تشخیص چهره

لندن به دوربین‌های تشخیص چهره مجهز می‌شود!

دوربین‌های تشخیص چهره زنده در سرتاسر لندن مستقر خواهند شد. طی بیانیه پلیس این کلان‌شهر، این فناوری مرحله آزمایشی را پشت سر گذاشته و اکنون آماده است تا به‌طور دائم به فعالیت‌های پلیسی کمک کند.

به گزارش BBC News، این دوربین‌ها در مناطقی مانند مرکز خرید Stratford’s Westfield و نیز West End که خریداران و توریست‌های زیادی را در خود جای می‌دهد، قرار داده خواهند شد. این دوربین‌ها چهره‌های قرار داده‌شده در لیستی مخصوص را شناسایی می‌کنند. پلیس لندن می‌گوید که این لیست غالبا افرادی را شامل می‌شود که به علت ارتکاب جرائم سنگین تحت تعقیب هستند.

دوربین‌ها بر اساس لیستی مخصوص، جمعیت مردم را اسکن می‌کنند

هنگامی‌که این دوربین‌ها شخصی را شناسایی کنند، مأموران پلیس از راه رسیده و از آن شخص می‌خواهند که هویت خود را تأیید کند. اگر آن شخص در لیست حضور داشته باشد، آنگاه بازداشت خواهد شد. پلیس لندن طی بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار کرد: “این سیستم یک پیشنهاد سریع را به افسران پلیس ارایه داده و می‌گوید که آن شخصی که در آنجا حضور دارد، احتمالا همانی است که به دنبال آن هستید.”

طبق گزارش‌ BBC News، استفاده عملیاتی از این دوربین‌ها در هر بار، حدود 5 الی 6 ساعت خواهد بود. اما استفاده از این فناوری باعث استقرار هنجارهایی جدید در لندن می‌شود.

تشخیص چهره
پیش‌تر درباره استفاده آزمایشی از این فناوری، به مردم اطلاع‌رسانی شده بود.

نیک افگراو (Nick Ephgrave)؛ دستیار رئیس پلیس لندن، طی یک بیانیه مطبوعاتی گفته بود: “به‌عنوان یک نیروی پلیس مدرن، باور دارم که ما باید از فناوری‌های جدید استفاده کنیم تا امنیت بهتری را برای مردم لندن فراهم آوریم. هر روزه به افسران ما لیستی از کسانی که باید به دنبالشان بگردند، ارایه می‌شود. فناوری تشخیص چهره می‌تواند که به اثربخشی این تاکتیک کمک کند.”

استفاده از فناوری تشخیص چهره در کنار اعمال قانون در بریتانیا، پیش‌تر به مناطق آزمایشی کوچک و رویدادهای عمومی مانند کنسرت‌ها و بازی‌های فوتبال محدود می‌شد. داده‌های یک عملیات آزمایشی نشان می‌دهند که 81 درصد تطبیق‌پذیری‌های ارایه شده توسط این فناوری اشتباه بوده و همین موضوع انتقادهای گسترده‌ای از این سیستم را برانگیخته است.

بااین‌وجود، پلیس لندن این فناوری را آزمایش‌شده می‌خواند و می‌گوید که این دوربین‌ها از الگوریتم زیست‌سنجی شرکت NEC استفاده کرده و توانسته‌اند که 70 درصد مظنونین تحت تعقیب را شناسایی کنند. مسئولین این اداره اظهار می‌کنند که میزان خطای این سیستم در هر 1000 نفر، تنها یک مورد بوده است. 

این تصمیم، افزایش هر چه بیشتر نظارت‌ها را نشان می‌دهد

مدافعان حریم خصوصی استقرار این فناوری را نقض آزادی‌های مدنی می‌دانند. استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره در سرتاسر جهان، با انتقادهای بسیاری از جانب مدافعین حریم خصوصی و کارشناسان فناوری روبه‌رو شده است. منتقدین می‌گویند که این سازوکارها اغلب جانب‌دارانه عمل کرده و توسط پلیس مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. حتی شرکت‌های بزرگ فناوری همانند گوگل نیز از موضع خود درباره این فناوری عقب‌نشینی کرده‌اند. 

مدیر سازمان غیرانتفاعی Big Brother Watch یعنی سیلکی کارلو (Silkie Carlo) به خبرگزاری The Daily Mail گفت: “این تصمیم به معنای افزایش نظارت بر فعالیت‌های مردم و همچنین تهدیدی برای آزادی‌های مدنی است. این یک اقدام نامتعارف بوده و ما با تفکری سریع پیرامون اقدامات بعدی در رابطه با اخذ حقوق قانونی خود، این سیستم را به چالش کشیده و به پلیس لندن و وزیر کشور نیز اعتراض می‌کنیم. این اقدام به‌سرعت یک لکه سیاه را در کارنامه فعالیت‌های حقوق بشری این دولت قرار داده است. ما دولتمردان را ترغیب می‌کنیم تا به سرعت دراین‌باره تجدیدنظر کنند.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH