بررسی گوشی اندرویدی نوکیا ایکس: رویای دست نیافتنی!

Nokia-X-10

نوکیا X، حاصل تلاش تجاری کمپانی فنلاندی نوکیا است که سعی دارد در بازار ارزان قیمت‌ها، غوغا به پا نماید. نوکیا به‌خوبی می‌دانست که این رویا، تنها به کمک پسر روباتی گوگل یعنی “سیستم عامل اندروید” به واقعیت بدل می‌شود، پس این سیستم عامل را برروی گوشی جدیدش استفاده کرد.

این تلفن هوشمند با مشخصات سخت‌افزاری نسبتا مناسب بدون احتساب مالیات، حدودا 120 دلار قیمت‌گذاری شده است. نوکیا X با پردازنده دو هسته‌ای کوالکام همراه شده که هر هسته، 1 گیگاهرتز ظرفیت دارد. همچنین برروی این مدل، از یک رم 512 مگابایتی، صفحه نمایش 4 اینچی WVGA و یک باتری 1500 میلی آمپری استفاده شده است. پس با این مشخصات، نباید نوکیا X را با مدلی همچون موتو G مقایسه نمود.

20140224_082229-580-90

با در نظر گرفتن این مشخصات، باید گفت که احتمالا نوکیا X کمی بهتر از “متوسط” است. بدنه پلی‌کربناتی این مدل، نسبتا دلپذیر بوده اگرچه به دلیل ضخامت بسیار زیاد و کوچکی بیش‌ از حد نوکیا X، کار با آن کمی دشوار است.

20140224_082221-580-90

به‎‌نظر نمی‌رسد که صفحه نمایشی که برروی نوکیا x به‌کار گرفته شده، از مشکلی رنج ببرد؛ کنتراست آن بسیار بالا و قوی می‌باشد. همچنین از نظر تعداد پورت و چیزهای دیگر، نوکیا X در “حداقل” قرار دارد. نوکیا برروی این مدل، تنها یک لنز 3 مگاپیکسلی بدون فلاش را گنجانده و پورت هدفون را به صورت اجباری، به Nokia X اضافه کرده است. برای اجرای دوربین و عکاسی، نوکیا ایکس کمی زمان نیاز دارد اما کیفیت تصاویر گرفته شده نسبتا خوب می‌باشد. چون در محیط‌های تاریک نمی‌توانید از فلاش استفاده کنید، این گوشی شما را در محیط‌های کم‌نور، آزرده خاطر خواهد کرد.

20140224_081654-580-90

اما از آنجا که همه چیز مربوط به طراحی نمی‌شود، نوکیا X در بخش “نرم افزاری” کمبودهای خود را جبران کرده و قرار است که یک تجربه کاربری متفاوت را نسبت به گوشی‌های شناخته شده اندرویدی، به کاربرانش ارائه نماید. به‌این منظور، نوکیا و مایکروسافت یک تلفیق خوب از سیستم عامل‌های اندروید و ویندوز فون را در معجون “بی‌هویت” خود یعنی نوکیا X، گنجانده‌اند.

20140224_081834-580-90

ایده “کاشی‌های زنده” بسیار جالب است؛ در حالی که دیگر لانچرها به مقوله “طراحی” بیش از حد پیچیده نگاه می‌کنند، نوکیا یک رابط کاربری نسبتا ساده و برازنده‌ را برای نوکیا X طراحی کرده است. به‌عنوان مثال، هیچ کلید نرم افزاری “Apps”‌ی برروی این مدل وجود ندارد تا کاربران بتوانند به برنامه‌های دانلود شده خود، دسترسی پیدا نمایند. در حال حاضر، همه برنامه‌ها در یک لیست طولانی به ترتیب قرار گرفته‌اند که کمی رابط کاربری را شلوغ کرده است، پس نیاز دارید که پوشه‌های متعددی را ایجاد نمایید.

شما دیگر نمی‌توانید یک کاشی را بکشید و در جایی رها کنید تا یک پوشه جدید بسازید به‌جای آن باید، برروی یک آیکون ضربه بزنید. برخی کاشی‌های نظیر گالری تصاویر، می‌توانند گسترش بیابند و تصاویر شما را به نمایش، بگذارند. در برخی موارد مانند نوار ناتیفیکیشن بار، نوکیا X به یک محصول “متفاوت” تبدیل می‌شود چراکه شما تنها می‌توانید با این نوار کشویی، برخی تغییرات محدود را در قسمت “تنظیمات” گوشی خود اعمال کنید.

20140224_081816-580-90

پردازنده دو هسته‌ای نوکیا X به‌نظر می‌رسد که قادر باشد تا تمام وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد؛ هرچند، در هنگام اجرای چند برنامه یا نسخه‌ی نمایشی برنامه نقشه‌ کمی کند ذهن (!) می‌زد و نمی‌توانست تصاویر سه بعدی را به خوبی، رندر نماید. با این‌حال، پردازنده در حالت کلی کاملا OK است.

نوکیا X تنها 4 گیگابایت حافظه داخلی برای ذخیره سازی فایل‌های مورد نظر شما دارد و می‌توانید آن را با کارت حافظه افزایش دهید. تنها فرقی که بین این مدل و نوکیا X پلاس می‎‌توان یافت، رم 768 مگابایتی Nokia X+ بوده که سرعت بیشتری دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر به یکی از این دو مدل علاقه مند شده‌اید، حتما نوکیا ایکس پلاس را تهیه نمایید.

20140225_123738_1-580-90

در پشت نوکیا X، یک باتری قابل حذف ( همانند نوکیا ایکس پلاس) وجود دارد. بسیاری فعلا حدس می‌زنند که این دو مدل، تنها در کشورهای در حال توسعه عرضه خواهند شد.

قضاوت نهایی!

xl_Nokia-X-lead-624

نوکیا ایکس را می‌توان یک گوشی سخت‌کوش دانست که از طرفی، فوق‌العاده ارزان است و از طرف دیگر، مشخصاتی متناسب با قیمت خودش را ارائه می‌دهد.

باید اعتراف کرد که به‌نظر نمی‌رسد نوکیا ایکس، خیلی بهتر از لومیا 520 باشد. لومیا 520 یک گوشی هوشمند ویندوز فونی بوده که تاکنون، فروش بسیار بالایی داشته است. همچنین می‌توان لومیا 520 را یک گوشی پیشتاز نسبت به هم‌قیمتی‌هایش، توصیف کرد. البته از یاد نبریم که لومیا 520 فعلا قیمت کم‌تری نسبت به نوکیا X دارد!

در هرحال، نوکیا ایکس به اندازه کافی خوب ساخته شده است؛ دارای یک رابط کاربری جدید بوده که تلفیقی از UI سیستم‌عامل‌های اندروید گوگل و ویندوز فون مایکروسافت می‌باشد. برروی این گوشی، از چند اپلیکیشن مایکروسافت به صورت رایگان نظیر Here Maps و Outlook استفاده شده و چند برنامه اندرویدی نظیر بلک بری مسنجر برروی نوکیا ایکس، دیده می‌شود.

خوبی‌‎ها: Big Smile

  • رابط کاربری متفاوت
  • قیمت ارزان
  • پردازنده دو هسته‌ای
  • صفحه نمایش نسبتا با کیفیت
  • طراحی خوب

بدی‌ها: Too Sad

  • حافظه کم
  • دوربین 3 مگاپیکسلی
  • میزان فضای “رم” برای اجرای چندین برنامه باهم، ناکافی می‌باشد.
  • پردازنده نسبتا ضعیف

103 در مورد “بررسی گوشی اندرویدی نوکیا ایکس: رویای دست نیافتنی!”

  1. س گوشی نوکیا xدارم مشکل داره فلش زدم بازم درس نشده توی هر برنامه که میرم میاد بیرون بعد خودکار خودش میره رو حالت ویبره دیونم کرده بخدا یکی راهنماییم کنه

  2. اشخاصی که میگن باتریش ضعیفه به هیچ عنوان باترش ضعیف نیست شما موقع خریدن کالیبره کردن باتری رو بلدنبودید و ل های باتری و بکار نیانداختید و الان باتری شما بسیاری از سلول های باتری اش مرده باید باتری رو عوض کنید و برای داغ نکردن بهتره باتری لیتیوم پلیمر بگیرید من سه سال هست راضی ام ازش فقط ریسنت اپ نداره که بادکمه مجازی درست میشه

  3. سلام.من دو ساله نوکیا ایکس دارم ولی ناراضیم.در اون حد که شنیده بودم در موردش اصلا نبود .حتی ایمیل هم روش نصب نمیشه . هر وقت خواستم ایمیل بسازم مشکل اتصال به وای فا میداد در حالیکه یه وای فا با سرعت بالا وصل بودم.در ضمن اگه گوشی رو نتونید روت کنید واقعا به درد نمیخوره مخصوصا اون افرادی که روش کلش بازی میکنند.دوربینش هم زیاد جالب نیست.واقعا قیمیتش به اندازه ۴۰۰ هزار تومن نیست و کمتره.در ضمن سریع شارژ خالی میکنه و سریع داغ میکنه.اخرش بگم که این گوشی رو بیخیال شید

  4. سلام
    من این گوشی رو روت کردم دیگه همه چی روش نصب میشه حتی گوگل پلی که کلشم رو توش سیو کردم
    یه برنام ای هم ریختم که فایلامو ریخنم تو رم
    الان دیگه با ایفون هم عوضش نمیکنم .

  5. سلام
    یک رم برای گوشی ایکس ال خریدم ولی نمی تونم محل ذخیره اطلاعات را جابجا کنم
    از حافظه به رم
    ممنون میشم اگر میدونید کمکم کنید
    به ایمیلم بفرستید ممنون میشم

  6. سلام منم حرف آقاى محمد رو قبول دارم.واقعا اگر پول خرید آیفون رو دارید در خریدش شک نکنید.درسته که گرونه ولى اصلا حرف کسایى که میگن امکاناتش محدوده رو قبول نکنید.من خودم آیفون 6 دارم و آیپد سه هم روش سه سال پیش خریدم .واقعا خوبه.اگرم پولتون یکونیم و ایناست الجى جى 3

  7. روقیمتش گوشی خوبیه ولی سنگینه خیلی داغ میکنه شارژزود تموم میکنه درضمن من کلش لول هشتاد داشتم پاک شد دیگه هم نمیتونم برش گردونم چون نوکیا ایکس گوگل پلی سرویس روپشتیبانی نمیکنه تازه هنگم میکنه

  8. سلام من سه ماهه خریدم تمام تلاشمو کردم تاپولشو جور کردم به خدا دیگه هیچ پولی ندارم گفتم بخرم برندش معتبره تا الآن هزار تا مشکل داره انگار خرابه لمسش بده لانچرش بده الگو نداره فارسی نداره اندرویدش پایینه باتریش بده شارش داغ میکنه و موقعی که داغ میکنه صداش زیاده هنگم میکنه رنگسم تو حاشیه های صفحه بعضی وقتها به هم میخوره به خدا انگار پولمو جلوی سگ انداختم

  9. من ی ساله این گوشیو دارم واقعا عالیه شما با همین قیمت وهمین امکانات اگ میتونید ی گوشی سامسونگ یا هر مدلی پیدا کنید

  10. عاالیه تمام شبکه های اجتمایی رو ساپورت میکنه 3gهم هسش خوش دست ومحکمه قیمتش نسبت به کاراییش عالیه لطفا با آیفون هم مقایسش نکنین قیمتارو ببینین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH