زباله‌های پلاستیکی

کشف روشی جدید برای تولید برق از زباله‌های پلاستیکی با هزینه کم!

چند روز پیش بود که عده‌ای از دانشمندان، در گزارشی خبر از موفقیتی بزرگ در تبدیل زباله‌های پلاستیکی به مواد شیمیایی برای تولید برق، دادند. تقریبا می‌توان گفت اکثر کشورهای دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکل مشترکی به نام انباشت زباله‌های پلاستیکی در طبیعت هستند؛ از همین رو، روش کار این دانشمندان در تبدیل پلاستیک با استفاده از نور مصنوعی می‌تواند بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

به تازگی محققان در کشور سنگاپور موفق به تبدیل پلاستیک به اسید فرمیک شده‌اند که می‌تواند در نیروگاه‌های برق برای تولید برق مورد استفاده قرار گیرد. دانشمندان برای این کار از کاتالیزوری استفاده کرده‌اند که نه به محیط زیست آسیب می‌زند و نه هزینه سنگینی بر دست دولت‌ها می‌گذارد. دانشمندان در آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه صنعتی نانیانگ دست به ترکیب پلاستیک با مواد شیمیایی زده‌اند؛ ماده تولید شده از این ترکیب قابلیت شکسته شدن توسط نور مصنوعی را دارد.

زباله‌های پلاستیکی

در واقع این ماده پس از گذشت شش روز می‌شکند و محققان این پروژه امید زیادی دارند که در آینده این عمل زیر نور طبیعی خورشید انجام پذیرد. Soo Han Sen، رهبر گروه در انجام این تحقیقات دو ساله، بیان می‌کند: “ما می‌توانیم پلاستیک را که اقیانوس‌ها را آلوده کرده است، به مواد شیمیایی مفید تبدیل کنیم. ما امیدواریم این فرآیند را به چرخه‌ای تجدیدپذیر تبدیل کنیم که هیچ گونه دی‌اکسید کربنی را به جو اضافه نمی‌کند.”

روش‌های حال حاضر بازیافت پلاستیک شامل ذوب آن با سوخت‌های فسیلی می‌شود که گازهای گلخانه‌ای فراوانی را به محیط وارد می‌کند. در هر صورت، تا به امروز مقدار کمی از پلاستیک در روش جدید تبدیل به اسید فرمیک شده و Soo نیز خود این موضوع را تایید می‌کند که یکی از مشکلات پیش رو، استفاده از این روش جدید در مقیاس بزرگ‌تر است. برای انجام این کار به منابع مالی و نیروی انسانی بیشتری احتیاج است و در صورت تامین، می‌توان به این روش برای حل مشکل انباشت پلاستیک در طبیعت امیدوار بود.

1 در مورد “کشف روشی جدید برای تولید برق از زباله‌های پلاستیکی با هزینه کم!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH