ARM از هسته جدید سری Cortex-M55 و واحد پردازش عصبی Ethos-U55 رونمایی کرد

شرکت ARM از هسته‌ پردازشی جدید Cortex-M55 و اولین واحد پردازش عصبی (NPU) این کلاس با نام Ethos-U55 رونمایی کرد. برخلاف هسته‌های قدرتمند سری ARM Cortex-A که در تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند، هسته سری M در محصولاتی مانند اسپیکر‌های هوشمند، دوربین‌ها، دستگاه‌های پوشیدنی و تجهیزات مرتبط با اینترنت اشیاء کاربرد دارند.

این دو محصول جدید برروی قابلیت‌ یادگیری ماشین (Machine Learning) متمرکز هستند. هسته M55 به عنوان اولین محصول مرتبط با پردازنده‌ها از فناوری پردازش برداری ARM Helium بهره می‌گیرد. این فناوری مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های SIMD است. استفاده از این فناوری بدین معناست که خود هسته مذکور در پردازش سیگنال‌های صوتی (مانند فناوری پردازش Dolby Atmos)، پنج برابر و در انجام وظایف مرتبط با یادگیری ماشین تا 15 برابر سریع‌تر عمل می‌کند.

استفاده از این فناوری، پردازنده‌های دارای هسته M55 را قادر می‌سازد تا کلمه‌های کلیدی را تشخیص داده و ردیابی اشیا را آسان‌تر انجام دهند. در صورت نیاز به بهره‌گیری از قابلیت‌های بیشتر نیز می‌توان هسته ARM Cortex-M55 را با واحد پردازش عصبی موسوم به Ethos-U55 ادغام کرد.

این واحد می‌تواند عملکرد یادگیری دستگاه‌ها را تا 32 برابر افزایش دهد. ترکیب این واحد موجب می‌شود که سرعت عملکرد هسته M55 تا 15 برابر نیز سریع‌تر شود. ARM نیز بهبود عملکرد یادگیری ماشین تا 480 برابر (نسبت به نسل قبلی Cortex-M) در این هسته را به رخ کشید.

هسته M55 و واحد U55 می‌توانند صداها و حرکات را تشخیص و اطلاعات بایومتریک را جمع‌آوری کنند. این دو محصول می‌توانند تمامی کارها را به صورت آفلاین هم انجام دهند تا انرژی کم‌تری مصرف شود. هرچند، بهینه بودن مصرف انرژی یکی از بارزترین مشخصات هسته‌های سری Cortex-M است.

شرکت ARM از سال آینده به شرکای خود اجازه اضافه کردن دستور‌العمل‌های سفارشی برای کارهای خاص به هسته M55 را برای شرکای خود صادر خواهد کرد. انتظار داریم که اولین محصولات مبتنی‌بر هسته M55 و U55 طی چند سال آینده وارد بازار شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH