سونی مدل مفهومی خودروی الکتریکی Vision S را رونمایی کرد

ما انتظار اخبار مرتبط با پلی‌استیشن 5، رونمایی دوربین‌ها و فناوری‌های صوتی را داشتیم، اما انتظار یک ماشین آزمایشی را نداشتیم. Sony Vision S به نظر می‌رسد که نمایشی از توانایی این شرکت در زمینه ساخت قطعات اتومبیل باشد، تا بدین شیوه تبدیل به رقیبی برای تسلا شود.

این ماشین در داخل و خارج از 33 حسگر بهره می‌برد. این موارد شامل: حسگر تصویری CMOS، حسگر سه‌بعدی Time of Flight، حسگرهای راداری و فراصوتی، و حتی LiDAR حالت جامد نیز می‌شوند. سونی این قابلیت را Oval sensing (سنجش بادامی) می‌نامد.

Visions S یک اتومبیل خودران نیست، بلکه دستیار رانندگی را به سطحی بالاتر از سطح دوم می‌رساند. این ماشین از کنترل پیشرفته گشت‌زنی بهره برده و می‌تواند لنزها را به‌صورت خودکار تغییر دهد و همچنین خود را نیز پارک کند. سونی ادعا می‌کند که با یک ‌به‌روزرسانی نرم‌افزاری، این ماشین می‌تواند به سطح 4 و یا بالاتر نیز دست یابد. این ماشین از شبکه 5G، هوش مصنوعی ابری و سایر فناوری‌های نوظهور بهره می‌برد.

یک نمایشگر عریض در داشبورد این ماشین قرار داده شده که به راننده و مسافران اجازه می‌دهد تا با یک رابط کاربری شخصی‌سازی‌شده تعامل داشته باشند. این اتومبیل به یادگیری ماشینی مجهز است تا بدین شیوه با راننده خود بیشتر سازگاری داشته باشد. این خودرو اقداماتی هوشمندانه نیز انجام می‌دهد، به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که احساس کند که یکی از مسافران به خواب فرو رفته، دمای داخل ماشین را تنظیم می‌کند.

سونی همچنین فناوری‌های صوتی خود را در این ماشین به‌کار گرفته و این اتومبیل را به 360 Reality Audio مجهز کرده است. هر صندلی بلندگوهای مختص به خود را داشته، بنابراین هر مسافری می‌تواند خروجی صوتی خود را مطابق میل خود تنظیم کند. با استفاده از گوشی خود می‌توانید این ماشین را کنترل کنید، مثلا: آن را از پارکینگ احضار کنید، دمای داخل کابین را تنظیم، موسیقی را عوض کرده و… .

سونی اطلاعات زیادی را درباره این ماشین فاش نکرده، هرچند که بحث‌ها بیشتر پیرامون فناوری‌های این اتومبیل هستند. به گفته این شرکت، این ماشین از دو موتور 200 کیلوواتی استفاده کرده، صفر تا صد آن 4.8 ثانیه بوده و نهایت سرعت آن نیز 240 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. برد مسافتی این خودرو هنوز نامشخص است.

این مدل آزمایشی توسط Magna Steyr تولید شده است. این تولیدکننده پیش‌تر نیز خودروی الکتریکی Jaguar I-Pace را تولید کرده و همچنین بر روی چندین ماشین دیگر متعلق به شرکت‌های مرسدس، BMW، آئودی و… نیز کار کرده است.

کوالکام و انویدیا نیز در ساخت این ماشین دخیل هستند (تسلا در الگوریتم‌های یادگیری ماشینی خود، از فناوری‌های انویدیا استفاده کرده است). BlackBerry نیز در این پروژه حضور دارد. باید به یاد داشته باشیم که فناوری QNX این شرکت که یک سیستم عملیاتی آن‌واحدی است، اغلب در اتومبیل‌ها به‌کار گرفته می‌شود.

سونی اعلام نکرده که برنامه‌ای برای تولید انبوه و فروش ماشین‌های مبتنی بر Vision S دارد. به‌هرحال، می‌توانید مطمئن باشید که این شرکت ژاپنی سعی خواهد داشت تا حسگرها، پیکربندی صوتی و سایر فناوری‌های خود را به خودروسازان بفروشد. این بازاریابی حتی می‌تواند به اسکیت‌بوردهای الکتریکی نیز گسترش یابد.

1 در مورد “سونی مدل مفهومی خودروی الکتریکی Vision S را رونمایی کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH