آیفون‌های 2020 مجهز به چیپست 5 نانومتری خواهند بود

به گزارش وب‌سایت DigiTimes، کمپانی TSMC در سه ماهه دوم 2020 شروع به ساخت چیپست‌های ۵ نانومتری برای اپل خواهد کرد. این خبر از آن جهت مهم است که برای اولین بار شاهد به کارگیری فناوری ۵ نانومتری بر روی تراشه‌های موبایلی خواهیم بود.

تراشه A13 بایونیک اپل که در جدیدترین آیفون‌های این شرکت یعنی سری آیفون 11 به کار رفته است، با استفاده از پروسه ۷ نانومتری ساخته شده است؛ همان پروسه‌ای که در ساخت چیپ A12 آیفون‌های 2018 هم استفاده شده بود. با اینکه در نقشه‌راه شرکت TSMC اشاره‌ای به راه‌اندازی فناوری ۵ نانومتری در سال 2020 نشده است، اما باید توجه داشته باشیم که در دنیای تکنولوژی هیچ چیز از پیش تعیین‌شده و قطعی نیست و احتمال هرگونه تغییر در برنامه‌ها وجود دارد.

بد نیست بدانید که هرچه فناوری ساخت یک تراشه کوچک‌تر باشد، تعداد ترانزیستورهای به کار رفته در آن بیشتر خواهد شد و همین امر، کار ساخت آن را بسیار سخت‌تر خواهد کرد. منابع آگاه می‌گویند که TSMC هم‌اکنون در حال تست این پروسه بوده تا مشکلات به‌وجودآمده در حین ساخت را شناسایی و برطرف کند.

این خبر که TSMC در چند ماه آینده شروع به تولید میلیون‌ها چیپست ۵ نانومتری خواهد کرد، به این معنی است که پروسه ساخت آن‌ها به اندازه کافی توسعه پیدا کرده و این واقعا خبر خوبی برای مشتریان خواهد بود.

منظور از پروسه ۵ نانومتری چیست؟

ما در اینجا قصد نداریم به‌طور عمیق به پیچیدگی‌های معماری چپیپست‌ها بپردازیم، بلکه به‌طور خلاصه اشاره می‌کنیم که چه انتطاری می‌توان از آیفون‌های 2020 داشت.

زمانی که سازندگان تراشه به نودهای (node) کوچک‌تر روی می‌آورند، معمولا دو گزینه در پیش پای طراحان وجود دارد: کاهش اندازه قطعات برش‌داده شده (die) در عین حفظ عملکرد چیپست (یا بهبود جزئی آن) یا افزایش قدرت پردازش آن در عین حفظ اندازه‌ آن.

بسته به اهدافی که برای دستگاه پیش‌بینی شده است، هر دو گزینه فوق قابل استفاده است. گزینه اول به شما اجازه می‌دهد تا فضای داخلی بیشتری برای سایر قطعات داشته باشید، در حالیکه گزینه دوم امکان بیشتری را برای به‌کارگیری قابلیت‌های نرم‌افزاری موردنیاز (مانند واقعیت افزوده) فراهم می‌کند.

طراحی آی‌فون 12

به‌علاوه، چیپ‌هایی که از معماری کوچک‌تر استفاده می‌کنند، قدرت-بهره‌وری بالاتری دارند که این موضوع منجر به عمر باتری بهتر و سرعت‌های کلاک بالاتر (در صورت نیاز) می‌شود؛ برای اینکه گرمای تولیدشده در این تراشه‌ها بسیار کمتر است.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که پردازنده A14 اپل به معنای واقعی کلمه یک هیولای قدرتمند خواهد بود. ما به‌زودی جزییات بیشتری را درباره آن خواهیم شنید، اما اگر اپل بخواهد که از آن بر روی آیفون‌های 2020 استفاده کند، حتما باید قابلیت‌های نرم‌افزاری متناسب با آن را هم تدارک ببیند تا به‌کارگیری آن منطقی باشد.

البته کمپانی TSMC این چیپست‌ها را تنها برای اپل نخواهد ساخت؛ هرچند که بنا به گزارش مذکور، کوپرتینونشین‌ها حدود دو سوم ظرفیت تولید تراشه ۵ نانومتری این کمپانی را به خود اختصاص خواهد داد. هواوی، شرکت دیگری است که به‌دنبال چیپ‌های ۵ نانومتری ساخت TSMC است، که به احتمال زیاد شاهد استفاده آن‌ها بر روی گوشی‌های سری میت 40 خواهیم بود.

اینکه چیپست ۵ نانومتری تا چه‌اندازه باعث بهبود عملکرد هندست‌ها خواهد شد، سوالی است که به‌زودی در نخستین بنچمارک‌های تراشه‌های جدید مشخص خواهد گردید.

به نظر می‌رسد که سال 2020، یک سال بسیار هیجان‌انگیز برای صنعت موبایل خواهد بود و ما از همین حالا اشتیاق زیادی برای دیدن محصولات جدید داریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH