شارژدهی فوق‌العاده باتری آی‌فون 12 و سامسونگ گلکسی S11 با وجود فناوری جدید

اپل در جریان مراسم رونمایی از آی‌فون 11 اعلام کرد که هندست‌های جدید کمپانی با ارتقا چشمگیر شارژدهی باتری در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند. این‌بار اپل صرفا به انجام بهینه‌سازی‌‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسنده نکرده؛ بلکه در واقع از یک باتری داخلی بزرگ‌تر نیز بهره گرفته است.

این باتری‌ها توسط کمپانی Amperex تولید شده و از یک ساختار شیمیایی متفاوت با ولتاژ بالا استفاده می‌کنند. گران‌قیمت‌ترین مدل آی‌فون یعنی آی‌فون 11 پرو مکس از بیش‌ترین درصد رشد ظرفیت باتری بهره‌مند خواهد شد. این هندست با وجود باتری 3500 میلی‌آمپرساعتی خود دارای بیش‌ترین ظرفیت باتری در میان گوشی‌های آی‌فون تولید شده تا به امروز است. این در حالیست که هندست مذکور از پردازنده A13 با کارآیی بالاتر و نسل جدید نمایشگرهای اولد با مصرف انرژی کمتر برخوردار است.

چنین پیشرفتی در مقایسه با گوشی‌های اندرویدی که امروزه به‌کارگیری باتری‌های 4000 میلی‌آمپرساعتی در آن‌ها به امری معمول تبدیل شده است؛ چندان چشمگیر به‌نظر نمی‌رسد. اما بایستی به‌خاطر داشت که اپل کلیه اجزای کلیدی سه‌گانه هندست‌های خود شامل باتری، سیستم‌عامل و پکیج سخت‌افزاری دستگاه را شخصا طراحی می‌کند؛ بنابراین غول کوپرتینویی می‌تواند از این طراحی یکپارچه حداکثر بهره‌وری را دریافت نماید.

بی‌تردید آی‌فون 11 پرو مکس به لحاظ مدت شارژدهی باتری، بهترین هندست تولید شده توسط اپل تا به امروز محسوب می‌شود و غول کوپرتینویی نیز در تبلیغات بازاریابی هندست خود با افتخار به این موضوع اشاره می‌کند. با این‌حال هندست سال آینده اپل با نام آی‌فون 12 پرو مکس (یا هر نام دیگری) احتمالا با شارژدهی به‌مراتب بهتر باتری روانه بازار خواهد شد. اما این پدیده چطور امکان‌پذیر است؟

یک رسانه کره‌ای گزارش می‌دهد که این پدیده به لطف یک راهکار مرسوم و قدیمی یعنی به‌کارگیری باتری بزرگ‌تر تحقق خواهد یافت. انتشار گزارش برخی منابع صنعتی در خصوص تصمیم یک تولیدکننده محلی برای احداث کارخانه‌ای جهت تامین ماژول‌های محافظ مدار (PCM) موردنیاز باتری گوشی‌های آی‌فون نشان می‌دهد که آی‌فون‌های سال آینده احتمالا از باتری‌هایی با ماژول حفاظتی سفارشی (PMP) بهره خواهند برد.

همچنین پیش‌تر اعلام شد که یک کمپانی با نام ITM Semiconductor که پیش‌تر پکیج‌های PCM موردنیاز هندست‌های سری گلکسی S10 را تولید نموده است؛ از این رویکرد فاصله گرفته و اقدام به تولید پکیج‌های PMP سفارشی برای اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S11 خواهد نمود. کمپانی ITM به مزایای منحصربه‌فرد تکنیک PMP در مقایسه با PCM اشاره نموده است:

در فناوری جدید، عمده تمرکز بر مقوله کاهش اندازه و ضخامت فوق‌العاده باریک پکیج باتری معطوف شده است. چرا که برای نخستین بار در تاریخچه سری گلکسی S خواهیم دید که کلیه هندست‌های سری گلکسی S11 از جمله گلکسی S11e احتمالا از باتری‌هایی با حداقل ظرفیت 4000 میلی‌آمپرساعت بهره خواهند برد.

ظاهرا اسمارت‌فون گلکسی S11 مجهز به یک باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی خواهد بود؛ در حالی‌که گلکسی S11 پلاس احتمالا به‌همراه یک باتری با آستانه فیزیولوژیکی 5000 میلی‌آمپرساعتی در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. اما بر اساس میزان اعتبار منبع منتشرکننده شایعات، تحقق یا عدم تحقق چنین سناریویی محتمل خواهد بود.

افزایش چشمگیر ظرفیت باتری و مدت شارژدهی آن در هندست‌های سری گلکسی S11 تا حدودی مدیون تولید این باتری‌ها با استفاده از متد جدید PMP است؛ روشی که کمپانی ITM در اختیار سامسونگ قرار داده است.

احتمالا منطقی است که انتظار داشته باشیم کارخانه اختصاصی تامین‌کننده باتری‌های موردنیاز اپل برای تولید باتری‌های سفارشی آی‌فون 12 از رویکرد مشابهی استفاده کند. بدین‌ترتیب ظرفیت باتری آی‌فون‌های آینده نیز پیشرفت‌های مشابهی را تجربه خواهد کرد؛ چرا که کمپانی ITM به چنین موفقیتی در خصوص سری گلکسی S11 دست یافته است.

از سوی دیگر با توجه به این‌که هندست‌های سری آی‌فون 12 احتمالا بار دیگر از سبک طراحی آی‌فون 4 الگوبرداری خواهند کرد؛ لذا اپل می‌تواند از فضای صرفه‌جویی شده توسط باتری PMP استفاده کرده و از قطعات داخلی جدید بهره‌برداری نماید. با این‌حال با وجود تراشه‌های موبایلی جدید با اندازه کوچک‌تر و توان پردازشی بالاتر در مقایسه با نمونه‌های فعلی، تولیدکنندگان گوشی معمولا ترجیح می‌دهند تا از هر 2 گزینه به‌صورت هم‌زمان استفاده کنند.

لذا ظرفیت باتری آی‌فون 12 اپل احتمالا در مقایسه با مدل‌های مختلف آی‌فون 11 بیش‌تر بوده و یا اندازه کوچک‌تر پکیج باتری، فضای لازم جهت استقرار سایر المان‌های داخلی را فراهم می‌کند. بررسی رویکرد معمول تولیدکنندگان گوشی تلفن‌همراه نشان می‌دهد که سری آی‌فون 12 احتمالا با جهش چشمگیر شارژدهی باتری در مقایسه با نسل‌های پیشین عرضه خواهد شد. با توجه به مصرف بالای شارژ باتری در شبکه 5G، اپل به منظور حفظ شارژدهی مورد انتظار از یک گوشی پرچم‌دار امروزی ناچارا بایستی ظرفیت باتری هندست‌های خود را افزایش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH