اپلیکیشن رمزنما

آموزش گام به گام فعال سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک مسکن

رمز دوم پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف به دستور بانک مرکزی در بانک مسکن و سایر بانک‌های کشور اجباری شده و مشتریان بانکی از اول دی ماه برای هرگونه خرید اینترنتی و سایر خریدهایی که نیاز به رمز دوم ایستا داشتند، از این رمز استفاده خواهند کرد. عدم آشنایی بسیاری از مشتریان با سازوکار فعال سازی رمز دوم پویا و استفاده از آن باعث شده تا فیدبک مناسبی از سوی مردم دریافت نشده و طبیعتا زمینه‌ساز مشکلات بعدی برای نظام بانکی کشور خواهد شد! ما در این مقاله قصد داریم نکات مختلف پیرامون رمز دوم پویا در بانک مسکن را مورد بررسی قرار دهیم.

بانک مسکن که بزرگترین بانک تخصصی کشور محسوب می‌شود و دهه‌هاست که در زمینه ارایه تسهیلات مسکن فعالیت می‌کند، حالا برای تامین نیاز ده‌ها میلیون مشتری خود اقدام به فعال سازی این طرح کرده و به دلیل گستردگی مشتریان بانک دولتی مسکن، بدیهی است که احتمالا با پیچیدگی‌های مختلفی نیز روبرو باشیم.

بانک مسکن

همان‌طور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد، هزینه فعال سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف در بانک مسکن رایگان بوده و شعب این بانک حق دریافت هیچ‌گونه هزینه اضافی را ندارند. بدیهی است در صورت تخلف از این قاعده، می‌بایست مراتب را به بانک مرکزی اطلاع دهید که قطعا با این موضوع برخورد خواهد شد. البته این بانک نیز نسبت به این موضوع تصریح کرده ولی طبیعتا یادآوری این نکته خالی از لطف نیست.

از دیگر نکات قابل ذکر در مورد رمز دوم پویای بانک مسکن این است که اعتبار رمز دوم صادر شده به صورت پیش فرض 120 ثانیه بوده و بیش از سایر بانک‌های کشور است. بدیهی است در صورت دریافت رمز دوم و عدم استفاده از آن، بایستی برای خریدهای بعدی از رمز جدید استفاده کنید. این قابلیت که در همه بانک‌های کشور فعال شده، باعث می‌شود تا مشتریان نگران لو رفتن رمز دوم نباشند و صرفا با گذشت زمان و یا درخواست دوباره، رمز قبلی غیرفعال می‌گردد.

بانک مسکن

نکات مهمی که بایستی در بحث رمز دوم یکبار مصرف (OTP) به آن توجه کنید:

1- برای فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف (OTP) اجباری به استفاده از اپلیکیشن نیست. حتی اگر مشکلی با اپلیکیشن ندارید و استفاده از پیامک را می‌پسندید، امکان این انتخاب را خواهید داشت.

2- در صورتی که به شعبه بانک مسکن مراجعه کردید و کارمند بانک شما را مجبور به نصب اپلیکیشن کرد، امکان شکایت خواهید داشت چرا که نظام بانکی موظف به فعال‌سازی نسخه پیامکی برای همه مشتریان در صورت نیاز خواهد بود.

3- برای فعال‌سازی رمز دوم پویا به هیچ فرد حقیقی و حقوقی اعتماد نکنید. فعال‌سازی این رمز نه نیاز به واسطه دارد و نه نیاز به دانش فنی عجیبی! حتی اگر اطلاعات کافی ندارید، به شعبه بانک مراجعه کنید. کارمندان بانک موظف به راهنمایی و فعال‌سازی این رمز برای شما هستند.

4- هزینه استفاده از رمز دوم پویا روی قبض موبایل شما نیز لحاظ نخواهد شد و به شایعات موجود در این زمینه توجه نکنید.

در صورتی که شماره موبایلتان در سیستم بانک مسکن به درستی ثبت شده است، شما نیازی به مراجعه حضوری به شعب این بانک نخواهید داشت ولی در غیر این‌صورت و یا نیاز به تغییر شماره تلفن همراه، باید به شعب بانک مسکن مراجعه کرده و نسبت به تغییر یا ثبت شماره تلفن همراه مد نظر خود اقدام کنید.

بدیهی است برای فعال سازی رمز دوم نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانکی وجود نداشته و فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف از طریق خودپردازهای بانکی و دستگاه‌های غیرنقدی این بانک دولتی امکان پذیر است. بانک مسکن از جمله نهادهای مالی است که در زمینه خدمات اینترنتی فعال بوده و بسترهای مختلفی برای بهره برداری از سرویس‌های خود فراهم کرده است.

بانک مسکن

فرآیند فعال سازی رمز پویای بانک مسکن در خودپرداز

1- ابتدا بایستی به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک مسکن مراجعه نمایید.

2- کارت خود را وارد دستگاه کنید و سپس رمز خود را وارد نمایید.

3- وارد بخش عملیات رمز شوید و گزینه خدمات رمز پویا را انتخاب کنید.

4- در این مرحله بایستی گزینه تخصیص رمز دوم پویا را انتخاب کنید.

5- در مرحله پنجم باید شماره تلفن همراهی که در سیستم بانک مسکن ارایه کردید، وارد نمایید. بدیهی است مسئولیت هرگونه اشتباه در این مرحله بر عهده خودتان خواهد بود.

6- پس از تایید شماره تلفن همراه، با پیام موفقیت آمیز بودن فعال سازی رمز دوم مواجه می‌شوید که رمز توکن و سایر اطلاعات در رسید و پیامک بانک، برایتان ارسال می‌شود.

7- لینکی که از طریق پیامک بانک برای شما ارسال می‌شود، نسخه امنی است که در اختیار شما قرار می‌گیرد. بنابراین از دانلود کردن اپلیکیشن از طریق سایت‌های دیگر خودداری کنید.

8- نسخه مربوط به تلفن همراه خود را از طریق لینک دریافتی نصب کنید.

بانک مسکن

نکات بسیار مهم در فعال سازی و استفاده از رمز دوم یکبار مصرف (OTP)

به هیچ اپلیکیشن رمز دوم ساز و… اعتنا نکنید و به طور کلی بدانید که هیچ روشی غیر از روش‌های اعلامی برای دریافت رمز دوم وجود ندارد. در صورتی که به هر دلیلی اطلاعات بانکی‌تان لو رفت، کافی است سریعا یک رمز جدید از اپلیکیشن یا سامانه پیامکی دریافت کنید و از خالی شدن حسابتان جلوگیری نمایید.

  • در صورتی که رمز دوم پویا را فعال کنید، رمز دوم ایستا غیرفعال می‌شود. پس کارهای مهمتان را قبل از این اقدام انجام دهید تا در صورت برخورد به مشکلات احتمالی، از کارهایتان عقب نمانید.
  • رمز صادر شده دارای اعتبار 120 ثانیه ایست و صرفا برای یکبار قابل استفاده است. بدیهی است در صورت نیاز به رمز، باید دوباره اقدام به دریافت رمز از اپلیکیشن یا پیامک نمایید.
  • برای غیرفعال سازی رمز دوم پویا باید از خودپرداز این بانک استفاده کنید. بدین منظور بایستی وارد خدمات رمز شوید و غیرفعال سازی رمز دوم پویا را انتخاب کنید.
  • در صورتی که 5 بار رمز دوم خود را به اشتباه وارد کنید، عملا امکان خریدهای اینترنتی شما غیرفعال خواهد شد و برای فعال سازی دوباره رمز پویا، باید مراحل گفته شده را تکرار کنید.

دستورالعمل فعال سازی رمز پویا نسخه پیامکی بانک مسکن

در صورتی که به هر دلیل امکان دسترسی به اپلیکیشن ندارید، می‌توانید از نسخه پیامکی رمز دوم یکبار مصرف بانک مسکن استفاده کنید. بدین منظور باید مراحل زیر را دنبال کرده و اقدام به فعال سازی نسخه پیامکی کنید. استفاده از این نسخه نیز به راحتی قابل انجام است.

1- به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کنید و کارت خود را وارد دستگاه خودپرداز کنید.

2- رمز کارت خود را وارد نمایید و وارد بخش عملیات رمز شوید.

3- گزینه خدمات رمز پویا را انتخاب کنید.

4- در مرحله بعدی گزینه فعال سازی رمز پویا نسخه پیامکی را انتخاب نمایید.

5- در صفحه بعدی شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.

6- در صورت همسان بودن شماره تلفن همراه وارد شده با شماره تلفن ثبت شده در سیستم بانک مسکن، پیغام موفقیت آمیز بودن فعال سازی نسخه پیامکی صادر می‌شود.

7- برای فعال سازی نهایی رمز دوم پویا، کدی برای شما ارسال می‌شود که بایستی آن را به شماره گفته شده در خودپرداز ارسال نمایید.

8- پیام فعال سازی نهایی به گوشی شما ارسال می‌شود.

بانک مسکن

استفاده از نسخه پیامکی بانک مسکن چگونه است؟

یکی از نکات قابل توجه در تدابیر بانک مسکن استفاده از دو بخش در ترکیب رمز دوم پیامکی است. به بیان دیگر اینکه مشتریان برای خریدهای اینترنتی خود بایستی از ترکیب یک بخش ثابت که در رسید فعال سازی خودپرداز اعلام شده و بخش متغیر، بهره ببرند که ترکیب این دو بخش همان رمز دوم پویا نامیده می‌شود. به مثال زیر توجه کنید:

بخش ثابت اعلامی : 1234

بخش متغیر که از طریق ارسال 4 شماره آخر کارت به شماره پیامک 10002516 دریافت شده است: 56789

بدین ترتیب، رمز دوم پویای مشتری 123456789 خواهد بود.

  • دقت کنید که در هر بار استفاده از رمز دوم پویا، بخش متغیر از طریق ارسال 4 شماره آخر کارت به شماره اعلامی مشخص می‌شود و امنیت معامله شما را تامین می‌کند.
  • در حفظ و نگهداری بخش ثابت رمزتان کوشا باشید و از ارائه آن به دیگران خودداری کنید.
  • ترکیب بخش ثابت و متغیر برای افزایش ایمنی خریدهای شما خواهد بود چرا که با لو رفتن بخش متغیر، این شما خواهید بود که صرفا ترکیب نهایی را می‌دانید!

اسم اپلیکیشن بانک مسکن برای رمز دوم فقط اپلیکیشن رمزنما است!

از دیگر نکات قابل ذکر در رابطه با خدمات رمز دوم پویای بانک مسکن این است که نام انتخابی این بانک برای اپلیکیشن خود، اپلیکیشن رمزنما بوده و اپ‌های دیگر کاملا غیرقانونی است. بدیهی است در صورت برخورد به مشکل و یا مسائل دیگر، رمزنما تنها نامی است که در مراجع قضایی دارای وجهه قانونی و با مسئولیت بانک مسکن است.

بانک مسکن

چگونه از اپلیکیشن رمزنما، رمز دوم یکبار مصرف دریافت کنیم؟

در صورتی که همه مراحل بالا را انجام داده‌اید و به دنبال راهنمایی برای استفاده از اپلیکیشن رمزنما بانک مسکن هستید، پیشنهاد می‌کنیم چند مرحله زیر را مشاهده کرده و به صورت قدم به قدم استفاده کنید.

  • پس از نصب و فعال سازی رمزنما وارد اپلیکیشن شوید.
  • شماره کارت بانکی خود را وارد کنید.
  • شماره سریالی که از خودپرداز دریافت کردید، در اپلیکیشن وارد نمایید.
  • کدی که به صورت پیامکی برایتان ارسال می‌شود، آخرین مرحله فعال سازی اپ بانک مسکن خواهد بود.
  • برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف، بر روی گزینه دریافت رمز اشاره کنید.
  • شما می‌توانید ورود با اثر انگشت را برای استفاده از اپ رمزنما فعال کنید. بدین منظور وارد تنظیمات اپ شوید.
  • مدت زمان باقیمانده از اعتبار رمز دوم با یک دایره نارنجی رنگ نمایش داده می‌شود. به این دایره توجه کنید و برای خریدهایتان برنامه ریزی کنید.
  • امکان تغییر زبان نیز برای کاربران فراهم شده و در صورت نیاز می‌توانید از زبان انگلیسی استفاده کنید.

چرا رمز دوم یکبار مصرف پیچیده به نظام بانکی آمد؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که رمز دوم یکبار مصرف، دشواری‌های زیادی برای مردم ایجاد خواهد کرد و احتمالا باعث نارضایتی در بین کاربران اینترنتی نیز می‌گردد. اما پاسخ موافقین طرح این است که علیرغم این نارضایتی و مشقت موجود، نکته مثبت آن جلوگیری از کلاهبرداری‌های چند میلیاردی است که در حوزه خرید اینترنتی صورت می‌گیرد.

1 در مورد “آموزش گام به گام فعال سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک مسکن”

  1. جهت ثبت توکن پیغام اینترنت خود را بررسی کنید را میدهد و مشخصات جهت ثبت کارت مسکن ظاهر نمی شود
    باید چکار کرد؟؟؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH