Google Play Store app

گوگل نسبت به نصب جانبی اپلیکیشن‌هایش بر روی دستگاه‌های هواوی هشدار داد

همانطور که احتمالا می‌دانید، به خاطر تحریم‌ هواوی از سوی دولت آمریکا، گوشی میت 30 پرو امکان دسترسی به سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل را ندارد. اما اگر شما در این فکر هستید که این اپلیکیشن‌ها را به صورت جانبی بر روی گوشی‌تان نصب کنید، توصیه می‌کنیم که کمی بیشتر در این‌باره فکر کنید. گوگل به‌تازگی پستی را منتشر کرده و در آن هشدار داده است که آن‌دسته از اپلیکیشن‌های این شرکت که به صورت جانبی نصب می‌شوند، “قابل‌اطمینان نیستند” و “برای پیش‌نصب یا نصب جانبی بر روی دستگاه‌های جدید هواوی قابل دسترس نخواهند بود.” بد نیست بدانید که اپلیکیشن‌های نصب‌شده از طریق منابع شخص ثالث، ممکن است دستکاری شده باشند و بنابراین خطرات جدی برای امنیت و حریم خصوصی کاربران ایجاد کنند.

معلوم نیست که عبارت دوم گفته‌های گوگل، به دستگاه‌های جدید هواوی مانند سری P40 اشاره دارد یا به همه دستگاه‌های عرضه شده این شرکت بعد از اعمال تحریم‌ها در تاریخ 16 مه 2019. اما هواوی به‌تازگی اعلام کرده است که گوشی‌هایش دیگر با سرویس‌های گوگل معرفی نخواهند شد و به جای آن‌ها از سرویس‌های موبایلی اختصاصی خودش (HMS) استفاده خواهند کرد.

هندست‌هایی که سرویس‌های هواوی را اجرا می‌کردند و سال گذشته در چین معرفی شدند، شامل تعدادی جایگزین برای اپلیکیشن‌های محبوب گوگل بودند و این دستگاه‌ها حتی ممکن است برخی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موجود در پلی استور را به صورت پیش‌نصب ارایه کنند.

اتخاذ این استراتژی از طرف هواوی به این معناست که کاربران دیگر مجبور نخواهند بود اپلیکیشن‌هایی را که در کتابخانه محدود اپ‌گالری هواوی پیدا نمی‌کنند، به صورت جانبی نصب نمایند؛ کاری که گوگل نسبت به انجام آن هشدار داده است.

البته زمان‌بندی پست گوگل هم معنادار است، چراکه سرویس‌های موبایلی هواوی قرار است روز دوشنبه این هفته به صورت جهانی معرفی شوند. سخت‌گیری‌های اخیر دولت آمریکا باعث شده تا هواوی به‌شدت نیاز به یک جایگزین مناسب برای سرویس‌های موبایلی گوگل را احساس کند.

جلسه کاخ سفید

البته هواوی با کسب مجوزهای ۹۰ روزه‌ از دولت آمریکا، امکان تجارت محدود با شرکت‌های آمریکایی را دارد، اما تمدید این مجوزها ممکن است در آینده با مشکل مواجه بشود. حتی مجوز ۴۵ روزه‌ای که هفته گذشته داده شد، ممکن است آخرین تمدید باشد و هواوی دیگر قادر به همکاری با شرکت‌های آمریکایی نباشد.

با اینکه گوگل در پست خود مستقیما به سرویس‌های موبایلی هواوی اشاره نکرده، اما احتمالا دلیل انتشار آن، همین موضوع بوده است. پست گوگل، به جای گفتن اینکه دستگاه‌های هواوی ناایمن هستند، صرفا درباره ناتوانی گوگل برای انجام تست‌های پلی پروتکت، به خاطر محدودیت‌های دولت آمریکا صحبت کرده است. این یعنی اینکه گوگل، علی‌رغم ادعای هواوی، نمی‌تواند تضمین دهد که امنیت و حریم خصوصی کاربران محافظت خواهد شد.

نکته عجیب در پست مذکور این است که گوگل به کاربران توصیه کرده است که برای چک کردن اینکه آیا دستگاه‌شان تاییدیه پلی پروتکت را دارد یا نه، از اپلیکیشن گوگل پلی استور استفاده کنند؛ اما کاربران برای انجام این کار بر روی دستگاه‌های هواوی مجبورند که آن را به صورت جانبی نصب کنند و هشدارهای گوگل را نادیده بگیرند.

1 در مورد “گوگل نسبت به نصب جانبی اپلیکیشن‌هایش بر روی دستگاه‌های هواوی هشدار داد”

  1. بالأخره بایستی سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی حدّ یقف و نقطۀ پایانی بر قلدری رژیم تروریست امریکا بگذارند
    ترامپت خرفت که برای نجات اقتصاد ورشکست کشورش با کلّ دنیا در افتاده، ننگ هزارۀ سوّم است
    امریکا هرقدر هم که غول باشد از کلّ دنیا که بزرگتر نیست؛ پس بایستی تا دیر نشده سر جایش نشانده شود

    3
    2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH