FCC خرید تجهیزات شبکه هواوی و ZTE را برای اپراتورهای بی‌سیم آمریکا ممنوع کرد!

کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا (FCC) روز جمعه قوانینی برای جلوگیری از خرید تجهیزات شبکه هواوی و ZTE توسط اپراتورهای بی‌سیم آمریکایی تصویب کرد. این کمیسیون هر سال مبالغی را تحت عنوان Universal Service Fund یا USF از شرکت‌های ارتباطات این کشور جمع‌آوری می‌کند که رقم آن سالانه چیزی حدود ۸.۵ میلیارد دلار می‌شود. البته اکثر این شرکت‌ها، هزینه‌های یادشده را به دوش مشتریان خود که هر ماه مبلغی را به آنها پرداخت می‌کنند، تحمیل می‌کنند. اما شاید بپرسید که پول‌های جمع‌آوری شده برای چه مصارفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ باید بگوییم که این پول‌ها جهت کمک به دسترسی مردم آمریکا به سرویس‌های ارتباطاتی توزیع می‌گردد. در بین کسانی که از این پول‌ها بهره‌مند می‌شوند، آمریکایی‌هایی هستند که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و قادر به دسترسی به اینترنت نیستند. با این‌حال، FCC روز جمعه به قانونی رای داد که براساس آن مبالغ جمع‌آوری شده USF نمی‌توانند برای خرید تجهیزات شبکه هواوی و ZTE مورد استفاده قرار گیرند.

این ممنوعیت، مربوط به شبکه‌هایی می‌شود که هنوز ساخته نشده‌اند، اما FCC هم‌اکنون در حال وضع قوانینی است که همه اپراتورهای آمریکایی را مجبور به حذف تجهیزات شبکه هواوی و ZTE از شبکه‌های موجود خودشان خواهد کرد. با این‌حال، همانطور که Geoffrey Starks، یکی از اعضای دمکرات FCC گفته است، اپراتورهای بی‌سیم در مناطق روستایی هم‌اکنون از تجهیزات هواوی و ZTE برای شبکه‌های 3G و 4G خود استفاده می‌کنند و نیاز به کمک دولت برای جایگزینی آنها خواهند داشت. او می‌گوید: این اپراتورها از کارمندان سخت‌کوشی تشکیل شده‌اند که با وجود داشتن بودجه اندک‌ همه تلاش خود را برای فراهم کردن ارتباطات اینترنتی برای مناطق دورافتاده و روستایی آمریکا انجام می‌دهند؛ کاری که اپراتورهای اصلی توانایی یا تمایلی به انجام آن ندارند.

قانونی که روز جمعه توسط FCC تصویب شد، اپراتورهای کوچک و روستایی را نیز از دریافت کمک‌هزینه‌های USF برای سرویس‌دهی به تجهیزات موجود شرکت‌های هواوی و ZTE محروم می‌کند. در حالیکه این آژانس قانون‌گذاری، تلاش می‌کند تا مشخص کند که چه تجهیزاتی در این شرایط مجاز به استفاده هستند، Ajit Pai، رییس FCC، گفته است که از این اپراتورهای بی‌سیم خواسته شده است تا اطلاعات مربوط به همه تجهیزات شرکت‌های هواوی و ZTE و همچنین برآورد هزینه جایگزینی این تجهیزات را به کمیسیون ارسال کنند. پیش‌بینی خود FCC این است که چنین کاری حدود ۱.۸۹ میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت و انجام آن دو سال به طول خواهد کشید.

آمریکا شرکت‌های هواوی و ZTE را به خاطر وجود قوانینی در چین که به دولت این کشور اجازه می‌دهد تا شرکت‌ها را ملزم به جمع‌آوری اطلاعات کند، به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی‌اش در نظر گرفته است. قانون‌گذاران آمریکایی از این نگران هستند که گوشی‌ها و تجهیزات تولید شده توسط این دو کمپانی، اطلاعات مربوط به شرکت‌ها و مشتریان آمریکایی را به پکن بفرستند. البته هر دوی این شرکت‌ها اتهامات وارد شده را بارها رد کرده‌اند. به همین خاطر است که هواوی از ماه می امسال در لیست تحریم وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته و از دسترسی به زنجیره تامین آن کشور منع شده است.

شرکت ZTE نیز سال گذشته وقتی از پرداخت مجازات‌های مالی‌ وضع‌شده از سوی وزرات بازرگانی آمریکا سر باز زد، از دسترسی به زنجیره تامین آمریکا محروم گردید. به گفته این وزارتخانه، ZTE تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کره شمالی و ایران را نقض کرده است. ممنوعیت‌های آمریکا علیه ZTE، که چهارمین صادرکننده بزرگ اسمارتفون به آمریکا بود، به‌شدت این شرکت را زمین‌گیر کرده است. دونالد ترامپ در تلاش برای راضی کردن Xi Jinping، رییس جمهور چین، وزارت بازرگانی آمریکا را ملزم به رسیدن به یک توافق با ZTE کرده بود. در نتیجه آن توافقات، این شرکت مبلغ یک میلیارد  دلار به آمریکا پرداخت کرد، ۴۰۰ میلیون دلار را هم در گرو دولت آن کشور گذاشت (برای پوشش دادن نقض تحریم‌ها در آینده)، تغییراتی در هیئت رییسه خود داد و برخی از مدیران خود را اخراج کرد و به آمریکا اجازه داد تا این تغییرات را مانیتور کند.

هر پنج عضو اصلی FCC به این قانون که برای ۳۱ روز آینده اعتبار خواهد داشت رای داده‌اند، مگر اینکه هواوی و ZTE علیه آن اقامه دعوی کنند. در این حالت، ممکن است اجرایی شدن آن ۱۲۰ روز به تعویق بیفتد. در حالیکه همه اعضای پنج نفره FCC با قانون جدید موافقت کرده‌اند، اما Jessica Rosenworcel، عضو دمکرات این کمیسیون، نگرانی‌هایی در این‌باره دارد. او نگران است که دولت دونالد ترامپ، قوانین تصویب‌شده این کمیسیون را بی‌اثر کند؛ همانطور که در مورد ممنوعیت‌های ZTE این کار را انجام داد. او می‌گوید: زمانی که دولت آمریکا اقداماتی را در مقابل هواوی و ZTE اتخاذ می‌کند، هدفش باید موضوع امنیت باشد. با این‌حال، من می‌ترسم که این موضوعات به‌خاطر مسایل تجاری بین دو کشور کنار گذاشته شوند. به‌رغم اقدامات امروز کمیسیون، ما هر لحظه ممکن است با این واقعیت روبه‌رو شویم که دولت به‌خاطر برخی منافع تجاری اهداف امنیتی ما را نادیده بگیرد. من امیدوارم که این موضوع اتفاق نیفتد، اما این چیزی است که قبلا در مورد ZTE رخ داده است. اگر چنین اتفاقی دوباره بیفتد، مسلما تبعات بسیار جدی‌ای برای اعتبار ما خواهد داشت.

هواوی با داشتن سهم ۲۸ درصدی، بزرگ‌ترین تامین‌کننده تجهیزات شبکه دنیا است و ZTE هم در جایگاه چهارم قرار دارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH