بررسی اولیه اسمارت‌فون شیائومی می نوت 10

از معرفی جدیدترین ورژن هندست‌های می نوت مدت زیادی نگذشته است. اسمارت‌فون می نوت 3 بیش از 2 سال پیش عرضه شد و مورد استقبال گرم مشتریان قرار گرفت. اخیرا شیائومی از هندست پیشرفته می نوت 10 با پیکره‌بندی دوربین پنج‌گانه و نخستین حسگر 108 مگاپیکسلی دنیا رونمایی کرد. در ادامه به بررسی این محصول از جوانب مختلف می‌پردازیم:

طراحی

طراحی می نوت 10 چندان با ذهن کاربران بیگانه نیست؛ اما سبک طراحی متقارن، مشخصه متمایزکننده این هندست محسوب می‌شود. در پنل‌های پشتی و جلویی دستگاه از روکش شیشه‌ای گوریلا گلس 5 استفاده شده است. قاب آلومینیومی گوشی بسیار زیبا و در عین‌حال لغزنده است.

شبکه بسیار کوچک مربوط به قطعه گوشی در بخش فوقانی نمایشگر آمولد قرار دارد. شیائومی در گوشی می نوت 10 از نسل جدید حسگر اثرانگشت اپتیکی بهره گرفته است. عملکرد این حسگر در مقایسه با نمونه به‌کارگیری شده در گوشی شیائومی Mi 9T سریع‌تر و دقیق‌تر است. پنل پشتی می نوت 10 شباهت فراوانی با سری Mi 9 دارد. کلیه کلیدها و درگاه سیم‌کارت دوگانه در سمت راست قاب گوشی قرار دارند. درگاه مادون‌قرمز در بخش فوقانی دستگاه مستقر شده است؛ در حالی‌که بلندگو، درگاه USB-C، میکروفون و جک صوتی هدفون در قسمت تحتانی گوشی قرار دارند. متاسفانه الگوی طراحی متقارن در این قسمت رعایت نشده است.

ابعاد می نوت 10 معادل با 157.8 در 74.2 در 9.7 میلی‌متر و وزن آن برابر با 208 گرم است. یقینا شیائومی می نوت 10 کمی سنگین به‌نظر می‌رسد؛ اما با وجود طراحی خمیده 2 طرفه، این محصول یکی از زیباترین اسمارت‌فون‌های امروزی به‌شمار می‌رود.

نمایشگر

نمایشگر آمولد 6.47 اینچی گوشی از رزولوشن 2340 در 1080 پیکسلی، چگالی پیکسلی 399 پیکسل بر اینچ، زوایای گرد شده و ناچ قطره‌ای شکل جهت استقرار دوربین سلفی برخوردار است. این پنل از فناوری HDR10، مشخصه نمایشگر همیشه روشن و فیلتر حفاظتی نور آبی پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر از حداکثر روشنایی فوق‌العاده 600 نیتی پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر، فضای رنگی DCI-P3 را به‌طور کامل پوشش داده و از حالات رنگی پیش‌فرض، گرم و سرد برخوردار است.

شارژدهی باتری

انرژی موردنیاز شیائومی می نوت 10 از طریق یک باتری غول‌پیکر 5260 میلی‌آمپرساعتی تامین می‌شود. این باتری در مقایسه با نمونه 4000 میلی‌آمپرساعتی به‌کارگیری شده در Mi 9 پرو حدودا 30 درصد بزرگ‌تر است. هندست می نوت جدید از شارژ سریع 30 واتی پشتیبانی نموده و به‌همراه یک شارژر دیواری 30 واتی در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. بر اساس ادعای شیائومی، شارژ کامل باتری حدودا 65 دقیقه زمان خواهد برد.

به لطف استفاده از ورژن جدید رابط کاربری MIUI 11، می نوت 10 از نرخ شارژدهی بسیار مناسب حدودا 95 ساعتی برخوردار است. انتظار می‌رود که با انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در آینده، شاهد بهبود شارژدهی باتری گوشی باشیم.

نرم‌افزار

شیائومی می نوت 10 نخستین اسمارت‌فونی است که با رابط کاربری MIUI 11 روانه بازار می‌شود. لانچر جدید بر پایه سیستم‌عامل اندروید 9 پای طراحی شده و از ظاهری جذاب‌تر، اعلان‌های هوشمندانه‌تر و امکانات ویرایشی بهتری برخوردار است. کاربران به منظوز بازگشایی قفل هندست خود به 2 متد مختلف شامل اسکنر اثرانگشت و فیس آنلاک دسترسی دارند. سرعت عمل و دقت هر 2 متد، مطلوب ارزیابی می‌شود.

با فعال‌سازی حالت تاریک در می نوت 10، کلیه بخش‌های رابط کاربری سیستم از سفید به مشکی تغییر رنگ خواهند داد. همچنین MIUI دارای برنامه رادیو FM و اپلیکیشن امنیتی است که امکان حفاظت از دستگاه در برابر بدافزارها، مدیریت لیست سیاه، مسدودسازی جریان داده، تنظیم عملکرد باتری و آزادسازی حافظه رم را فراهم می‌کند.

عملکرد و کارآیی

شیائومی می نوت 10 از قدرتمندترین تراشه فوق‌میان‌رده ساخت شرکت کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 730G به‌همراه 6 گیگابایت رم و 64 یا 128 گیگابایت حافظه‌داخلی بهره می‌گیرد. چیپست مذکور بر پایه فرآیند 8 نانومتری LPP تولید شده و به همین دلیل از بهره‌وری انرژی بسیار بالایی برخوردار است. پردازنده گرافیکی آدرنو 618 با فرکانس 550 مگاهرتز مسئولیت پردازش امور گرافیکی را بر عهده دارد. عملکرد تراشه در زمینه پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای فوق‌العاده بوده و تنها از پردازنده‌های پرچم‌دار اسنپ‌دراگون 855 و اگزینوس 9820 ضعیف‌تر است.

این هندست تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را به‌شکلی سریع و روان اجرا می‌کند. بعلاوه با اجرای امور پردازشی سنگین برای مدت زمان طولانی، دمای دستگاه افزایش نخواهد یافت. با این‌حال برچسب قیمتی تنها مشخصه منفی می نوت 10 محسوب می‌شود؛ چرا که قیمت‌گذاری آن با برخی هندست‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 855 برابری می‌کند.

دوربین

می نوت 10 نخستین هندستی است که در ماژول دوربین اصلی خود از حسگر 108 مگاپیکسلی ساخت سامسونگ استفاده می‌کند. این حسگر در رده سنسورهای Quad Bayer قرار دارد و با اندازه 1/1.33 اینچی، گشودگی دیافراگم f/1.7، میدان دید 82 درجه‌ای و پیکسل‌های 0.8 میکرونی خود قادر به ارایه تصاویر 27 مگاپیکسلی در خروجی خواهد بود.

دوربین تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 1.4 میکرونی، قابلیت فوکوس خودکار 2 پیکسلی و زوم 2 برابری بسیار توانمند ظاهر می‌شود. دوربین تله‌فوتو دوم نیز از رزولوشن 5 مگاپیکسلی، قابلیت زوم 5 برابری و گشودگی دیافراگم f/2.0 برخوردار است. دوربین فوق‌عریض 20 مگاپیکسلی نیز از لنزی با میدان دید 117 درجه‌ای و گشودگی دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند. دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی گوشی نیز قادر به فوکوس بر روی سوژه‌ها در فاصله 2 تا 10 سانتی‌متری است. به لطف وجود این حسگرها، کاربران به قابلیت زوم هیبریدی 10 برابری دسترسی خواهند داشت. به‌طور کلی تصاویر ثبت شده توسط دوربین از وضوح، دقت رنگ و طیف دینامیکی بسیار مطلوبی برخوردار هستند.

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی گوشی نیز مجهز به یک حسگر Quad Bayer بوده و تصاویر 8 مگاپیکسلی را به ثبت می‌رساند. عملکرد این دوربین در زمینه پردازش HDR و ثبت تصاویر پرتره فراتر از حد انتظار است.

جمع‌بندی

شیائومی می نوت 10 با بهره‌گیری از دوربین پنج‌گانه احتمالا بهترین تجربه کاربری را برای مشتریان رقم خواهد زد. نمایشگر آمولد بزرگ و باکیفیت، باتری قدرتمند با قابلیت شارژ بسیار سریع، تراشه کارآمد در زمینه گیمینگ، دوربین فوق‌العاده و رابط کاربری سبک و کاربرپسند از جمله نقاط قوت این اسمارت‌فون به‌شمار می‌ر‌‌وند. در مقابل، قیمت‌گذاری نسبتا بالا، عدم مقاومت در مقابل آب‌خوردگی، عملکرد نه‌چندان ایده‌آل دوربین در شرایط نوری ضعیف و عدم بهره‌مندی از به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید 10 در مقطع کنونی از مهم‌ترین جوانب منفی می نوت 10 محسوب می‌شوند.

1 در مورد “بررسی اولیه اسمارت‌فون شیائومی می نوت 10”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH