چگونه می‌توانیم یک وب سایت راه اندازی کنیم؟

امروزه کمتر کسب و کاری پیدا میکنید که یک سایت و یا فروشگاه آنلاین نداشته باشد.در واقع اکثر کسب و کار ها با هدف ارائه سریعتر و بهتر خدمات و کالا اقدام به راه اندازی سایت میکنند.برخلاف تصور راه اندازی سایت در چند مرحله کوتاه که شامل ثبت دامنه ، خرید هاست و آپلود اطلاعات میباشد انجام میشود. در این مقاله قصد داریم تا مراحل راه اندازی سایت را توضیح دهیم.

مرحله اول : دامنه خود را ثبت کنید

اولین مرحله در راه اندازی فروشگاه اینترنتی ثبت دامنه مناسب است.دامنه در واقع نام سایت شما میباشد.با استفاده از دامنه هر شخصی که  قصد دارد به سایت شما مراجعه کند از این نام دامنه استفاده کرده و با وارد کردن آن در مرورگر خود  از سایت دیدن میکند.ثبت دامنه به هیچ وجه کار پیچیده ای نیست.اما ممکن است انتخاب یک اسم مناسب کار سختی باشد.زمان انتخاب نام دامنه احتمال اینکه شخص دیگری نام دامنه مورد نظر شما را خریداری کرده باشد زیاد است.به همین دلیل هرچه سریعتر برای خرید دامنه اقدام کنید بهتر است.بعضی مواقع هم که نام دامنه توسط شخص دیگری ثبت شده است میتوانید یک ایمیل برای شخص صاحب دامنه بفرستید و از شخص صاحب امتیاز در خواست کنید تا دامنه را به شما واگذار کند. همچنین میتوانید از پسوندهای دیگری برای ثبت دامنه استفاده کنید. به عنوان مثال اگر دامنه ای که انتخاب کرده اید با پسوند com  توسط شخص دیگری ثبت شده میتوانید پسوند های net  و org  را نیز انتخاب کنید.

مرحله دوم : هاست مناسب خریداری کنید

اطلاعات سایت و یا فروشگاه شما باید در فضای اینترنت قرار بگیرد. برای اینکه بتوانید سایت خود را در اینترنت قرار بدهید نیاز به حداقل فضا در اینترنت دارید که این فضا را اصطلاحا هاست یا میزبانی میگویند.شرکت های هاستینگ بسیاری با استفاده از سرورهای داخل و خارج ایران اقدام به فروش هاست میکنند.میتوانید با یک جستجوی ساده در گوگل شرکت های مختلف را پیدا کرده و اقدام به خرید هاست کنید.اما در نظر داشته باشید که قبل از خرید هاست ابتدا نیاز های اساسی سایت خود را ارزیابی کنید تا بتوانید سرویس هاست مناسب برای سایت خود سفارش بدهید.به عنوان مثال باید بدانید که اطلاعات سایت شما چقدر فضا نیاز دارد و یا اینکه چه تعداد بازدید روزانه از سایت شما میشوند. آیا هاست شما بر روی  سرور اشتراکی بگیرد یا سرور مجازی .اگر این ارزیابی به درستی انجام نشود ممکن است که در اواسط ماه منابع شما به اتمام رسیده و مجددا هزینه بابت افزایش منابع پرداخت کنید.و حتی ممکن از شرکت هاستینگ شما امکان افزایش منابع را نداشته باشد و یا قیمت بالایی بابت این افزایش منابع از شما درخواست کند.به همین دلیل بهتر است نیازهای سایت خود را تا سال آینده پیش بینی کنید.

مرحله سوم : اطلاعات سایت را آپلود کنید

مرحله بعدی که در بیشتر موارد آخرین مرحله از راه اندازی سایت میباشد ، آپلود کردن اطلاعات در هاست است.در صورتی که به تازگی اقدام به راه اندازی سایت کرده اید میتوانید از کنترل پنل هاست یک فروشگاه ساز و یا سایت ساز مانند ورد پرس و جوملا را انتخاب کنید.و یا اگر سفارش طراحی سایت به شرکت طراحی سایت داده اید ، فایل طراحی شده را در پوشه اصلی هاست آپلود کرده و سپس نام دامنه خود را در مرورگر وارد کنید تا سایت نمایش داده شود.دقت کنید که اطلاعات اصلی فایل که با نام ایندکس نیز در پوشه قرار دارد در بالاترین سطح هاست آپلود شود. زیرا سرور هاست اطلاعات ایندکس سایت را نمایش خواهد داد و در واقع صفحه اصلی سایت شما همان فایل ایندکس میباشد.

انتقال سایت به هاست جدید

در برخی از موارد صاحبان سایت و فروشگاه به علت های مختلفی از قبیل قیمت مناسب ، کیفیت بالاتر و یا پشتیبانی بهتر اقدام به تغییر هاست و انتقال دادن سایت به هاست شرکت های دیگر میکنند.در اینگونه موارد پیچیدگی راه اندازی سایت بیشتر میشود و ممکن است با کوچکترین اشتباه همه اطلاعات هاست از بین برود. به همین علت انتقال هاست باید با دقت زیادی انجام شود .در صورتی که تجربه ای در این زمینه ندارید پیشنهاد میشود از طریق تیکت درخواست پشتیبانی و سفارش انتقال هاست بدهید.اولین کاری که برای انتقال هاست لازم است ، بک آپ گرفتن از اطلاعات میباشد.در صورتی که از سیستم وردپرس استفاده میکنید میتوانید با نصب ماژول بک آپ اقدام به این کار کنید.اما در صورتی که از سیستم های دیگری استفاده میکنید و یا قصد دارید به صورتی دستی این کار را انجام دهید باید از دیتابیس و پوشه روت سایت بک آپ بگیرید.اما این کار باید با دقت بالایی انجام شود چون ممکن است اطلاعات به درستی منتقل نشده و یا با ارور های فراوانی روبرو شوید . به همین علت پیشنهاد میشود که انتقال هاست را با هماهنگی شرکت هاستینگ انجام دهید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH