فیس‌اپ

پلیس فدرال آمریکا اپلیکیشن فیس‌اپ را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌کند

اکثر شما کاربران با اپلیکیشن فیس‌اپ (FaceApp) آشنا هستید. این نرم‌افزار در تابستان امسال به اوج محبوبیت خود رسید تا کاربران به وسیله ثبت تصاویر سلفی بتوانند افکت‌هایی مانند پیری، عینک و… را برروی چهره خود قرار دهند.

پس از افزایش میزان استفاده کاربران از این اپلیکیشن، نگرانی‌ها در رابطه با نقض سیاست حریم شخصی توسط فیس‌اپ و ارتباط آن با روسیه افزایش یافت. همین موضوع باعث شد تا چاک شومر به عنوان رهبر اقلیت حزب دمکرات مجلس سنا از FBI بخواهد به منظور رفع نگرانی‌ها و بررسی احتمال تهدید امنیت ملی توسط این اپلیکیشن تحقیقاتی را انجام دهد.

FBI نیز پس از مدت‌ها تحقیق برروی این موضوع، امروز اعلام کرد نرم‌افزار‌‌هایی مانند فیس‌اپ که در کشور روسیه توسعه یافته‌اند، در لیست “تهدیدات بالقوه ضداطلاعاتی” قرار می‌گیرند.

البته، فیس‌اپ نیز مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که اتهام درباره نقض حریم خصوصی را رد کرده و اگر هم تیم تحقیق و توسعه آن در روسیه واقع شده باشد، هیچ‌کدام از اطلاعات شخصی کاربران را به آن کشور منتقل نمی‌کند. این شرکت در ادامه گفته بود که فرآیند پردازش تصاویر در فضای ابری صورت می‌گیرد و خاطرنشان کرد: “شاید برخی از تصاویر در فضای ابری ذخیره شوند.”

چاک شومر، رهبر اقلیت حزب دمکرات مجلس سنا

باتوجه به تمامی مسائل مطرح شده در رابطه با فیس‌اپ، پلیس FBI امروز رسما به درخواست تحقیقات چاک شومر پاسخ دارد. طبق گزارش منتشر شده توسط وب‌سایت Axios، پلیس فدرال اعلام کرده است که هر نرم‌افزار توسعه‌یافته در روسیه را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا می‌داند، به خصوص، نرم‌افزارها و ابزارهایی که به اطلاعات کاربران دسترسی داشته و با دولت روسیه مرتبط هستند.

“FBI هر نرم‌افزار یا محصول مشابهی مانند فیس‌اپ که در خاک روسیه ساخته شده است را در لیست تهدیدات بالقوه ضداطلاعاتی قرار می‌دهد. این اپلیکیشن‌ها برپایه سیاست‌های حریم خصوصی و شرایط استفاده از همان سیاست‌ها ساخته شده‌اند تا اجازه دسترسی دولت روسیه به اطلاعات کاربران داخل خاک آن کشور را داشته باشند. این موضوع در روسیه به عنوان یک مکانیزم قانونی در اختیار دولت مطرح می‌شود.”

پلیس فدرال آمریکا در ادامه توضیح می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی در روسیه توانایی‌های زیادی در جمع‌آوری اطلاعات سایبری دارند. هم‌چنین، سرویس امنیت فدرال روسیه توانایی دسترسی به تمامی ارتباطات و سرورها را در شبکه خود دارد، برای انجام این کار هم هیچ نیازی به مجوز خدمات دهندگان اینترنت (ISP) ندارد.

چاک شومر نیز با انتشار یک بیانیه در توییتر از همه کاربران آمریکایی فیس‌اپ درخواست کرد که این نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های مانند آن را از روی تلفن خود حذف کنند: “باتوجه به هشدار FBI مبنی‌بر این که فیس‌اپ و نرم‌افزار‌های مشابهی که در روسیه توسعه یافته‌اند، به عنوان تهدیدی برای ایالات متحده آمریکا به شمار می‌روند، به تمامی مردم آمریکا پیشنهاد می‌کنم که اپلیکیشن‌هایی مانند فیس‌اپ را هرچه زودتر حذف کرده و هنگام دانلود نرم‌افزارهای توسعه‌یافته در کشورهای متخاصم خارجی با احتیاط بیشتری عمل کنند.”

علاوه‌بر فیس‌اپ، اظهارات امروز پلیس FBI نرم‌افزارها و سرویس‌های متعلق به چینی‌ها را نیز شامل می‌شود، از مهم‌ترین این اپلیکیشن‌ها می‌توان به تیک‌تاک (TikTok) اشاره کرد. نرم‌افزارهای کاربردی مانند تیک‌تاک و روابط شرکت اپل با دولت چین نیز تحت نظارت جدی قانون‌گذاران آمریکایی قرار دارند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH