر کتاب نخوانید و خیلی به صفحه موبایل یا لپ تاپ خودتان نگاه نکنید. چشم‌هایتان را ببندید و راحت روی تخت قطار دراز بکشید. دراز کشیدن علائم تهوع و سرگیجه را کمتر می‌کند. غذاهای سبک و سالم بخورید و نوشیدن چند لیوان آب را هم فراموش نکنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH