Wi-Fi 6E چیست و چه تفاوتی با Wi-Fi 6 دارد؟

سخت‌افزار Wi-Fi 6 پس از گذر از فرازونشیب‌های گوناگون، اکنون در راه پیوستن به بازار است، و رویارویی با آن را بیش از پیش در سال ۲۰۲۰ گواه خواهید بود. ولی این روزها مردم نام Wi-Fi 6E را به زبان می‌آورند — استانداردی که آوازه‌اش با پیمان کاهش هرچه بیشتر تراکم بی‌سیم به میان آمده است.

به دنبال این نوشته، برای شناخت بیشتر این استاندارد با ما همراه باشید.

Wi-Fi 6E چیست؟

استاندارد Wi-Fi 6 و دودمان‌های پیشین Wi-Fi از فرکانس‌های رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز و ۵.۰ گیگاهرتز بهره می‌برند. از سویی، هر دستگاهی که دارای فناوری Wi-Fi 6E باشد، از فرکانس رادیویی ۶.۰ گیگاهرتز نیز بهره‌مند است.

بیناب ۶.۰ گیگاهرتز در پی کارکرد خود روی ۵.۰ گیگاهرتز به مانند Wi-Fi 6 به شیوه یکسانی بهره‌وری دارد، ولی دارای کانال‌های اضافی ناهمپوشان است. به گفته شبکه جهانی Wi-Fi Alliance، فناوری Wi-Fi 6E از ۱۴ کانال ۸۰ مگاهرتزی (۰.۰۸ گیگاهرتز) و ۷ کانال ۱۶۰ مگاهرتزی (۰.۱۶ گیگاهرتز) بهره می‌برد.

این کانال‌ها با یکدیگر همپوشی نخواهند کرد (آمیخته با یکدیگر نمی‌شوند)، که این ویژگی، کاهش شلوغی و نابسامانی در پی کارکرد با وای‌فای، به ویژه در مکان‌هایی که دارای شبکه‌های گسترده و زیادی هستند را در بر خواهد داشت.

همه دستگاه‌هایی که روی بیناب ۶.۰ گیگاهرتز ارتباطات خود را استوار کرده‌اند، همچنان از دستگاه‌های Wi-Fi 6 به شمار می‌آیند. دستگاه‌هایی که از استانداردهای کهنه به مانند Wi-Fi 5 یا به گزاره‌ای دیگر، 802.11ac بهره می‌برند، دیگر از میان خواهند رفت.

همه دستگاه‌هایی که از کانال‌های ۶.۰ گیگاهرتز بهره می‌برند، دارای استانداردهای پیشین نیز خواهند بود.

به گزاره‌ای دیگر، Wi-Fi 6E همان Wi-Fi 6 (یا 802.11ax) است که از فرکانس رادیویی گسترده‌تر از ۶.۰ گیگاهرتز بهره می‌برد.

چشم‌داشت Wi-Fi 6E به آژانس‌های نظارتی است

اگر بهره‌وری از ۶.۰ گیگاهرتز بسیار خوب است، پس چرا استانداردهای کنونی وای‌فای آن را به کار نمی‌گیرند؟ پاسخ این پرسش این است که آژانس‌های نظارتی پروانه بهره‌وری وای‌فای از باند ۶.۰ گیگاهرتز را هنوز نداده‌اند، و آن را برای انگیزه‌های دیگر کنار گذاشته‌اند.

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ (آغاز آبان ماه ۱۳۹۷)، کمیسیون ارتباطات فدرال پیشنهاد داد که بیناب ۶.۰ گیگاهرتز برای وای‌فای و بهره‌وری‌های بدون پروانه آزاد شود. این پیشنهاد تاکنون پذیرفته نشده است، از این رو، دستگاه‌های دارای استاندارد Wi-Fi 6E هنوز نمی‌توانند روانه بازار ایالات متحده آمریکا شوند.

به هر رو، سرپرست این کمیسیون آقای اجیت پای گفته است که کمیسیون ارتباطات فدرال همواره به دنبال پیشکش کردن این بیناب برای وای‌فای و سرویس‌های بدون پروانه است.

شبکه جهانی Wi-Fi Alliance چند روز پیش از برگزاری CES سال ۲۰۲۰، در پی پرده‌برداری از استاندارد Wi-Fi 6E، با نشان بر بیناب ۶.۰ گیگاهرتز گفت: “بخش ارزنده‌ای از بیناب بدون پروانه چه بسا به زودی در دسترس کارگزاران سراسر جهان خواهد بود.” همانگونه که می‌بینید، در این گزاره از واژه “چه بسا” بجای “بی‌گمان” به کار گرفته شده است — این بدان معنا است که گام پایانی و بنیادین را کارگزاران دولتی برمی‌دارند، نه کارگزاران صنعتی.

چه زمانی سخت‌افزار Wi-Fi 6E در دسترس خواهد بود؟

شبکه جهانی Wi-Fi Alliance همچنین گفته است که دستگاه‌هایی که از استاندارد Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کنند، به زودی با بهره‌گیری از بیناب ۶.۰ گیگاهرتز در دسترس خواهند بود.

اینگونه که پیداست، کارگزاران آرزومند به بهره‌گیری از Wi-Fi 6 هستند. در پی برگزاری CES سال ۲۰۲۰، کمپانی Broadcom از سیستم‌های برون‌تراشه‌ای بسیاری رونمایی کرد که سازندگان روترها می‌توانند با خرید آن به ساخت دستگاه‌های نقطه دسترسی بی‌سیم که همچنان از استاندارد Wi-Fi 6E بهره می‌برند نیز بپردازند.

به هر رو، به دور از همه جوش‌وخروش‌ها، هنوز بازه زمانی پذیرفته‌شده‌ای از سوی کارگزاران برای در دسترس گذاشتن این بیناب با انگیزه بهره‌وری بدون پروانه از آن گماشته نشده است.

در پی دگرگونی دستورات کنونی از سوی کارگزاران، سخت‌افزار آن شاید به زودی در دسترس گذاشته شود، ولی زمان آن به همراه تاریخ روانه شدن Wi-Fi 6E به بازار هنوز برای همگان آشکار نیست.

استاندارد ۶.۰ گیگاهرتز به دستگاه‌های تازه‌ای نیازمند است

دستگاه‌هایی که از فناوری Wi-Fi 6E بهره‌مند هستند، با Wi-Fi 6 و استانداردهای پیشین وای‌فای نیز سازگار خواهند بود. ولی برای بکاربری از کانال‌های ۶.۰ گیگاهرتز در Wi-Fi 6E، شما نیازمند به در دست داشتن دستگاه‌هایی هستید که از آنان پشتیبانی می‌کنند.

به گزاره‌ای دیگر، شما تنها زمانی توانایی بکارگیری از Wi-Fi 6E را دارید که گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ شما به همراه روتر بی‌سیمی که از آن اینترنت دریافت می‌کنید، هردو از پیش توانایی بهره‌وری از این استاندارد را داشته باشند.

برای نمونه، گمان کنید که گوشی یا لپ‌تاپ شما دارای فناوری Wi-Fi 6، ولی روتر اینترنت شما از استاندارد Wi-Fi 6E بهره می‌برد — از این رو، این دو بجز بهره‌گیری از استاندارد Wi-Fi 6 (که این روتر از آن پشتیبانی می‌کند) بر روی کانال‌های ۵.۰ گیگاهرتز و ۲.۴ گیگاهرتز، نمی‌توانند با یکدیگر پیوند برپا کنند.

به چشم‌داشت Wi-Fi 6E نمانید

در جهان فناوری، همیشه دستاوردهای تازه‌ای در راه است. استاندارد Wi-Fi 6E تنها شکوفه‌ای بر شاخه‌های درخت کهن وای‌فای است.

برخی از دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از Wi-Fi 6 به مانند روترها، لپ‌تاپ‌ها، و گوشی‌های هوشمند، از پیش به فروش گذاشته شدند. بسیاری از آنان نیز در سال کنونی روانه بازار خواهند شد.

فناوری Wi-Fi 6 یک به‌روزرسانی بزرگ در سرعت کارکرد به شمار نمی‌آید، ولی در کاهش تراکم بی‌سیم و بالا بردن درازای دوام پایداری باتری دستگاه‌های شما، بسی پیشه‌ور است.

از سویی دیگر، استاندارد Wi-Fi 6E هنوز از راه نرسیده است، و آشکار نیست که چه زمانی پروانه بهره‌گیری از آن از سوی کارگزاران به بازار داده شود.

برای خرید روترهای Wi-Fi 6 شتاب نکنید

از آنجایی که بیشتر دستگاه‌هایی که از آنان بهره می‌برید، از استاندارد Wi-Fi 6 پشتیبانی نمی‌کنند، نیازی نیست که به خرید روتر Wi-Fi 6 بپردازید.

برای نمونه، تنها مدل‌های آی‌فون ۱۱ اپل برخلاف مدل‌های پیشین آی‌فون از Wi-Fi 6 بهره می‌برند. مدل‌های مک‌بوک پرو اپل که در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ روانه بازار شدند نیز از Wi-Fi 6 پشتیبانی نمی‌کنند.

پرچمداران سامسونگ به مانند گلکسی S۱۰ از فناوری Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کنند ولی بیشتر گوشی‌های اندرویدی در این کار ناتوان هستند.

تنها برخی از لپ‌تاپ‌های بازار از این استاندارد بهره می‌برند. باید بپذیریم که روزهای آغارین این استاندارد سپری می‌شوند.

تا چند سال آینده می‌توان گفت که دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از استاندارد Wi-Fi 6 روانه بازار خواهند شد. ولی تا زمان فراگیر شدن Wi-Fi 6E هنوز سال‌های زیادی را پیش رو داریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH