آیا سامسونگ می‌تواند از سال آینده زبان طراحی واحدی را برای گوشی‌های خود معرفی کند؟

گوشی‌های گلکسی A51 و گلکسی A71 سامسونگ چند روز پیش معرفی شدند. این اسمارتفون‌ها دارای زبان طراحی جدیدی هستند که انتظار می‌رود در سال‌های آینده بر روی همه هندست‌های سامسونگ، صرف‌نظر از برچسب قیمت‌شان، مورد استفاده قرار گیرد. البته خیلی‌ها، این استراتژی را به‌خاطر محدود کردن مشخصه‌های تمایزدهنده دستگاه‌ها از یکدیگر، مورد انتقاد قرار داده‌اند. بااین‌حال، ما فکر می‌کنیم که این اقدام هوشمندانه‌ترین کاری خواهد بود که شرکت در سال‌های اخیر می‌کند.

دکمه فیزیکی هوم زمانی بهترین مزیت گوشی‌های سامسونگ بود

اجازه دهید برای توضیح بیشتر در این‌باره، به چهار سال پیش برگردیم؛ یعنی زمانی که سامسونگ با ارایه گوشی‌های محبوب گلکسی S6 و گلکسی نوت 5 توانست شرایط بسیار مطلوبی را برای خودش رقم بزند. گرچه محصولات میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه در آن‌موقع توجهات زیادی را به خود جلب نمی‌کردند، بااین‌حال آمار فروش آن‌ها همچنان قابل‌توجه بود.

اما نکته جالب‌توجه درباره این هندست‌ها آن بود که فروش خوب آن‌ها ربط چندان زیادی به داشتن لیست بلندبالایی از مشخصات سخت‌افزاری عالی نداشت و آنچه‌ که بیش از همه تعیین‌کننده بود، اسم و رسم یک برند بود.

سامسونگ در طول سال‌های گذشته میلیون‌ها دلار صرف تبلیغات گوشی‌هایش کرده است، تا بدین‌وسیله بتواند همیشه در مرکز توجه مشتریان قرار داشته باشد. اما شرکت، چهار سال پیش، از مزیت‌های استفاده از یک طراحی واحد بر روی هندست‌هایش هم بهره زیادی برد. این طراحی واحد که متشکل از یک دکمه فیزیکی هوم و یک دوربین مرکزی در پشت بود، تبدیل به مشخصه‌ای شد که همه گوشی‌های گلکسی را قابل‌تشخیص می‌کرد.

بنابراین هر دلاری که برای تبلیغ جدیدترین پرچمداران شرکت خرج می‌شد، به‌طور غیرمستقیم صرف تبلیغ این طراحی واحد هم می‌شد. این بدین معنی بود که دستگاه‌های ارزان‌تر شرکت هم از آن منتفع می‌شدند و فروش آن‌ها به‌طور غیرمستقیم افزایش می‌یافت. ضمن اینکه، بودجه‌های مارکتینگ هم می‌توانست به‌نحو موثرتری خرج شوند.

در سه سال اخیر شاهد یک آشفتگی کامل در طراحی گوشی‌های سامسونگ بوده‌ایم

سامسونگ در سال 2017 اسمارتفون گلکسی S8 خود را بدون دکمه فیزیکی هوم معرفی کرد. این برای اولین بار بود که چنین اتفاقی می‌افتاد و خیلی‌ها از آن به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ شرکت یاد می‌کردند. اما متاسفانه این کار، شروع یک آشفتگی کامل در زبان طراحی گوشی‌ها بود که در سه سال بعد هم ادامه یافت.

سامسونگ در آن سال، از یک طراحی جدید برای پرچمداران خود استفاده کرد، در حالیکه مدل‌های میان‌رده و پایین‌رده شرکت همچنان از زبان طراحی معمول بهره می‌بردند. گرچه این استراتژی لزوما چیز بدی نبود، اما از نقطه‌نظر مارکتینگ، چندان موثر و کارآمد واقع نشد.

سامسونگ سپس در سال 2018، بازنگری‌هایی را در طراحی‌ پرچمداران خود انجام داد که شامل یک‌سری بروزرسانی‌های جزئی در جلوی دستگاه‌ها و همچنین استفاده از ست‌آپ‌های دوربین متفاوت برای متمایز کردن مدل‌های گلکسی S و گلکسی نوت از یکدیگر می‌شد.

گلکسی S8
گلکسی S8

شرکت همچنین با حذف دکمه فیزیکی هوم از روی گوشی‌های میان‌رده خود شروع به مدرن‌سازی ظاهر آن‌ها کرد و تغییراتی را نیز در پنل‌های پشت آن‌ها ایجاد نمود که همه این اقدامات در مجموع امکان رسیدن به یک زبان طراحی واحد را ناکام می‌گذاشت.

البته امسال شرکت سعی کرد تا مجددا به روال قبلی خود بازگردد و یک طراحی واحد برای اسمارتفون‌هایش ارایه نماید، اما متاسفانه نتوانست همه برنامه‌هایش را به‌طور کامل اجرایی کند. با اینکه سری جدیدا معرفی‌شده گلکسی A شرکت، از یک طراحی نسبتا واحد بهره می‌برد، ولی آن‌طور که باید و شاید نتوانسته است به هدف خود دست یابد.

ضمن اینکه، در بخش گوشی‌های پرچمدار نیز شاهد بودیم که سامسونگ نمایشگر Infinity-O را با هول پانچ‌های متفاوتی بکار برده بود و از ست‌آپ‌های دوربین کاملا متفاوتی بر روی هر کدام از گوشی‌ها استفاده کرده بود.

استراتژی طراحی سال 2020 سامسونگ دقیقا همان چیزی است که شرکت به آن نیاز دارد

همه اینها را گفتیم که برسیم به اینجا که چرا برنامه‌های سامسونگ برای سال 2020 دقیقا می‌تواند همان چیزی باشند که شرکت به آن‌ها احتیاج دارد.

انتظار می‌رود که طراحی ارایه شده بر روی گوشی‌های جدید گلکسی A51 و A71 را سال آینده بر روی گلکسی S11 و همچنین مدل‌های بعدی گلکسی A ببینیم. این بدین معنی است که همه گوشی‌های سامسونگ به‌زودی دارای یک طراحی واحد خواهند داشت که شامل یک هول پانچ مرکزی و یک ماژول دوربین مستطیلی‌شکل در قسمت بالا سمت چپ قاب پشت دستگاه‌ها می‌شود. این طراحی، در حقیقت، معادل به‌روزشده طراحی قدیمی با دکمه فیزیکی هوم و یک ست‌آپ دوربین تکی در پشت است.

گلکسی A51
گلکسی A51

البته این طراحی ممکن است موردپسند همگان واقع نشود، اما باید بگوییم که براساس استانداردهای امروزی یک دیزاین کاملا منحصربه‌فرد محسوب می‌شود و به‌زودی می‌تواند تبدیل به مشخصه اصلی گوشی‌های سامسونگ گردد؛ مگر اینکه شرکت دیگری شروع به کپی‌برداری از آن کند، که احتمال آن در این لحظه بسیار کم است.

نوع قرارگیری دوربین پشت به‌گونه‌ای است که سامسونگ می‌تواند هر وقت که لازم دید، بدون اینکه نیازی به افزایش سایز باتری یا جابه‌جایی کل ماژول باشد (کاری که در گذشته انجام می‌داد)، دوربین‌های بیشتری را به آن اضافه کند. به‌علاوه، هول پانچ مستقرشده در مرکز نمایشگر، می‌تواند بدون هیچ‌مشکلی تا زمان معرفی دوربین‌های داخل نمایشگر مورد استفاده قرار بگیرد.

گلکسی S11
رندر گلکسی S11

بنابراین به نظر می‌رسد که سامسونگ دوباره تصمیم به استفاده از استراتژی طراحی واحد برای گوشی‌هایش گرفته است؛ امری که در همه سال‌های گذشته باعث تبدیل شرکت به بزرگترین سازنده اسمارتفون دنیا شده است. ضمن اینکه، این استراتژی می‌تواند در بازار اشباع‌شده و راکد اسمارتفون‌ها قدم روبه‌جلویی باشد و باعث جلب توجه مشتریان و افزایش بهره‌وری در همه کمپین‌های مارکتینگ شرکت گردد.

مزیت دیگر این اقدام آن خواهد بود که به شرکت اجازه خواهد داد تا در بخش گوشی‌های پرچمدار بهتر بتواند با اپل، که آن هم از یک زبان طراحی واحد بهره می‌گیرد، رقابت کند. ضمن اینکه شرکت می‌تواند در این زمینه نسبت به هواوی که همیشه در حال سوییچ کردن بین طراحی‌های مختلف است، برتری پیدا بکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH