Blockchain

اطلاعیه عمومی تلگرام در رابطه با توسعه بلاک‌چین و ارز دیجیتال Grams

احتمالا شنیده‌ باشید که تیم تلگرام از سال 2017 مشغول توسعه پلتفرم بلاک‌چین جدید خود یعنی TON Blockchain بوده و همچنین قصد دارد که ارز دیجیتال (رمزنگاری‌شده) خود به نام Grams را نیز عرضه کند. امیدواریم که در نتیجه این پروژه، Grams نیز به یکی از مکمل‌های ارزهای سنتی بدل شود و از این طریق، سرعت، کارایی و امنیت تراکنش‌های تجاری روزمره در سطح جهان بهبود یابد. ما معتقدیم که فناوری TON Blockchain یک اکوسیستم پایدار را ایجاد کرده و نسبت به پلتفرم‌های پیشین از لحاظ سرعت، قابلیت استفاده و مقیاس‌پذیری، بهبودهای قابل‌توجهی را ارایه می‌کند.

گمانه‌زنی‌ها و شایعات بسیاری در رسانه‌ها پیرامون این پروژه شکل گرفته است. تلگرام مواظب بوده تا در معرض عموم درباره این شایعات حرفی نزند. همزمان با این امر، ما به ساخت پلتفرم TON Blockchain ادامه داده و همچنین بر روی جزئیات این پروژه کار کرده‌ایم تا مطمئن شویم که TON Blockchain و Grams می‌توانند با تمامی قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه سازگار باشند.

با توجه به رویدادهای اخیر، ما می‌خواستیم که از زمان استفاده کرده و جنبه‌های مشخصی از TON Blockchain و Grams را روشن سازیم، و همزمان با این اقدام نیز سعی داشتیم تا این پروژه را با موفقیت راه‌اندازی کنیم.

ما خلاصه‌ کوتاهی از قوانین موجود در پاراگراف‌های این متن را، در چنین قالبی ذکر کرده‌ایم.

تابه‌حال کسی نتوانسته که به خریدوفروش Grams بپردازد

اول اینکه، فهمیدیم ظاهرا برخی از وب‌سایت‌ها به عرضه Grams پرداخته‌اند. این وب‌سایت‌ها گاهی اوقات ژتون‌های پیش‌فروش را پیشنهاد می‌دادند و برخی از آن‌ها نیز تظاهر می‌کردند که به تلگرام وابسته‌اند. همان‌طور که ما در مناسبت‌های مختلف شما را مطلع کرده‌ایم، این‌ها وب‌سایت‌های رسمی تلگرام نبوده و هنوزهم هیچ ارز دیجیتالی از جانب تلگرام، به هیچ‌کسی فروخته نشده است. نه تلگرام و نه هیچ‌کدام از وابسته‌های آن، در هیچ فروش و یا پیش‌فروش عمومی مرتبط با Grams، دخالت نداشته‌اند. در رابطه با این موضوع باید بگوییم که TON Blockchain؛ یعنی همان پلتفرمی که Grams بر روی آن به فعالیت خواهد پرداخت، هنوز در مرحله آزمایشی بتا قرار داشته و شما می‌توانید از طریق https://test.ton.org/download.html به این نسخه آزمایشی دسترسی داشته باشید. فقط زمانی‌ که TON Blockchain راه‌اندازی شود، Grams نیز ایجاد، و به فروش خواهد رسید.

Grams هنوز موجود نیست و پیش از آنکه ما عرضه TON Blockchain را اعلام کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند که به خرید و فروش آن بپردازد. مواظب باشید مورد کلاه‌برداری قرار نگیرید. 

TON غیرمتمرکز بوده و توسط اشخاص ثالث نگهداری می‌شود

دوم اینکه، اگر شما در نظر دارید تا در هنگام راه‌اندازی TON Blockchain به خرید بپردازید، باید چند نکته را به شما عرض کنیم. تلگرام و وابسته‌های آن، هیچ قول و تعهدی ندارند که پس از عرضه پلتفرم TON Blockchain، اپلیکیشن و یا افزونه‌ای مرتبط را برای این پلتفرم ایجاد کنند. در حقیقت، امکان دارد که تلگرام هیچ‌گاه چنین اقدامی را انجام ندهد. در عوض، هدف تلگرام این بوده و همچنین امیدوار است که جوامع غیرمتمرکز توسعه‌دهندگان شخص ثالث و همچنین سایرین، با توسعه اپلیکیشن‌ها و قراردادهای هوشمند، در اکوسیستم TON مشارکت داشته باشند. ایجاد و توسعه اپلیکیشن‌ها و یا قراردادهای هوشمند مخصوص، تنها بر عهده اشخاص ثالث و جوامع غیرمتمرکز خواهد بود. تلگرام نمی‌تواند تضمین کند که توسعه چنین قابلیت‌هایی حتما بر اساس جداول زمانی مشخص و یا هر رویه‌ دیگری صورت خواهد گرفت.

ما مشغول ایجاد پلتفرمی غیرمتمرکز برای همگان هستیم. هنگامی‌که این پلتفرم عرضه شود، تلگرام مسئولیت اداره و یا تولید اپلیکیشن برای آن را بر عهده نمی‌گیرد. ممکن است که ما هرگز چنین کاری را انجام ندهیم.

تلگرام هیچ کنترلی بر روی TON نخواهد داشت

کدنویسی TON Blockchain همیشه متن‌باز خواهد بود و برای عموم قابل‌مشاهده است. هنگامی‌که این پلتفرم راه‌اندازی شد، تلگرام در رابطه با آن، موقعیتی مشابه با سایر اشخاص دیگر خواهد داشت و هرگز هیچ کنترلی، هیچ حق خاصی و یا هیچ مسئولیت مدیریتی در رابطه با TON Blockchain نخواهد داشت.

تلگرام و یا شاید کارمندان آن، پس از عرضه TON Blockchain هیچ واحدی از Grams را برای خود نگه نخواهند داشت. این اشخاص در رأی‌گیری و یا اعتبار سنجی اتصالات TON Blockchain دخالتی نخواهند داشت. این تصمیم داوطلبانه به این دلیل گرفته‌شده، تا از این احساس که تلگرام و یا کارمندانش پس از عرضه TON Blockchain بر روی آن کنترل دارند، جلوگیری شود.

تلگرام پس از عرضه بلاک‌چین و اکوسیستم آن، نمی‌تواند که آن را کنترل کند. درست همانند معماری که پس از طراحی یک آسمان‌خراش، نمی‌تواند تغییرات بعدی آن همانند: ساخت‌وسازهای داخل، خارج، پایین و بالای آن را کنترل کند.

Grams به شما کمک نمی‌کند که ثروتمند شوید

سوم اینکه، شما نباید انتظار داشته باشید که خریداری و یا نگه‌داشتن Grams برای شما سودآوری داشته باشد. تلگرام قول هیچ‌ سودی را به شما نمی‌دهد. Grams یک واسطه تبادل میان کاربران اکوسیستم TON است. Grams نوعی وسیله سرمایه‌گذاری نیست و نباید انتظار داشت که در آینده، سود و یا عایدی از طریق خرید، فروش و یا نگهداری Grams نصیب دارندگان آن شود.

Grams:

  • برای دارندگان آن، هیچ حق مالکیتی را در تلگرام و یا وابسته‌های این شرکت ایجاد نمی‌کند.
  • برای دارندگان آن، حق دریافت سود سهام و یا سایر عایدی‌های تلگرام و وابسته‌های این شرکت را ایجاد نمی‌کند.
  • نماینده حقوق دولت در تلگرام و وابسته‌های این شرکت نیست.

اگر در آینده مقداری از ارز Grams را خریداری کنید، این به معنای مالکیت بخشی از تلگرام نخواهد بود. Grams هیچ حق مخصوصی را برای دارندگان آن ایجاد نمی‌کند، درست همانند یورو که به معنای سهیم بودن در اتحادیه اروپا نیست.

اگر قصد خرید Grams را دارید، باید کاملا مراقب باشید، زیرا این خطر وجود دارد که ارزش Grams در طول زمان کاهش یافته و یا اینکه حتی تمامی ارزش پولی خود را نیز از دست بدهد. چندین ریسک مرتبط با خرید ارزهای دیجیتال وجود دارد، ازجمله: نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده، احتمال افزایش مقررات مرتبط با مبادلات ارزهای دیجیتال و… .

به دلیل ظرفیت عوامل خارجی، معامله با ارزهای دیجیتال ریسکی بوده و ممکن است که وضع مالی شما را وخیم‌تر کند.

اگر تابه‌حال درباره TON شنیده‌اید…

سرانجام، ما می‌خواهیم که با توجه به برخی از جنبه‌های فنی و حکومتی TON Blockchain، شفاف‌سازی بیشتری انجام دهیم. لطفا توجه داشته باشید که نوشته‌های پایین نسبت به گفته‌های پیشین مرتبط با TON Blockchain و Grams، برتری داشته و به نوعی جایگزین آن‌ها هستند. این اقدام به این دلیل صورت گرفته تا از هرگونه تعارض جلوگیری به عمل آید. گفته‌ها و نوشته‌های پیشین، اطلاعات و جزئیات مربوط به TON، و یا هرگونه بیانیه اظهارشده توسط تلگرام و سایرین را در بر می‌گیرد.

  1. تلگرام هیچ تعهدی نداشته و همچنین در رابطه با تأسیس TON Foundation و یا هر مؤسسه مشابهی در آینده، هیچ قولی نمی‌دهد.
  2. تا زمان عرضه پیش‌بینی‌شده TON Blockchain، انتظار می‌رود که اپلیکیشن Telegram TON Wallet بر اساس پایه‌های مستقلی ایجاد شود. این اپلیکیشن با سرویس پیام‌رسان تلگرام ادغام نخواهد شد. در این رابطه، انتظار می‌رود که TON Wallet با سایر کیف پول‌های توسعه داده‌شده توسط اشخاص ثالث، رقابت کند. تلگرام ممکن است که در آینده و تا حدی که قوانین اجرایی و قدرت دولت‌ها اجازه دهند، اپلیکیشن TON Wallet و سرویس پیام‌رسان تلگرام را با یکدیگر ادغام کند.

تمامی حقوق اضافه‌ کردن، شفاف‌سازی و یا تجدیدنظر در این نوشته و سایر جنبه‌های TON Blockchain و Grams، برای تلگرام محفوظ است. مشتاق هستیم که در آینده و همزمان با نزدیک‌تر شدن به عرضه پیش‌بینی‌شده TON Blockchain، اطلاعات بیشتری را منتشر سازیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH