مقایسه دوربین اسمارت‌فون‌های می نوت 10 شیائومی و گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

به باور بسیاری از کاربران، مقایسه پرچم‌دار تمام‌عیار گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ با اسمارت‌فون کاملا میان‌رده شیائومی می نوت 10 احتمالا اقدامی عجیب و غیرضروری به‌نظر می‌رسد. اما در نامگذاری هر 2 هندست از واژه‌های “نوت” و “10” استفاده شده است؛ لذا مقایسه آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

بررسی سخت‌افزار دوربین

شیائومی می نوت 10 نخستین هندستی است که با دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی روانه بازار می‌شود. این حسگرها از آرایه فیلتر Quad Bayer بهره می‌گیرند. بدین‌ترتیب تصاویر ثبت شده توسط حسگر 108 مگاپیکسلی نهایتا دارای رزولوشن 27 مگاپیکسلی خواهند بود.

دوربین اصلی می نوت 10 با اندازه 1/1.33 اینچی و گشودگی دیافراگم f/1.7 بزرگ‌ترین سنسور دوربین به‌کارگیری شده در یک اسمارت‌فون محسوب می‌شود. از سوی دیگر دوربین گلکسی نوت 10 پلاس از مکانیسم دیافراگم دوگانه بهره می‌گیرد. این حسگر در محیط‌هایی با روشنایی مطلوب از گشودگی دیافراگم f/2.4 استفاده کرده و وضوح بهتر و عمق میدان بیش‌تری را ارایه خواهد داد. با این‌حال در محیط‌های کم‌نور، دیافراگم تا حداکثر اندازه f/1.5 باز شده و نور بیش‌تری جذب خواهد شد. البته اندازه این حسگر کوچک‌تر بوده و در زمینه جذب نور با دوربین می نوت 10 قابل رقابت نیست. البته هر 2 هندست مجهز به دوربین‌های دیگری نیز هستند. در واقع می نوت 10 دارای حسگرهای دوربین کاربردی‌تر نسبت به سایر هندست‌های موجود در بازار است. ماژول دوربین پشتی این هندست از 1 لنز فوق‌عریض، 2 دوربین تله‌فوتو، یک لنز نمای نزدیک و حسگر اصلی 108 مگاپیکسلی میزبانی می‌کند؛ در حالی‌که گلکسی نوت 10 پلاس مجهز به 1 لنز واید، 1 حسگر فوق‌عریض، 1 لنز تله‌فوتو و حسگر اصلی 12 مگاپیکسلی است.

عملکرد دوربین در روشنایی روز

در ابتدا به مقایسه نمونه‌های کلاسیک می‌پردازیم و در این قسمت، نتایج کاملا مشهود هستند. هندست شیائومی در زمینه ثبت الگوی نقطه‌ای پرده بالکن، عملکرد مناسبی داشته است؛ در حالی‌که رزولوشن پایین‌تر دوربین گوشی گلکسی در کنار ترفندهای افزایش وضوح به‌کارگیری شده توسط سامسونگ موجب نمایش مصنوعی این الگوها شده است:

تصویر ثبت شده توسط نوت 10 پلاس (سمت چپ) و می نوت 10 (سمت راست)

همچنین در تصویر 27 مگاپیکسلی ثبت شده توسط می نوت 10، جزئیات مربوط به شاخه‌های درختان و انعکاس آن‌ها بر روی شیشه پنجره کاملا مشهود است؛ در حالی‌که تصویر ثبت شده توسط گلکسی نوت 10 پلاس فاقد چنین مشخصه‌ای است.

همچنین عملکرد دوربین گلکسی نوت 10 پلاس در زمینه ثبت برخی جزئیات نظیر بافت چمن تا حدودی تصنعی است؛ در حالی‌که تصویر ثبت شده توسط می نوت 10 از ظاهر طبیعی‌تری برخوردار است.

تصویر ثبت شده توسط نوت 10 پلاس (سمت چپ) و می نوت 10 (سمت راست)

تصاویر ثبت شده توسط هندست شیائومی احتمالا نیازمند پردازش بیش‌تر جهت ارتقا کنتراست و میزان اشباع رنگ هستند؛ در نتیجه تصاویر ثبت شده توسط گلکسی نوت 10 پلاس از غنای رنگ بالاتری برخوردار هستند. این پدیده به‌وضوح در تصاویر زیر قابل تشخیص است:

تصویر ثبت شده توسط نوت 10 پلاس (سمت چپ) و می نوت 10 (سمت راست)

کاربران هنگام عکاسی از سوژه‌هایی با فواصل متغیر و در فضاهای غیرمسقف احتمالا به‌دنبال قابلیت فوکوس دقیق‌تر هستند. در این موقعیت هندست گلکسی به‌دلیل حسگر و دیافراگم کوچک‌تر، برتر از رقیب خود ظاهر می‌شود. به‌عنوان مثال در تصاویر زیر بر روی مجسمه یک حلزون فوکوس شده است. در تصویر نوت 10 پلاس، بافت بوته گیاه کماکان در محدوده فوکوس قرار دارد؛ در حالی‌که این وضعیت در خصوص تصویر می نوت 10 صادق نیست.

تصویر ثبت شده توسط نوت 10 پلاس (سمت چپ) و می نوت 10 (سمت راست)

عملکرد دوربین در فضاهای کم‌نور

به لحاظ تئوری شیائومی می نوت 10 با وجود یک حسگر غول‌پیکر، عملکرد بهتری در مقوله عکاسی شبانه ارایه خواهد داد. تکنیک‌های پردازشی مورد استفاده در اسمارت‌فون‌ها بر کیفیت تصاویر ثبت شده و طیف دینامیکی آن‌ها تاثیر بسزایی دارد. دوربین نوت 10 پلاس علیرغم تمامی کاستی‌های خود در این زمینه برتر ظاهر می‌شود. در واقع نرم‌افزار دوربین شیائومی در زمینه بهره‌برداری کامل از ظرفیت حسگر 108 مگاپیکسلی گوشی ناکام بوده است.

تصویر ثبت شده توسط نوت 10 پلاس (سمت چپ) و می نوت 10 (سمت راست)

تصاویر دوربین می نوت 10 کماکان از جزئیات بیش‌تری در مناطق روشن برخوردار هستند. با مشاهده دقیق تصاویر زیر متوجه خواهید شد که در تصویر ثبت شده توسط می نوت 10، بافت پرده پشت پنجره به‌وضوح قابل رویت است؛ در حالی‌که تصویر ثبت شده توسط نوت 10 پلاس از جزئیات کمتری در این قسمت برخوردار است. بعلاوه هندست شیائومی در زمینه حذف نویز از تصاویر، دست بالا را در اختیار دارد. این موضوع با توجه به اندازه بزرگ‌تر حسگر چندان تعجب‌آور نیست.

با تغییر وضعیت دوربین به حالت شبانه، سطح جزئیات در تصاویر هندست شیائومی کمی کاهش پیدا می‌کند. با این‌حال نورپردازی آن‌ها در مقایسه با دوربین گلکسی به‌مراتب بهتر است. در این‌حالت محدوده دینامیکی هر 2 تصویر تقریبا مشابه با یکدگیر به‌نظر می‌رسد؛ اما برتری دوربین شیائومی در زمینه ثبت جزئیات به اندازه حالت عکاسی (Photo) مشهود نیست.

تصویر ثبت شده توسط نوت 10 پلاس (سمت چپ) و می نوت 10 (سمت راست)

در محیط‌های تاریک‌تر هندست شیائومی کماکان می‌تواند تصاویری بسیار چشمگیر همراه با جزئیات کاملا مناسب را به ثبت برساند. در این‌حالت محدوده دینامیکی با حالت ایده‌آل فاصله دارد؛ اما سایه‌ها به شکلی منطقی نمایش داده می‌شوند. هندست سامسونگ در زمینه ثبت مناطق روشن، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد؛ اما تصاویر ثبت شده توسط آن نویزی‌تر بوده و دارای جزئیات کمتری هستند.

جمع‌بندی

به‌طور کلی تصاویر ثبت شده توسط شیائومی می نوت 10 به لحاظ وضوح دارای برتری معناداری نسبت به گلکسی نوت 10 پلاس هستند. اگرچه این برتری غالبا هنگام بزرگنمایی تصاویر نمایان می‌شود. در مواردی نظیر بزرگنمایی معمول یا اشتراک‌گذاری تصاویر در رسانه‌های اجتماعی، برخی جوانب کیفی تصویر نظیر پردازش رنگ و قابلیت HDR در کانون توجه قرار می‌گیرند. دوربین گلکسی نوت 10 پلاس علیرغم رزولوشن پایین‌تر خود در این حوزه‌ها فوق‌العاده ظاهر می‌شود. ناتوانی شیائومی در ارایه گزینه‌ای برای کنترل عمق میدان دید دوربین در برخی مواقع می‌تواند مشکل‌ساز باشد. گلکسی نوت 10 پلاس با استفاده از تکنیک دیافراگم متغیر این مشکل را برطرف نموده است. با این‌حال گوشی‌های فعلی سامسونگ با وجود سنسورهای کوچک‌تر خود قادر به رقابت با دوربین می نوت 10 نخواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH